سال ۶۲ در آخرین تعطیلات تابستانی دوره دبیرستان، به‌جای مطالعه برای کنکور، هوس کردم در کلاس‌های عکاسی و فیلم‌سازی ثبت‌نام کنم. آن زمان تمام راه‌ها در صنعت فیلم و عکس، به کداک ختم می‌شد. نگاتیوهای کداک، گران و مرغوب بودند و تمام حرفه‌ای‌های این صنعت، هیچ برند دیگری جز کداک را قبول نداشتند. ما از نگاتیوهای آگفا استفاده می‌کردیم که هر کاست آن فقط برای سه دقیقه فیلم‌برداری سوپر هشت کفایت می‌کرد و برای ظهور باید به آلمان ارسال می‌شد. چهل روز طول می‌کشید تا کاست‌ها از آلمان برگردد و چشممان به زیارت سه دقیقه فیلمی که گرفته بودیم روشن شود. برای عکس هم از نگاتیوهای ۳۶ تایی فوجی استفاده می‌کردیم و لذت عکس گرفتن، همیشه با عذاب حسابگری هزینه و تعداد باقی‌مانده از نگاتیو، آمیخته بود. برای رهایی از این کابوس، کسی باید کاری می‌کرد و ما خبر نداشتیم که کسی در کداک، این کار را کرده است: اختراع دوربین دیجیتال. آن‌ها پیشاپیش برای مرگ نگاتیو آماده بودند و با اختراع دوربین دیجیتال، به پیشواز عصر جدید رفته بودند، اما چرا اکنون کداک به تاریخ پیوسته است؟ چرا دوربین دیجیتال من و شما، کداک نیست؟ اگر به قول پیتر دراکر، دو وظیفه اصلی هر کسب‌وکار، خلاقیت در کسب و کار و بازاریابی است، پس چرا این شرکت عظیم آمریکایی با آن سابقه درخشان و با این خلاقیت به‌موقع، اکنون وجود خارجی ندارد؟

خلاقیت در کسب و کار ، ماهنامه ستکا

خلاقیت در کسب و کار

خلاقیت ما، خلاقیت آن‌ها

چند ماهی است که جلسات گپ مدیریتی در شرکت کوچک ما، به ایده پردازی برای ایجاد کسب‌وکار اختصاص‌یافته است. در هر نشست، ده‌ها ایده بیان می‌شود که هیچ‌کدام، جدید نیست، خلاقانه‌ترین آنان، روایت متفاوتی از ایده‌ای است که قبلاً در آن سوی آب، اختراع و عرضه‌شده است. با این‌همه خلاقیت در نسخه‌برداری از ایده‌ها و محصولات و خدمات و سیستم‌ها و روش‌های موجود، اساساً چه نیازی بهخلاقیت است؟ ما خیلی که هنر کنیم از همین شیوه‌های موجود، به‌درستی استفاده می‌کنیم و به بیش از آن نیازی نداریم! راه ساده‌تر، پیوستن به یکی از جریان‌های انحصار و تسلط در اقتصاد فعلی است که حتی زحمت به‌کارگیری ایده‌های موجود را هم ندارد و حداقل تا باز شدن درها به روی تجارت جهانی، تضمین‌شده است. با این اوصاف، خلاقیت کیلویی چند؟!

حلقه گمشده

خب، ما که به خلاقیت نیاز نداریم، آن‌ها هم که خلاقیت کردند و ورشکست شدند. پیتر دراکر هم که حرف مفت نمی‌زند، پس موضوع چیست؟ شاید حلقه گمشده‌ای در کار است.

نگاهی به تاریخچه شرکت‌های قدیمی که برخلاف کداک، خود را با شتاب تحولات تکنولوژی تطبیق داده و همچنان به حضور قدرتمند خود در بازار ادامه داده‌اند و شرکت‌های جدید که در همین دنیای پرشتاب متولدشده‌اند و پیشتاز تغییرات هستند، این راز را برملا می‌کند که ایده‌های ناب و نادر، اختراعات مفید و سودمند، طرح‌های انقلابی و هیجان‌انگیز و تحقیقات دقیق و معتبر، تنها در صورتی به نیروی پیش برنده کسب‌وکارها تبدیل می‌شوند که با جریان کارآفرینی در هم آمیزند. درک تحولات تکنولوژی، فهم سلایق بازار، پیش‌بینی روندهای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در خلق و پرورش ایده‌های نو، تنها نیمی از راز ماندگاری در اقتصاد عصر حاضر است. نیم دیگر، کارآفرینی است: ورود خلاقانه به دنیای کسب‌وکار و خلق ارزش بر اساس ایده‌های جدید. میدانم که با خواندن این جمله، استیو جابز را در ذهن خود مجسم کردید و به ستایش قدرت شگرف وی در ایده‌پردازی و خلق محصولات جدید و عرضه جهانی آنان پرداختید، اما من در مورد استیو جابز صحبت نمی‌کنم. من در مورد شما صحبت می‌کنم. اگر قصد دارید وارد فضای کسب‌وکار شوید و خود را برای اقتصادی رقابتی و جهانی آماده کنید، به ترکیب این دو مفهوم بیندیشید: خلاقیت و کارآفرینی.

روی زمین راه بروید

از خلاقیت شروع کنیم: شما مدیرعامل کره زمین نیستید. کسی از شما انتظار ندارد که مشکلات لاینحل بشریت را به یک اشاره حل کنید. البته اگر این کار را بکنید، لطف کرده‌اید ولی فعلا آنچه مهم است این است که من تا این جای مقاله، ۷۷۵  کلمه فارسی را با کیبورد انگلیسی لپ‌تاپ خود تایپ کرده‌ام. شما اگر نوآور و ایده پرداز هستید، کافی است همین یک مشکل را حل کنید: من به راه‌حلی نیاز دارم که بتوانم لپ‌تاپ اورجینال با حروف فارسی و انگلیسی داشته باشم. نه عربی و نه برچسبی.

حالا که دست‌به‌کار شده‌اید یک راه‌حل هم برای این چای کیسه‌ای پیدا کنید که اگر از فنجان بردارم، نعلبکی را کثیف کاری می‌کند و اگر بماند، چای را تلخ و سیاه می‌کند.

از شوخی گذشته، خلاقیت به همین سادگی است. سال‌ها پیش که سوسک‌ها تهران را فتح کرده بودند، مطلبی در همشهری چاپ شد که سوسک‌ها از کانال فاضلاب حمام و توالت وارد خانه‌ها می‌شوند. بنده خدایی هم آمد و یک راه آب پلاستیکی ساخت که سوسک‌ها نتوانند از آن بالا بیایند و از آن سال تا حالا شاید میلیون‌ها قطعه از این محصول فروخته‌شده باشد.

خلاقیت در کسب و کار ، ماهنامه ستکا

خلاقیت در کسب و کار

کسی مسئول حمایت از شما نیست

گلایه از بها ندادن به ایده‌ها و خلاقیت ها، گلایه از عدم سرمایه‌گذاری روی ایده‌های جدید، گلایه از نبود شرکت‌های venture capital در ایران، گلایه از مافیا و …. گلایه‌هایی واقعی هستند اما کسی گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست. شما که مخترع هستید، راه موفقیت در این اقتصاد را هم باید اختراع کنید. کسی شما را تشویق نخواهد کرد، کسی شما را حمایت نخواهد کرد. شما در فضایی که به خلاقیت نیاز ندارد، خلاقیت را انتخاب کرده‌اید. این انتخاب شماست و بهای آن را هم باید شخصاً بپردازید.

این نسخه شماست

هیچ نسخه واحدی برای کارآفرینی و به‌ویژه ترکیب خلاقیت و کارآفرینی وجود ندارد. هرکسی راه خود را می‌سازد اما عجالتا چند نکته را می‌توان یادآوری کرد:

مطمئن باش: اکنون‌که ایده‌ای ناب را به اختراعی مفید تبدیل کرده‌اید و قصد کارآفرینی دارید، مطمئن باشید که موفق خواهید شد. به چیزی جز پیروزی فکر نکنید اما برای بارها و بارها شکست آمادگی داشته باشید.

ساده باش. اگر پیچیده‌ترین قانون روباتیک را برای اختراع خود به کار گرفته‌اید، مهم نیست. مهم این است که کاری را که آن روبات انجام می‌دهد در یک جمله ساده بیان کنید.

کوچک باش. بزرگ‌ترین شرکت‌ها هم روزی کوچک بوده‌اند. کسب‌وکار خود را کوچک بسازید و تا زمانی که چاره‌ای جز بزرگ شدن ندارد، اصراری بر توسعه آن نداشته باشید.

جدید باش. راه‌های جدید کشف کنید، روش‌های جدید ارائه کنید، مهم نیست که این راه و روش‌ها تا چه حد خوبند، مهم این است که قبلاً وجود نداشتند.

[divider]

حسن اطاعت

مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان

  etaat@pni.ir

 

 

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی
مطالب مرتبط
بازی‌های موبایل در حال تبدیل به صنعت چند میلیارد دلاری
درآمد بازار بازی‌های تلفن‌های همراه در سال جاری میلادی به بیش از دو برابر سال 2009 می‌رسد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق برآورد شرکت آمارگیری استاتیستا در نیویورک، انتظار ...
ادامه مطالب
کمک ۲۰۰ میلیون دلاری به شرکت‌های دانش بنیان
قائم مقام صندوق توسعه ملی خبر دادکمک 200 میلیون دلاری به شرکت‌های دانش بنیانقائم مقام صندوق توسعه ملی، شورای برنامه ریزی را مهمترین نهاد تصمیم گیری برای استان دانست و ...
ادامه مطالب
حفظ ۹۵ درصد اشتغال با حمایت از کارگاههای کوچک
عضو هیات مدیره کانون شورای کار استان تهران گفت: وقتی 95 درصد اشتغال کشور در کارگاههای زیر 10 نفر است باید به سمت حمایت از این کارگاهها برویم. علی خدایی در ...
ادامه مطالب
صادرات ۲٫۲ میلیارد دلاری صنایع غذایی در سال ۹۲
مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت خبر داد: صادرات 2.2 میلیارد دلاری صنایع غذایی در سال 92مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش صادرات صنایع غذایی کشور را در ...
ادامه مطالب
بخش صنعت و معدن هفت هزار و ۵۰۰فرصت شغلی جدید ایجاد کرد
رییس سازمان صنعت معدن تجارت هرمزگان گفت:نزدیک به هفت هزار و 500نفر دریکسال اخیر در بخش صنعت و معدن مشغول به کار شده اند که نشان از ظرفیت اشتغالزایی بخش ...
ادامه مطالب
بوشهر- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: کارآفرینی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت مهم و اجتناب ناپذیر برای ...
ادامه مطالب
نخستین برند پوشاک ایران صادراتی می شود
فعال بازار پوشاک گفت: ظرفیت زیادی برای تولید و عرضه پوشاک با برند ایرانی در کشور وجود دارد ولی بسیاری از فعالان صنعت پوشاک به کپی‌کاری پوشاک خارجی و عرضه ...
ادامه مطالب
پنجمین استارتاپ گرایند تهران
بازی‌های موبایل در حال تبدیل به صنعت چند
کمک ۲۰۰ میلیون دلاری به شرکت‌های دانش بنیان
سم والتون بنیان‌گذار فقید والمارت
حفظ ۹۵ درصد اشتغال با حمایت از کارگاههای
صادرات ۲٫۲ میلیارد دلاری صنایع غذایی در سال
کتاب فروشنده یک دقیقه ای
بخش صنعت و معدن هفت هزار و ۵۰۰فرصت
کارآفرینی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی یک
نخستین برند پوشاک ایران صادراتی می شود