اخبار کارآفرینی، بازاریابی، کسب وکار

جایگاه بازاریابی در اقتصاد مقاومتی

دبیر کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی زنجان گفت: در شرایط اقتصاد مقاومتی توجه به بازاریابی بسیار حایز اهمیت است زیرا با کسب اطلاع از نقاط ضعف و قوت واحدهای تولیدی و بازارهای هدف، محصولات با کیفیت و با رضایت‌پذیری بالا می‌توان ارائه کرد.

محمدرضا عزیزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در زنجان، اظهار کرد: تولید و فروش دو مولفه مهم در عرصه صنعت به ویژه در بخش صنایع بزرگ هستند که باید به صورت مجزا به آن‌ها پرداخته شود.

وی افزود: برای بررسی لزوم جداسازی دو بخش تولید و فروش در ابتدا لازم است با مفهوم بازاریابی آشنا شویم که درقالب آن می‌توانیم برای این پرسش جواب منطقی ارائه کنیم.

عزیزیان تصریح کرد: بازاریابی در واقع مطالعه، بررسی، تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها جهت اخذ تصمیمات مقتضی است و در واقع بازاریابی یعنی همگراسازی همه فعالیت‌های شرکت در مسیر فروش بیشتر و در واقع ما در بازاریابی مبادرت به تشخیص نیاز بازار و جا انداختن محصول در بازار جدید و جایگزین می‌کنیم.

این فعال عرصه صنعت تاکید کرد: انسان‌ها تقریبا دارای خواسته‌های نامحدود هستند اما در برابر منابع محدود قرار دارند، از این رو کالاهایی را برای مصرف انتخاب می‌کنند که در ازای وجوه پرداختی، حداکثر رضایت را برای‌شان فراهم آورد و در واقع هنر بازاریاب و بخش فروش شناسایی این نیازها و برآورده کردن آن‌ها از طریق هماهنگی با بخش تولید است.

عزیزیان با بیان اینکه یک تولیدکننده معمولا با توجه به امکانات و پتانسیل‌های موجود خود مبادرت به تولید می‌کند، گفت: بازاریاب‌ها با توجه به شناخت نیازها و تقاضای بازار به یک تولید کننده اعلام می‌کنند که شرایط ورود به بازار را با امکانات فعلی دارد یا جهت ارتقای کیفیت و تطابق قیمت محصولات و خدمات نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و یا استفاده از تکنولوژی جدید یا ادغام با شرکت‌های بزرگ در قالب فرانشیز است؛ از این رو در دنیای امروزی لزوم تفکیک بخش تولید و فروش و نگاه تخصصی به هر یک از حوزه‌ها امری اجتناب‌پذیر است.

دبیر کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی زنجان خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصاد مقاومتی توجه به مقوله بازاریابی بسیار حایز اهمیت است؛ به گونه‌ای که بازاریابان حرفه‌ای می‌توانند با کسب اطلاع از نقاط ضعف و قوت واحدهای تولیدی و بازارهای هدف و ارائه اطلاعات درست به بخش تولید باعث ایجاد توازن بین نیاز مشتریان و کالا و خدمات ارائه شده شوند و به مرور با هموارسازی و حذف نقاط ضعف واحدهای تولیدی، محصولات با کیفیت و با رضایت‌پذیری بالا ارائه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *