چگونه ایده کسب‌وکار خود را تست کنیم؟

بسیاری از مخترعان و کارآفرینان اعتراف نموده‌اند که در جایی از دنیای کاری خود شکست را تجربه کرده‌اند اماRichard Christensen‎ کارآفرین و نویسنده The Zig Zag Principle (McGraw-Hill,2011) ‎‏ می‌گوید اگرچه ممکن است در کسب‌وکار و زندگی شکست عادی به نظر رسد ولی بسیاری از ما بلد نیستیم چگونه به صورت کارآمد شکست بخوریم.

او برای آموزش کارآفرینان مثالی از ورزش اسکی برای آن‌ها می‌زند. او به آن‌ها می‌گوید که عمداً انحرافاتی از مسیر موفقیت داشته باشند تا از شکست‌های ویرانگر که می‌تواند موجب نابودی مالی و شخصیشان شود جلوگیری کنند. Christensen‎ می‌گوید: “هنگام اسکی کردن اگر جانمان را دوست داشته باشیم مستقیماً به سمت پایین کوه حرکت نمی‌کنیم.”

این رویکرد کاملاً با آن‌چه که بیشتر مدرسه‌های کسب‌وکار آموزش می‌دهند متفاوت است.  Christensen می‌گوید: “در کسب‌وکار، به ما آموزش می‌دهند که یک تحلیل عملکردی انجام دهیم و اهداف بلندپروازنه برای خودمان قرار دهیم و مستقیم به سمتشان حرکت کنیم و بعد از آن برایمان سؤال می‌شود که چرا فقط یکی از ده کسب‌وکار کوچک به اهدافشان دست می‌یابند. “

سرعتتان را کم کنید و مسیرتان را تغییر دهید به جای اینکه مثل بلدیزر به سمت اهدافتان حرکت کنید فرآیندی که او زیگ ‌زاگ کردن می‌نامد. این فرآیند نه تنها به موفقیت کسب و کار کمک می کند بلکه تضمین می کند در صورتی که ایده شکست بخورد شکستش کارآمد باشد. در ادامه می توانید چهار نکته در مورد زیگ زاگ کردن بخوانید.

اول به فکر سودآوری باش

Christensen به کسب وکارهای نو توصیه می کند که در وهله اول به فکر سودآوری باشند. او می گوید: “به فکر سریع‌ترین راه سودآوری باشید، حتی اگر با اهداف کلی شما انحراف داشته باشد”. او در راه اندازی ۳۲ کسب وکار شرکت داشته که همگی با ۵ تا ۱۰ هزار دلار راه اندازی شده‌اند. ۱۱ تا از آن‌ها شکست خوردند اما ۱۳ تا به موفقیت های میلیون دلاری دست یافتند. Christensen توصیه می کند زمانی که می خواهید مقداری ازمنابعتان را در ریسک قرار دهید خواه در قالب یک کسب وکار جدید باشد و خواه یک ایده ی نو در شرکتی جاافتاده، ۶۵ درصد از منابع را صرف سود آوری کنید و ۲۵ درصد صرف منابعی مانند کارکنان و ۱۰ درصد صرف توسعه.

شکست‌ها را کارآمد کنید.

اگر یک ایده کسب و کار در قاب زمانی مشخص که Christensen معمولا آن را ۳ ماه می داند به سودآوری دست نیافت او آن را یک ایده شکست خورده می داند اما یک شکست کارآمد. قاب زمانی هر کسب وکار متفاوت است و به میزان سرمایه گذاری در کسب و کار بستگی دارد. Christensen می گوید: “بیشتر افراد یک سال، پنج سال، ده سال صرف دوندگی برای یک ایده می کنند بدون اینکه تعریف مشخصی و ملاک ارزیابی درستی داشته باشند و بعد آن را رها می کنند و آن همه زمان و منابع را هدر می دهند. حداقل اگر همین الآن به سودآوری نرسند، آن همه پول و سال را هدر نداده‌اند. “

تمرکزت را بر روی اهدافت بگذار

بعد از این که به سودآوری رسیدی (اولین زیگ)، Christensen کسب و کارش را به اولین زاگ می برد، ۶۵ درصد از منابع را صرف کارمندان، ساختارها و رویه ها، ۲۵ درصد صرف بزرگ کردن (توسعه یا فرانچایز) و ۱۰ درصد صرف سودآوری. زیگ کردن و زاگ کردن با مدل تخصیص منابع ۶۵/۲۵/۱۰ که در حیات کسب وکار بین سودآوری، منابع و بزرگ کردن می‌چرخد، ادامه می‌یابد.

آهسته کن

در حالی که Christensen اعتراف میکند شرکت‌هایی که از اصول زیگ زاگ پیروی میکنند مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به اهدافشان دست یابند، می گوید با هدفگذاری شفاف بر روی میزان سرمایه، زمان و افرادی که به کسب وکار تخصیص داده می شوند کسب وکارها خواهند توانست به پایداری دست یابند. همچنین سرعت کم می تواند شگفتی های جذابی را آشکار کند. Christensen می گوید: “در این حالت شما تمامی قطعات طلای مسیر را پیدا می کنید که موجب می شود به ایده های کسب وکار بهتری از آن چه خیالش را می کردید دست یابید”

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی
مطالب مرتبط
رونق ساخت و ساز با واگذاری زمین ارزان به تعاونی‌ها
واگذاری زمین ارزان قیمت به اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها توسط دولت، ضمن رونق ساخت و ساز و اشتغال در کشور، بخش مسکن را از رکود خارج می‌کند. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن ...
ادامه مطالب
شناسایی بیش از ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان/ ضرورت فرهنگ‌سازی در اقتصاد دانش‌بنیان
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه باید در اقتصاد دانش بنیان به فرهنگ سازی بپردازیم، گفت: بیش از هزار شرکت ارزیابی شده که از این تعداد بیش ...
ادامه مطالب
این طرح فارغ التحصیلان بیکار را جذب می‌کند
دفتر توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از بررسی آیین‌نامه نظام هماهنگ اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی خبر داده و اعلام ...
ادامه مطالب
جایگاه بازاریابی در اقتصاد مقاومتی
دبیر کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی زنجان گفت: در شرایط اقتصاد مقاومتی توجه به بازاریابی بسیار حایز اهمیت است زیرا با کسب اطلاع از نقاط ضعف و قوت واحدهای تولیدی ...
ادامه مطالب
جشنواره نوآوری و شکوفایی البرز برگزار می‌شود
جشنواره ملی منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی البرز از پانزدهم تا هفدهم مهرماه امسال در استان سمنان برگزار می‌شود.به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر داوود فیض، رئیس دفتر بنیاد نخبگان استان ...
ادامه مطالب
تولیدکنندگان از تولید سنتی فاصله بگیرند
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تولیدکنندگان ما باید از تولید سنتی فاصله گرفته و به تکنولوژی و تجهیزات روز مجهز شوند تا بتوانند جوابگوی نیازهای بازارهای ...
ادامه مطالب
رونق ساخت و ساز با واگذاری زمین ارزان
شناسایی بیش از ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان/ ضرورت فرهنگ‌سازی
نسبت P/E چیست
گفتگو با خانم سیده فاطمه مقیمی
این طرح فارغ التحصیلان بیکار را جذب می‌کند
جایگاه بازاریابی در اقتصاد مقاومتی
کتاب فروشنده یک دقیقه ای
استراتژی اقيانوس آبی
جشنواره نوآوری و شکوفایی البرز برگزار می‌شود
تولیدکنندگان از تولید سنتی فاصله بگیرند