پنجمین استارتاپ گرایند تهران برنامه خود را در حالی پشت سر گذاشت که میزبان بیش از ۱۰۰نفر از علاقمندان و فعالان حوزه کارآفرینی بود. برگزاری پنجمین استارتاپ گرایند و تداوم این برنامه نشان از توجه خاص فعالان حوزه کسب وکار اینترنتی به این دورهمی استارتاپی است و شور و علاقه‌ی فراوانی است که در آ‌ن‌ها ایجاد می‌کند. روال این برنامه هم طبق قبل متشکل از ۳ بخش است.

برنامه های پنجمین استارتاپ گرایند تهران

بخش اول

در این بخش پذیرش شرکت‌کنندگان صورت گرفت و آن ها تا قبل از شروع بخش دوم فرصتی برای آشنایی با دیگر فعالین حوزه کسب وکار اینترنتی داشتند و شبکه سازی صورت گرفت.

بخش دوم

بخش دوم برنامه بعد از صحبت‌های آقای فولادی، مدیریت واحد محصول و بازاریابی همکاران سیستم و میلاد صابری مجری برنامه، با معرفی کامران خوشی از خودش و کسب وکارش آغاز شد:

من کامران خوشی هستم، متولد ۱۳۵۳٫ در دوران مدرسه خیلی علاقه‌مند به رشته ریاضی فیزیک بودم. در اون سال‌ها تب و تاب المپیاد زیاد بود و من هم جز گروه منتخب المپیاد تهران بودم بعد وارد دانشگاه شدم و رشته مکانیک گرایش طراحی جامدات در دانشگاه صنعتی شریف درس خواندم. از سال دوم دانشگاه، کار کردن را به صورت جدی شروع کردم و کارهای متنوعی را تا الان انجام دادم و تجربه کارکردن با سه شرکت خارجی را هم به دست آوردم. از سال ۸۳-۸۲ کار کردن برای مجموعه های دیگر را تمام کردم و کارهای خودم را جسته و گریخته شروع کردم.

راه‌اندازی سایت گردشگری زورق

برای کارهایی که انجام می‌دادم مجبور بودم زیاد سفر برم و همیشه این دغدغه رو داشتم که چرا مثل خیلی از جاهای دنیا این امکان برای ما وجود نداره که برنامه‌ریزی سفرهایمان را به صورت آنلاین انجام دهیم. با آقای خضرائی منش که از دوستانم بودند صحبت می‌کردم که متوجه شدم ایشون هم همین نگرانی در برنام‌ریزی راداشتند. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که این کار شدنی است و ایده شکل گیری زورق از اینجا شکل گرفت.

برای راه اندازی زورق ما تصمیم گرفتیم تحقیقات خیلی جدی انجام دهیم و قبل از انجام تحقیقات، کاری را شروع نکنیم. اون زمان به دلیل اینکه فقر خیلی جدی در حوزه آمار مربوط به گردشگری وجود داشت با موسسه بی ام آی در انگلستان صحبت کردیم که یک کار تحقیقاتی برای ما انجام دهند که این ۶ ماه طول کشید و ما به این نتیجه رسیدیم که این کار شدنی است. بازار شروع را ایران درنظر گرفتیم و تونستیم یک بخشی از سرمایه را از خارج از ایران وارد کنیم و این کار را راه بیاندازیم. وب سایت زورق هم از سال ۸۹ راه اندازی شد و زورق مثل بچه ای که آدم متوجه بزرگ شدنش نمی شود رشد کرد.

پنجمین استارتاپ گرایند تهران برگزار شد

پنجمین استارتاپ گرایند تهران

محصولات و خدمات زورق

ما یک دورنمایی برای سایت زورق در نظر داشتیم که ایده خیلی بزرگی هم بود، این بود که هرکسی می‌خواهد به سفر برود یک‌سر به سایت زورق بزند و از امکاناتش جدای از اینکه از کدام بخش استفاده می‌کند بهره ببرد. اما ما برای اینکه بتوانیم اون رو عملیاتی کنیم مجبور شدیم کار را فاز بندی کنیم. ایده ای هم که سریع تر از همه امکان عملیاتی بودن پیدا کرد رزروراسیون هتل بود و برای زروراسیون پرواز اون موقع محدودیت داشتیم و باید مجوزهای متنوعی می‌گرفتیم. بخش دیگر کار ما تولید محتوا با هدف ایجاد یک بانک اطلاعاتی برای سایت بود که از کشورها و شهرهای پرتوریست دنیا، جذابیت های توریستی، جاهای دیدنی، رستوران ها، بازارها و … اطلاعات جمع می کردیم و این اطلاعات روی سایت قابل مشاهده هستند.

مدل درآمدزایی

یک مدل خیلی استاندارد و ساده که نمونه‌های بیشماری هم از آن در داخل دنیا وجود دارد. ما خودمان هتل را از قبل به صورت انباره توسط تامین کنندگان هتل و یا خود هتل رزو می کنیم و هزینه آن را پرداخت می‌کنیم، اتاق‌ها و سوئیت‌های رزور شده را بر روی سایت قرار می‌دهیم و وقتی که مشتری به ما رجوع می‌کند، به آن‌ها می‌فروشیم. دیگر نیاز نیست که مشتری هنگام رفتن به هتل هزینه ای پرداخت کند.

زورق با ۴ نفر شروع به کار کرد

بزرگترین سرمایه مجموعه‌هایی شبیه زورق، نیروی انسانی است و سرمایه‌ای مفیدتر و ارزشمندتر از این برای زورق وجود ندارد. ما از روز اول خیلی روی این تاکید داشتیم که سرمایه گذاری خیلی جدی روی نیروی انسانی انجام بدهیم، کاری که داشتیم انجام می‌دادیم کار جدیدی بود و حتی مدلی هم که داشتیم پیاده می‌کردیم خیلی جدید بود. و گاهی مجبور بودیم روی نیروهای کم تجربه سرمایه گذاری کنیم. زورق با ۴ نفر شروع به کار کرد و الان ۳۳ نفر در داخل خود دفتر کار می کنند و بالغ بر ۱۵-۱۰ نفر همکار نیمه وقت و خارج از دفتر داریم که در بخش‌های تولید محتوا، فنی و گرافیک به ما کمک می‌کنند. برای این‌که کار جلو برود، ۴نفری هم که در روز اول شروع کردیم مجبور بودیم همه کار انجام بدهیم. بعد از مدتی که سیستم شکل گرفت و مطمئن شدیم که کارها داره خوب پیش می‌رود توسعه را شروع کردیم.

هر کسی که قصد مسافرت رفتن دارد، می‌تواند مشتری زورق باشد.

مشتریان ما از طبقه متوسط و دارای حداقل تحصیلات و آشنا به خرید و سرچ اینترنتی هستند، به زیرساخت‌های پرداخت الکترونیک اعتماد دارند. ولی در کل همه می‌توانند مشتری ما باشند، هر کسی که می‌خواهد به سفر برود می‌تواند از زورق استفاده کند و ما فیلتر خاصی روی مشتریان نداریم. ما برای کسب اعتماد مشتریان همزمان با کارمون شروع به فرهنگ سازی کردیم و فرهنگ سازی مخصوصا برای کارهایی که هیچ تجربه‌ای قبل از آن ها وجود نداشته است زمان بر است. اینکه تعداد رقبای زورق در حال افزایش است بسیار خوشحال کننده است و این خودش حجمه‌ای از تغییر فرهنگ را به همراه خواهد داشت. وجود کتابچه‌های راهنمای سفر و تولید محتوا به افزایش و بهبود مسافران ایرانی کمک می‌کند. در حال حاضر رفتار کاربران نسبت به ۴ سال گذشته خیلی سریعتر از آنچه ما فکر می‌کردیم تغییر کرده است، نوع سوالاتی که تیم فروش ما به کاربران پاسخ می‌دادند تا الان یک تغییر ماهیتی داشته است.

زیر ساخت های فنی موجود در ایران

روز اولی که کار را شروع کردیم استنباطمون این بود که ۶۰-۷۰ درصد از آن را بتوانیم داخل ایران انجام دهیم ولی متاسفانه تو اون مقطع به این نتیجه رسیدیم که حتی ۲۰ درصد کار را هم نمیشه انجام داد چون تجربه‌اش وجود نداشت. برای پیاده‌سازی اولیه از یک تیم خارجی استفاده کردیم. تنها زیرساختی که وجود داشت و ما الان هم از آن استفاده می‌کنیم زیرساخت پرداخت آنلاینه. اما در حال حاضر زورق در حال پیاده‌سازی CMS خودش است که به صورت ۱۰۰ درصد توسط بچه های خودمان طراحی شده و دانشش مال خود بچه‌هاست. یک سیستم هوشمند است که قراره به مسافر کمک جدی در انتخاب محصولش بکند.

تلاش کارآفرینان یا حمایت های دولت

بدون حمایت دولت هم می‌شود فعالیت و رشد کرد، ما با کمتر از ۱۰ درصد از مجموعه‌های فعال در حوزه گردشگری ارتباط داریم. اگر کسی جسورانه عمل کند و تلاش کند موفق خواهد شد. اما بزرگترین مشکل، ساختار سنتی و فقر قانونی جدی در سازمان های دولتی ماست و اینکه هیچ زیر ساختی برای حوزه تجارت الکترونیک تعریف نشده است.

بخش سوم

این بار بخش سوم برنامه به گونه‌ای متفاوت بود و همکاران آقای خوشی در بخش‌های مختلف در بین شرکت‌کنندگان حضور داشتند و دوستان می‌توانستند سوال‌های خود را در زمینه‌های خاص از مسئول هر بخش بپرسند. این بخش هم بعد از پذیرایی، با گرفتن عکس یادگاری به اتمام رسید.

پنجمین استارتاپ گرایند تهران ، ماهنامه کارآفرینی

پنجمین استارتاپ گرایند تهران

برای اطلاع بیشتر از این رویداد ها روی استارتاپ گرایند کلیک کنید

[divider]

نجمه اشکوری

سردبیر ماهنامه کارآفرینی ستکا

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی
مطالب مرتبط
چهارمین استارتاپ گرایند تهران
چهارمین استارتاپ گرایند تهران، کارآفرینان و فعالان حوزه وب برای شنیدن داستان موفقیت کسب‌وکاری اینترنتی با موضوع جذاب رستوران و غذا به نام فیدیلیو دور هم گرد آمدند. این رویداد با همکاری ...
ادامه مطالب
هدفگذاری در زندگی
کنت بلانچارد در کتاب ارزشمند سیری در کمال فردی مدلی را برای تنظیم اهداف و اجرای آن بیان کرده است که آن را مدل پنج گام Price نام‌گذاری کرده است. ...
ادامه مطالب
فرایند فروش در بازارهای تجاری
ششمین استارتاپ گرایند تهران
دومین استارتاپ گرایند اصفهان
ملاک‌های هوش مالی ازنظر رابرت کیوساکی
چهارمین استارتاپ گرایند تهران
خلاقیت در کسب و کار
هدفگذاری در زندگی با مدل Price
۴ جایگزین گوگل ریدر
انواع درآمد در دنیای مالی
کارآفرین برتر ،موسس سایت آمازون