اخبار کارآفرینی، مدرسه کارآفرینی، کارآفرینی، وزارت کار، کسب وکار

با ورود به این مدرسه کارآفرین ‌شوید

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی مدرسه‌های کارآفرینی برای همه اقشار جامعه خبر داده و گفته است که این طرح با همکاری چند دانشگاه در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در دنیای امروز بیش از هرچیز موضوع کارآفرینی در رأس سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت‌ها قرار دارد، کشورها تلاش می‌کنند با اتکا به جریان کارآفرینی و بهره‌گیری از اثرات و پیامدهای مثبت آن مسیر اقتصاد خود را به سمت و سوی پیشرفت و توسعه حرکت دهند بر همین اساس مدتی است که ایده‌هایی همچون راه‌اندازی کلینیک‌های کسب وکار، اتاق فکر کارآفرینی، باشگاه کارآفرینان و مدارس کارآفرینی نظر مسئولان و برنامه‌ریزان کشورمان را به خود معطوف کرده است.

این ایده‌ها دارای اهدافی مشترک هستند و ارتقای فرهنگ کار و روحیه کارآفرینی، آموزش فنون خود اشتغالی به افراد جامعه، آشنایی با مفاهیم کار و کارآفرینی، کمک به ایجاد کسب و کارهای کوچک، متوسط و تامین منابع مالی آنها، ارائه خدمات مشاوره‌ای اعم از مشاوره‌های شغلی و کارآفرینی و شناسایی فرصت‌های جدید کسب و کار از جمله رویکردهایی است که دنبال می‌کنند؛ به عنوان مثال کلینیک‌های کسب و کار که یکی از راه‌های برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است با ارائه مشاوره‌های تخصصی و شغلی در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، صادرات، بازاریابی، فروش، منابع مالی و سرمایه‌گذاری به تربیت دانشجویان کارآمد و کارآفرین می‌پردازد تا پس از فارغ التحصیلی دغدغه بازار کار نداشته باشند یا اتاق‌های فکر کارآفرینی که با رویکردی عملی در جهت ترویج کارآفرینی برای گروه‌های مختلف سنّی پیش‌بینی شده است و در آن افراد به ایده‌های جدید دست می‌یابند، با راهکارهای تبدیل آن به محصول جهت عرضه به بازار آشنا می‌شوند و با کسب مهارت‌های لازم آمادگی ورود به بازار کار را پیدا می‌کنند.

در همین راستا حسن طایی – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – کارآفرینی را فرایندی می‌داند که شهروندان را برای عرصه‎های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و کسب و کار تربیت می‎کند و از آن به عنوان یکی از جدی‎ترین برنامه‎های حوزه وزرات کار نام می‌برد.

وی تشکیل کانون‌های کارآفرینی در استانها را یکی دیگر از برنامه‌های در دستور کار وزارت کار نام برده و می‌گوید: همزمان با تشکیل این کانون‌ها، لایحه سازمان نظام کارآفرینی نیز در کمیسیون اجتماعی تصویب و به مجلس ارسال می‌شود.

به گفته طایی در صورت تشکیل سازمان نظام کارآفرینی، تمام کانون‌های کارآفرینی استانی زیر نظر این سازمان قرار گرفته و فعالیت‌ خواهند کرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با تاکید بر ترویج کارآفرینی در کشور از تلاش برای ارتباط مراکز کارآفرینی با دانشگاه‌ها خبر می‌دهد.

او می‌گوید: مراکز خدمات کارآفرینی می‎توانند در تمام دانشگاه‎ها، دبیرستان‎ها، اتحادیه‎ها و انجمن‎های صنفی استان‌ها ایجاد شوند و در خصوص برنامه‌های کارآفرینی و طرح‌های کسب و کار وارد بحث و گفت‎وگو شوند.

طایی تاکید دارد که مدرسه‌های کارآفرینی باید برای همه اقشار جامعه راه‌اندازی شود بر همین اساس از ارائه دوره‌های کارآفرینی در قالب مدرسه‌های کارآفرینی خبر می‌دهد که از ابتدای مهرماه در چندین دانشگاه آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، تردیدی نیست که کارآفرینی موضوعی حیاتی برای همه اقشار جامعه به خصوص نسل جوان و نوجوان کشور است و لازم است تا توجه به مقوله فرهنگ کار و تفکر کارآفرینی از سنین پایین و در بین نوجوانان و جوانان شکل بگیرد.

مدارس کارآفرینی در بسیاری از جوامع به منظور کمک و پاسخ به نیازهای کارآفرینان در راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط تاسیس می‌شود، در این مدارس روش‌ها و راهکارهای نوین ایجاد کسب و کار و آموزش مهارت‌های عملی و مورد نیاز یک کارآفرین ارائه می‌شود تا از طریق آن بتواند در راه ایجاد یک کسب و کار موفق گام بردارد؛ همچنین با فراهم کردن فضای تعاملی و ارائه مشاوره‌ها و راهنمایی‌های عملی و معطوف به کسب و کار، کارآفرینان و دانشجویان را به مهارت‌ها و توانایی‌های خود آگاه ساخته و آنها را پرورش می‌دهد.

