ششمین استارتاپ گرایند تهران

ششمین استارتاپ گرایند تهران در آواتک درساختمان انستیتو نفت واقع در دانشگاه فنی تهران در فضایی متفاوت و دوستانه‌تر برگزار شد. وجود چهره‌های آشنا و بالارفتن تعداد شرکت‌گنندگان نشان‌دهنده‌ی استقبال جامعه از این نوع رویدادهاست. استارتاپ گرایند یک دورهمی استارتاپی برای کارآفرینان و علاقمندان این حوزه است که پای صحبت‌های کارآفرینان موفق می‌نشینند و از تجربیات آن ها برای جلو بردن و رشد ایده‌های خود استفاده می‌کنند.

بخش اول               

استارتاپ گرایند تهران در دی ماه میزبان مدیر شتاب‌دهنده آواتک و گروهی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بود. در این قسمت طبق روال قبل پذیرش شرکت‌کنندگان و شبکه‌سازی صورت گرفت.

بخش دوم

قسمت دوم برنامه با پخش فیلمی کوتاه از آواتک وتیم‌هایش آغاز شد و بعد با خوشامدگویی میلاد صابری (مجری برنامه) و خانم عرب از همکاران سیستم ادامه یافت. معرفی شتاب‌دهنده آواتک و تجربیات محسن ملایری در این زمینه را، از زبان ایشان بخوانید:

راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها یکی از دغدغه‌های من بود.

من بعد از اینکه دیپلم گرفتم به مالزی رفتم و در سن ۲۳ سالگی به ایران برگشتم. در شرکت‌های مختلفی کار ‌کردم و بعد شرکتی را راه‌اندازی کردیم که در آن کار طراحی سایت و فروش آنلاین را انجام می‌دادیم تا اینکه به طور اتفاقی با شایان شلیله آشنا شدم. نتیجه این آشنایی شروع همکاری ما با هم بود که تا امروز هم ادامه دارد، شرکت خاور زمین را تاسیس کردیم. در ابتدا ما در خاورزمین چند کار مختلف رو با هم انجام می‌دادیم که بعد به این نتیجه رسیدیم که فقط روی Anetwork (شبکه تبلیغات) کار کنیم. علاقه کاری من همیشه در زمینه استارتاپ‌ها بود و همین هم باعث شد که استارتاپ ویکند راه بیافتد که الان هم در شهرهای مختلف برگزار می‌شود. من از همان موقع دغدغه راه‌اندازی شتاب‌دهنده را هم داشتم ولی خب به این که اون زمان چقدر موقع راه‌اندازی اش بود، شک داشتیم. وقتی که دیدیم این عطش هست و ایران هم کشوری است پر از استعدادهای جوان و خوش فکر که طرز تفکرها خیلی در آن تغییر کرده است، تصمیم به راه‌اندازی آواتک گرفتیم. آواتک هم برای خودش یک استارتاپ است و ما توانسته‌ایم برایش سرمایه‌گذار جذب کنیم.

وقتی چیزی دغدغه آدم باشد و سخت به آن فکر کند، اتفاق میافتد.

ما بعد از استارتاپ ویکند اول شروع کردیم و طرح لزوم شکل‌گیری یک شتاب‌دهنده را به خیلی‌ها ارائه کردیم. از شکل‌گیری ایده تا راه‌اندازی آن فاصله زیادی افتاد. تقریبا ۲ سال طول کشید تا همه کارهای آن انجام شود ولی خب این به خاطر ماهیتش است و برای استارتاپ‌های دیگر نباید اینگونه باشد. وقتی چیزی دغدغه آدم باشد و سخت به آن فکر کند، اتفاق میافتد. آواتک هم یکی از دغدغه‌های من بود و روی آن کار کردیم و عملی شد.

ششمین استارتاپ گرایند تهران برگزار شد

ششمین استارتاپ گرایند تهران

شتاب‌دهنده آواتک محلی برای ورود تیم‌ها با ایده‌هایشان است.

آواتک یک شتاب‌دهنده است که به تیم‌های کارآفرینی کمک می‌کند. تفاوت آن یا رویدادهایی مثل استارتاپ ویکند در این است که در آنجا افراد با ایده‌هایشان وارد می‌شوند ولی در آواتک تیم‌ها وارد می‌شوند و درخواست می‌دهند. تیم‌ها باید متنوع باشند و تعدادشون از ۲ تا ۴ نفر باشد، افرادی باشند که همدیگر را تکمیل کنند. بعد از اینکه آن‌ها درخواست دادند ما یک فرآیند گزینش را انجام می‌دهیم و در هر مرحله ۲۰ تیم را انتخاب می‌کنیم و آن‌ها را به مرحله پیش‌شتاب‌دهی که ۲ ماه است وارد می‌کنیم. در این مرحله ما فضای کاری، آموزش و یک‌سری خدمات دیگر به صورت رایگان در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهیم و فقط یک توافق مبنایی امضا می‌کنیم. بعد از پایان دروه شتاب‌دهی روز انتخاب می‌رسد و در این روز از کارآفرینان و سرمایه‌گذارن در این حوزه دعوت می‌کنیم و در واقع یک کمیته انتخابی داریم. در این روز استارتاپ‌ها کار خود را ارائه می‌دهند و امتیازدهی صورت می‌گیرد و ۱۰ تا از تیم‌ها برای ورود به مرحله بعد انتخاب می‌شوند. مرحله بعد که دوره شتاب‌دهی است، ۴ ماهه و تکمیلی است. در این مرحله ۲۵ میلیون تومان سرمایه در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد. در واقع این سرمایه به شرکت‌ها داده می شود و ما در این مدت شرکت را برایشان ثبت می کنیم. در این دوره به نقطه‌ای می‌رسند که می‌توانیم بگوییم محصولشان منطبق با بازار شده، مشتریان را می‌شناسند و می‌دانند که نیازشان چیست و کانال‌های توزیع را تست می‌کند. بعد از این دوره دوباره تیم‌ها به جمع بزرگتری از سرمایه‌گذارها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارشان را ارائه می‌دهند و سرمایه موردنیازشان را برای ادامه کار دریافت می‌کنند و از آواتک خارج می‌شوند.

امکاناتی که در طی ۶ ماه در اختیار تیم ها قرار می‌گیرد

مهم‌ترین چیز شبکه‌ای است که در کنار این افراد قرار می‌گیرد، منتورها و سرمایه گذارهایی که ما در کنار تیم‌ها می‌آوریم افراد با تجربه‌ای هستند و به تیم‌ها کمک می‌کنند. مسئله دوم بحث آموزش‌هاست، تیمی که میاد قرار نیستMBA بداند یا BusinessPlan بنویسد، آموزش‌هایی را که تیم‌ها در این دوره نیاز دارند چیزهایی نیست که در دانشگاه‌ها تدریس شود. سرمایه برای شروع اولیه و فضای کاری هم در اختیار آن ها قرار می‌گیرد. محیط کاری آن‌ها هم یک فضای پرانرژی و پرنشاط و پر از خلاقتیت است و تیم ها با هم دوست هستند و به هم کمک می‌کنند. در این محیط افراد با تجربه و سرمایه‌گذارها رفت و آمد می‌کنند و رویدادهای خوبی در این مدت برگزار می‌شود. در دوره شتاب‌دهی یک منتور خاص به طور متوسط هر هفته با یک تیم خاص دیدار می‌کند و اهداف و استراتژی رو مرور می‌کنند و هدف‌گذاری می‌کنند.

مدل درآمدزایی آواتک

آواتک مانند خیلی از کسب‌وکارهای دیگر BusinessPlan خودش را دارد. ما در ازای خدماتی که ارائه می‌دهیم ۱۵ درصد از سهام شرکت را دریافت می‌کنیم. در واقع در موفقیت و شکست آن‌ها سهیم می‌شویم ولی این سرمایه‌گذاری، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است تا وقتی که شرکت به نقطه سودهی برسد. بازگشت سرمایه در این‌جور کارها ۳تا ۵ سال زمان می‌برد. در ایران سرمایه‌گذاری در این حوزه هموار نیست و کسانی که الان دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند افراد شجاعی هستند که هم خیر هستند و هم سرمایه‌گذار و معتقدند که نسل جوان می‌تواند داستان‌های موفقی را بسازد. سرمایه‌گذارهایی که این حوزه رو بشناسند می‌دانند که کار پرریسکی است. آواتک هم یک شرکت سهامی خاص است و ما سرمایه‌گذار خصوصی گرفتیم و من به عنوان یک مدیر متعهدم که کاری انجام دهم که این شرکت به اهداف سودآوریش برسد. البته این را هم در نظر داریم که خیلی از تیم‌هایی که داخل شتاب‌دهنده هستند ممکن است شکست بخورند و شکست یک بخش جدا نشدنی از مسیر کارآفرینی است.

سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها

سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ ها در هر مرحله‌ای ریسکی را با خودش به همراه می‌آورد و همه مراحل را نمی‌توان با یک عینک دید.این حوزه برای سرمایه‌گذاری که آن را نشناسد خوب نیست. فرد سرمایه‌گذار در این حوزه باید کارآفرینی باشد که سرمایه‌گذار هم هست. در کنار این سرمایه‌گذاری بتواند به استارتاپ کمک کند و از تجربیات قدرت رهبری و مدیریت خود به آن ها بگویند. سرمایه‌گذاری در این حوزه خیلی موقع‌ها شکست می‌خورد ولی همان‌هایی که موفق می‌شوند می‌تواند جبران کند. یکی از دلایلی که ما سرمایه‌گذارها رو به صورت گلچین انتخاب می‌کنیم این است که این فضای پر از ریسکی است و الان همه کسانی که برای که برای ما سرمایه‌گذاری می‌کنند کسانی هستند که در کنار تجربه‌های تلخ سرمایه‌گذاری، تجربه‌های خوبی هم داشتند.

هیجان‌های ایجاد شده توسط رویدادهایی استارتاپی در ایران

استارتاپ‌ها جنبشی هستند که می‌گویند شما می‌توانید شروع کنید و موفق شوید و کارآفرینان را به حرکت در می‌آورند. هر چیزی که در ایران وارد می‌شود اول نسبت به آن بهت‌زدگی می‌آید، بعد از آن جوزدگی ایجاد می‌شود و همه در جو قرار می‌گیرند و پشت سر هم اتفاق میافتد. بعد از یک مدتی دلزدگی ایجاد می‌شود. اما مهم این است که نگذاریم این رویدادها به مرحله دلزدگی برسند. خیلی خوب است که الان رویدادهایی مثل استارتاپ گرایند و استارتاپ ویکند برگزار می‌شوند و همه آدم‌ها می‌توانند بیایند و ببینند. هدف از برگزاری این رویدادها در دنیا هم همین است که افراد بتوانند در هر زمان که می‌خواهند با این نوع فعالیت‌ها آشنا شوند و ماهیت آن را بدانند.

ششمین استارتاپ گرایند تهران

ششمین استارتاپ گرایند تهران

سخن پایانی

اگر یک تیم در محیط درست با شبکه درست، مربی و تمرکز قرار گیرد، شتاب می‌گیرد و کارآفرین باید از قلعه آسایش بیرون بیاید و تیم‌ها برای رسیدن به موفقیت باید روی ایده و کار خودشان تمرکز کنند.

بخش سوم

بعد از پایان گفت‌و گو، شرکت‌کنندگان به سالن پذیرایی دعوت شدند. در این مرحله هم فرصتی برای شبکه‌سازی و آشنایی بیشتر کارآفرینان حوزه استارتاپی با همدیگر و با شتاب‌دهنده آواتک بود. و با گرفتن عکس یادگاری پرونده ششمین استارتاپ گرایند تهران هم بسته شد.

برای اطلاع بیشتر از این رویداد ها روی استارتاپ گرایند کلیک کنید

[box type=”info” ]منبع: ماهنامه کارآفرینی ستکا[/box]

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی
مطالب مرتبط
چهارمین استارتاپ گرایند تهران
چهارمین استارتاپ گرایند تهران، کارآفرینان و فعالان حوزه وب برای شنیدن داستان موفقیت کسب‌وکاری اینترنتی با موضوع جذاب رستوران و غذا به نام فیدیلیو دور هم گرد آمدند. این رویداد با همکاری ...
ادامه مطالب
ادبیات ثروتمدان
تحقیقاتی که از ثروتمندان به‌عمل‌آمده است، نشان می‌دهد که این قشر جامعه در مدیریت پول خود از برخی لغات بیشتر از مردم عادی استفاده می‌کنند و همچنین تعریفی که از ...
ادامه مطالب
استارت آپ چیست ؟
چهارمین استارتاپ گرایند تهران
انواع درآمد در دنیای مالی
آشنایی با قوانین چک
دومین استارتاپ گرایند تهران
چگونه برند ثبت کنیم
۴ جایگزین گوگل ریدر
چگونه دامنه ثبت کنیم
ادبیات ثروتمندان در مدیریت پول
کتاب فروشنده یک دقیقه ای