صبح زود زمانی از روز است که معمولا کار کمتری وجود دارد و بهره¬وری افراد در آن موقع از روز ‏بیشتر است. طی ۱۵ سال مدیرعامل استارباکس آقای میشل گاس ساعتش را برای چهار و نیم ‏صبح تنظیم می کند. گرتچن رابن مولف معروف کتاب ‏The happiness project ‎‏ ساعت ۶ صبح و یک ‏ساعت قبل از اعضا خانواده¬اش از خواب بیدار می شود.‏

لورا واندرکم کارشناس مدیریت زمان در کتابش به نام اغلب انسان های موفق قبل از صبحانه کار ‏می کنند بیان می کند چه چیزی باعث اهمیت صبح می شود و چگونه ما می توانیم از کارایی ‏بیشتر استفاده کنیم. در ادامه چندتا از منافع زودتر بیدار شدن در صبح¬ها را آورده¬ایم.‏

احتمالا صبح¬ها کمتر حواس شما پرت می شود. برنامه روز یک کارآفرین به سرعت پر می شود. اگر ‏شما منتظرید تا بعداز ظهر یا غروب بعضی کارها مثل ورزش کردن و مطالعه را انجام دهید احتمالا ‏همگی آن ها را در لیست کارها قرار می دهید. خانم واندرکم می گوید دلایلی وجود دارد که چرا ‏نمی توانید یک کار با اولویت را در ساعت ۴ بعد از ظهر انجام دهید و مواردی وجود دارد که احتمال ‏انجام آن را در ساعت ۶ بعد از ظهر به شدت کاهش می دهد.‏

شما اوایل روز قدرت اراده بیشتری دارید. حتی اگر صبح زود روزتان را شروع نمی کنید شما در اولین ‏ساعت های کارتان باز قدرت اراده بیشتری دارید. خانم واندرکم می گوید قدرت اراده بیشتر شبیه ‏نیروی عضلانی است که با استفاده زیاد خسته می شود. در طول روز که شما با افراد دیگر سروکار ‏دارید تصمیم گیری می کنید و تجارت می کنید شما از قدرت اراده استفاده می کنید و هر چه به ‏پایان روز نزدیک می شوید این قدرت بیشتر تحلیل می رود. صبح به شما این فرصت را می دهد تا ‏برنامه روزتان را تنظیم کنید.‏

اگر تا کنون برایتان اتفاق افتاده باشد که دیرتر از موعد مقرر از خواب بیدار شوید یا فراموش کردید که ‏فرزندانتان را به مدرسه ببرید شما روز را بد شروع کرده¬اید و این موضوع بر بهره¬وری شما در کار تاثیر ‏می گذارد. واندرکم می گوید صبح زود بیدار شدن این امکان را برای شما فراهم می کند که روزتان ‏را با موفقیت شروع کنید و برنامه ای برای شادتر بودن و بهره¬وری بیشتر تنظیم کنید.‏

اگر فکر می کنید بیدار شدن قبل از طلوع خورشید شما را کسل می کند واندرکم چهار قدم را برای ‏تبدیل عادت تا دیر وقت بیدار ماندن به صبح زود از خواب برخواستن پیشنهاد می کند

‏۱-‏         دفتر یادداشت روزانه داشته باشید. واندرکم می گوید یکی از دلایلی که افراد صبح را ‏دوست ندارندبه دلیل این است که شبها تا دیر وقت بیدار می مانند. او پیشنهاد می کند ‏برای یک هفته یک دفتر یادداشت روزانه داشته باشید تا نشان دهد که شما چه زمان ‏هایی از وقتتان به خوبی استفاده نمی کنید. واندرکم دریافت که وقتی بسیاری از افرادی که ‏تا دیر وقت بیدار می مانند به دفتر یادداشت روزانه خود نگاه می کنند متوجه می شوند که ‏ساعت های بعد از ظهر خود را با بهره¬وری صرف نکرده اند یا بیشتر کارهای تفریحی انجام ‏داده اند.‏

‏۲-‏         صبح خوبی را برای خودتان تصور کنید

تصور کنید اگر یک ساعت در روز وقت اضافه داشته باشید چه کاری انجام می دهید. آیا ‏ورزش می کنی؟ آیا به جای فقط نگاهی به تیترها انداختن روزنامه می خوانید؟ واندرکم می ‏گوید صبح زود بیدار شدن تنبیه کردن خودتان نیست. شما اگر دلیل خوبی برای زود بیدار ‏شدن نداشته باشید از رختخواب بیرون نمی آیید.‏

‏۳-‏         صبح تان را برنامه ریزی کنید

به محض اینکه شما تصمیم گرفتید که می خواهید در وقت اضافه خود چکار کنید برای ‏چگونگی اجرای ان برنامه ریزی کنید و در صورت امکان شب قبل این کار را انجام دهید. برای ‏مثال اگر می خواهید ورزش کنید شب قبل لبایهایتان را آماده کنید.‏

‏۴-‏         به آرامی آن را تبدیل به عادت کنید.‏

واندرکم می گوید اگر شما می خواستید عادتان را یکباره تغییر دهید احتمالا با خاموش کردن ‏زنگ ساعت و دوباره خوابیدن مواجه شده اید. اگر شما معمولا ساعت هفت و نیم از خواب ‏بیدار می شوید و به جای اینکه یکباره بخواهید ساعت ۵ بیدار شوید بهتر است هر روز ده ‏دقیقه زودتر بیدار شوید. برای اینکار هر شب ۱۰ دقیقه زودتر بخوابید.‏

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی