تعیین بازار هدف

در عصر جدید شاید کارآفرینان بیش از هر زمان دیگری در تعیین بازار هدف و برآورد میزان تقاضای بازار با ابهام و سردرگمی روبرو هستند. نکته‌ای که لزوم دقت در تعیین بازار هدف و دریافتن پاسخ بازار را بیش‌ازپیش می‌کند این است که با در نظر گرفتن هر فرضی (گزاره آزمایش نشده) ریسک کار شما بالا می‌رود.

به‌طور مثال اگر به دنبال تولید و فروش بسته‌های آماده صبحانه هستید ممکن است فرض کنید بیشترین استقبال از شما توسط کارمندان و یا کودکان دبستانی انجام می‌گیرد. این کار منجر به جهت‌گیری خاص شما از مراحل طراحی و تولید محصول تا بازاریابی آن خواهد داشت و درصورتی‌که سنگ بنای این اقدامات شما که همان فرض شماست غلط باشد، موفقیت کار در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

برای دقت در تخمین پاسخ بازار به محصول ما که شامل گروه (Segmentation) هایی است که محصول ما را می‌پسندند، نرخ مصرف آن و مواردی از این دست ابزارهای پیشنهادی زیادی پیش رو داریم؛ اما برای شرکت‌های نوپا یک‌راه بهتر نیز وجود دارد: تجربه!

دانشمندان عرصه مدیریت پس از مشاهده رفتار شرکت‌های پیشرو دریافته‌اند که مهم‌ترین عامل موفقیت نه در تلاش آن‌ها در کسب مزیت رقابتی پایدار بلکه در سرعت پاسخ به نیاز بازار و وفق پیدا کردن با روند تغیر این نیازها است. همچنین جالب است که بدانید حدود ۷۰% از همین شرکت‌های پیشرو در مقطعی از دوره فعالیت خود با یک تصمیم‌گیری استراتژیک مسیر حرکت خود را کاملاً عوض کرده‌اند. با توجه به این موارد شاید اندکی از منظورم را از به‌کارگیری تجربه برای تعیین بازار هدف کسب‌وکار را شرح داده باشم. در ادامه این مقوله را با بررسی یک مثال بیشتر بررسی می‌کنیم.

همان‌طوری که از تبلیغات سایت عکس پرینت (ارائه‌دهنده خدمات چاپ عکس اینترنتی) می‌توان متوجه شد یکی از مهم‌ترین بازارهایی که این سایت هدف گرفته است، تازه مادران و تازه پدران می‌باشند که از کودک خود عکس گرفته‌اند و می‌خواهند این خاطرات را از طریق چاپ عکس‌ها در محصولات مختلف ماندگار کنند؛ اما عکس پرینت چگونه این راه را متوجه شده؟ آیا این انتخاب آگاهانه بوده است؟ هم بله و هم خیر. اگر به مسیر رشد عکس پرینت با دقت نگاه کنیم می‌بینیم محصولات خود را با الهام از نمونه‌های خارجی در ۶-۷ گروه از استفاده‌ها- مخاطبین توسعه داده است که شامل کودک، عروسی، خانواده، سفر، هنری و … بود. در هر یک از این گروه‌ها تعداد انگشت‌شماری محصول- طرح وجود داشت. با گذر زمان تیم عکس پرینت متوجه شد بخش کودک با استقبال خوبی از بازار مواجه شده است و تمرکز خود را بر توسعه این قسمت گذاشت. هم‌اکنون در گروه محصول کتاب عکس بیش از ده طرح مربوط به دسته کودک وجود دارد. درواقع کاری که این شرکت کرده است، عرضه محصول به گروه وسیعی از مخاطبین و سپس استفاده از بازخوردها است.

شاید الان تمام مطلب برای شما روشن‌شده باشد. به‌جای شرط‌بندی و ریسک روی یک گزینه بر پایه‌ی فرضیه‌ها، چندین گزینه را به‌صورت محدود و باانرژی کمتر به‌صورت موازی پیش ببرید. در این حین اجازه بدهید انتخاب طبیعی (تئوری انتخاب طبیعی داروین را که به خاطر دارید؟)، روند و راه حرکتی شما را مشخص کند. مهم این است که درک کنید در نهایت این بازار است که تصمیم می‌گیرد چه محصولی را از شما دریافت کند، پس چه بهتر که خود وی تصمیم بگیرد که چه محصولی را شما تولید کنید!

درواقع در بازار امروز که روند تغیرات بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است حتی به شرکت‌های عظیم و بین‌المللی نیز توسعه می‌شود تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارند و به‌جای تکیه بر روی یک محصول خاص، مجموعه‌ای از گزینه‌ها را به‌صورت موازی جلو ببرند. البته قطعاً این کار ساده نخواهد بود و به تعبیری مثل این است چندین گلوله‌ی شیشه‌ای را همزمان در هوا نگه دارید. برای انجام این مهم ابزارهایی توسعه‌یافته که ذیل عنوان مجموعه ابتکار عمل‌ها یا portfolio of initiatives در علم مدیریت می‌توانید جستجو کنید.

تعیین بازار هدف

بازار هدف

برای رسیدن به این دستاورد مهم در یک سازمان نوپا الزامات زیادی باید محیا گردد

الگوی ذهنی متفاوت

برای کارآفرینان بسیار مهم است که از الگوی ذهنی آبشاری که از اهداف کلان به سمت برنامه‌های اجرایی و سپس اجرای تمام و کمال آن دست به شویند و به سمت الگوی ذهنی پیچشی (Spiral) و برنامه‌ریزی غلطان (Rolling-Wave Planning) بروند. در این الگوی ذهنی فرایند برنامه‌ریزی هفتگی و روزانه و با توجه به وضعیت موجود و بازخوردهایی که مدیران دریافت می‌کنند برنامه‌ریزی خود را تغیر می‌دهند. توضیح بیش از این در این مقاله نمی‌گنجد ولی امیدوارم در فرصتی دیگر تفاوت بین این دو رویکرد برنامه‌ریزی را به‌صورت مشروح واکاوی کنیم.

چابکی سازمانی

تغیر مداوم برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری سازمان اگر با چابکی آن همراه نشود ابتر خواهد ماند. سازمان‌های چابک در قرن ۲۱ م بهترین‌ها در استفاده سریع از فرصت‌ها و تغیرات مدوام بازارها می‌باشند. طبق نظر محققین سه عامل در چابکی سازمان‌ها حائز اهمیت است: شناور بودن منابع سازمان، داشتن درک مشترک از بنگاه کسب‌وکار در میان مدیران سازمان و حساسیت استراتژیک به بازخوردها و تغیرات محیطی. این مطالب تحت عنوان Agile Strategy در نوشتارهای مدیریتی پرداخته‌شده و می‌توانید مطالب بیشتری را تحت این عنوان در کتب مدیریتی و کارآفرینی مطالعه نمایید.

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی
مطالب مرتبط
تشویق و توسعه فضای کارآفرینی
تشویق و توسعه فضای کارآفرینیچرخ محرک اقتصادکارآفرینان بسیاری در ایران و جهان وجود دارند که نام‌های آنها برای شما آشناست، حتماً نام استیو جابز، بیل گیتس، لری پیج و... را ...
ادامه مطالب
صدور ۲۲ هزار مجوز مشاغل خانگی در استان البرز
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز از صدور 22 هزار مجوز مشاغل خرد و خانگی در این استان خبر داد.به گزارش ایسنا، علی ایمانی گفت: این تعداد مجوز ...
ادامه مطالب
شغل‌های جالب با درآمد بالا
بدون شک حقوق یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب شغل برای افراد است. حال اگر یک شغل دلخواه و سرگرم‌کننده را انتخاب کنید اما حقوق مناسبی نداشته باشید چه مقدار می‌توانید دوام ...
ادامه مطالب
هوشمندترین شرکت های فناوری جهان
در غیاب اپل، مایکروسافت و فیس بوکهوشمندترین شرکت های فناوری جهان برگزیده شدند.این مسئله دشوار به نظر می‌رسد که بتوانیم میزان هوشمند بودن یک سازمان یا یک شرکت تجاری بزرگ ...
ادامه مطالب
دستور ویژه روحانی برای خروج از رکود معدنی‌ها/ بازگشت ۷۰ درصد پول خصوصی‌ شده‌ها به چرخه سرمایه‌گذاری
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزئیات اضافه شده بخش معدن به بسته خروج از رکود دولت، گفت: با دستور ویژه رئیس جمهور، علاوه بر اینکه تمامی ...
ادامه مطالب
صادرات ۲٫۲ میلیارد دلاری صنایع غذایی در سال ۹۲
مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت خبر داد: صادرات 2.2 میلیارد دلاری صنایع غذایی در سال 92مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش صادرات صنایع غذایی کشور را در ...
ادامه مطالب
تشویق و توسعه فضای کارآفرینی
صدور ۲۲ هزار مجوز مشاغل خانگی در استان
آموزه های لین استارتاپ – نوپای ناب
گفت و گو با شایان شلیله
ویژگی‌های یک کارآفرین موفق
شغل‌های جالب با درآمد بالا
هوشمندترین شرکت های فناوری جهان
دستور ویژه روحانی برای خروج از رکود معدنی‌ها/
محصول حداقلی یکی از مفاهیم نوپای ناب
صادرات ۲٫۲ میلیارد دلاری صنایع غذایی در سال