محمدرضا سپهری – رییس موسسه کار و تأمین اجتماعی – ارائه دوره‌های کارآفرینی در مدارس را فرصت مناسبی برای ایجاد مشاغل جدید می‌داند.

او بر این باور است که برخی از دوره‌های کارآفرینی که هم اکنون در مدارس ارائه می‌شود کارایی و اثربخشی لازم را ندارد از این رو تاکید دارد که مهمترین هدف دوره‌های کارآفرینی در مدارس باید توانمندسازی دانش آموزان و تغییر نگرش آنها برای خلق فرصتهای شغلی جدید باشد.

به گفته رییس موسسه کار و تأمین اجتماعی آموزش‌های کارآفرینی بخشی از آموزش‌های مرتبط با زندگی شغلی افراد، نگرش‌ها، مهارت‌های اجتماعی، توانمندی‌ها و دانش کسب و کار است.

در حال حاضر برخی کارشناسان بر این باورند که روحیه کارآفرینی در بین جوانان کمرنگ شده و برای حل این مساله باید فرهنگ کار و بهره‌وری نیروی کار با آموزش و مهارت و تخصص پیوند خورده و مهارت آموزی به شکل عملی در میان نسل جوان کشور به وجود آید اما در مقابل این دیدگاه برخی کارشناسان حوزه کار معتقدند که قبل از راه‌اندازی مراکز کارآفرینی با عناوین مختلف باید ارتباط بین کارجویان با بدنه بازار کار برقرار شود.

حمید حاج اسماعیلی – تحلیلگر بازار کار – می‌گوید: دولت طی دو دهه گذشته در دو بخش برای کارآفرینان و ایجاد مهارت در نیروی کار اقداماتی صورت داده است اول در بخش مراکز فنی و حرفه‌ای که توسعه آنها اتفاق افتاده و تا حدی قابل قبول بوده است و دوم در بخش دانشگاهی و آموزش عالی که دانشگاه‌های علمی و کاربردی شکل گرفته است؛ لذا این میزان توسعه کمّی کفایت می‌کند و دولت باید به سمت کیفی‌سازی این دو بخش برود.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه در این مراکز باید رشته‌هایی تدریس شود که کاملا منطبق با نیاز بازار کار کشور باشد، می‌افزاید: هم اکنون دانشگاه‌های علمی کاربردی این نقش را برعهده دارند لذا اگر تنها به توسعه کمّی این مراکز پرداخته و دولت صرفا سرمایه‌گذاری کند این سرمایه‌ها به هدر می‌رود و نقشی در بازار کار نخواهد داشت از این رو سرمایه‌گذاری‌ها باید هدفمند شود.

این کارشناس حوزه کار درعین حال تعاونی‌ها را مبدا کارآفرینی دانسته و می‌گوید: راه‌اندازی شبکه تعاونی سهل‌تر و مناسبتر است و دولت زودتر می‌تواند برای کارآفرینان بازار سازی کند؛ ضمن آنکه کارآفرینان در بخش تعاون با کمک‌های فنی و اعتباری بانکی ارزان قیمت می‌توانند نقش آفرین باشند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر نگاه غالب جامعه به مقوله اشتغال به گونه‌ای است که شغل را در پشت میزنشینی و جذب افراد کارجو در سازمانها و نهادهای دولتی می‌بیند اما برای تغییر این دیدگاه باید تفکر کارآفرینی در میان نوجوانان و جوانان شکل بگیرد تا با مفاهیم کار و کارآفرینی و فضای واقعی کسب و کار آشنا شوند و پس از دوران فارغ التحصیلی با تکیه بر مهارت‌های کسب کرده خود به شغل مناسب دست پیدا کنند.

بی تردید کارآفرینی، جوامع را پویاتر، نوآوری را شکوفاتر و سرنوشت نسل‌های آینده را روشن‌تر می‌سازد. به گفته صاحبنظران، سطح رفاه و کیفیت زندگی در جوامعی که دارای شاخص مثبت کارآفرینی هستند بیشتر و فناوری‌های نوین به سرعت در آنها رو به گسترش است.

هم اکنون بسیاری از بنگاه‌ها و مراکز دولتی دارای مراکز علمی کاربردی هستند که باید از ظرفیت ایجاد شده در جهت تربیت و آماده‌سازی کارجویان بهره‌برداری شود؛ همچنین وجود مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در تمام استان‌ها امکان آموزش و تربیت نیروهای متخصص و ماهر را فراهم کرده است از این رو دولت باید به سمت ارتقای کیفی و کاربردی این مراکز رفته و از ظرفیتها و پتانسیل‌های موجود در جهت اشتغالزایی استفاده کند تا هم کارجویان و دانش آموختگان وارد بازار کار شوند و هم نتیجه آموزش‌ها در بخش آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای در بازار کار ملموس‌ باشد.

در این راستا وزارت کار ایده‌ها و برنامه‌های مختلفی را به منظور توسعه و ترویج کارآفرینی در کشور، آشنایی نسل جوان با فرهنگ کار و گسترش مهارت آموزی در دانشگاه‌ها و صنایع دنبال می‌کند که اجرای این برنامه‌ها می‌تواند بخش اعظمی از نیاز بازار کار و دغدغه دانش آموختگان برای ورود به فضای کسب و کار را برطرف کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *