دومین استارتاپ گرایند تهران

دومین استارتاپ گرایند تهران در حالی برگزار شد که از شروع این رویداد در دنیا چهار سال می‌گذرد. استارتاپ گرایند یک رویداد و جنبش جهانی است که درصدد حمایت و کمک به کارآفرینان و مؤسسان کسب‌وکارهای نوپا و تقویت روابط کاری آن‌ها در جامعه است. این رویداد با فراهم کردن فضایی صمیمی و دوستانه به ذینفعان حاضر در اکوسیستم استارتاپی شهرهای مختلف کمک می‌کند تا با یکدیگر گفت‌وگویی داشته باشند، تجربیاتشان را به یکدیگر منتقل کنند، همدیگر را تشویق کنند و اعتمادسازی بین آن‌ها شکل بگیرد تا بتوانند کسب‌وکارشان را رونق ببخشند.

در این برنامه مؤسسین موفق استارتاپ ها و کسب‌وکارهای مبتنی بر وب و فناوری حضور پیدا می‌کنند تا در فضایی کاملاً دوستانه، از کسب‌وکار و زندگی حرفه‌ای خود و چالش‌ها و موفقیت‌هایی که در این زمینه برایشان پیش‌آمده است برای کارآفرینان و حضار سخن بگویند.

استارتاپ گرایند در ایران

این رویداد در ایران برای اولین بار در تیر ماه ۹۳ برگزار شد تا بتواند فضایی دوستانه را برای انتقال تجربه افراد موفق به کارآفرینان و کسانی که در پی راه انداختن کسب‌وکار برای خودشان هستند فراهم کند و ایران هم به ۸۰ کشور معتبر دنیا که استارتاپ گرایند را برگزار می‌کنند بپیوندد. برگزاری این رویداد خبری خوش برای همه کارآفرینان و کسب‌وکارهای نوپا خواهد بود و به رشد و ترویج فرهنگ کارآفرینی کمک خواهد کرد.
افراد با شرکت در این رویداد با مؤسسین استارتاپ های مطرح در کشور آشنا می‌شوند، قصه پیدایش و رشد یک کسب‌وکار اینترنتی را می‌شنوند و برای خود دوستان و همکارانی در این زمینه پیدا می‌کنند.

در این شماره ماهنامه (شهریور) قصد داریم اتفاقاتی را که در دومین استارتاپ گرایند تهران گذشت پوشش دهیم.

دومین برگ از دفتر استارتاپ گرایند تهران در مرداد ماه ۹۳ در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات تهران در حالی ورق خورد که شرکت‌کنندگان با شور و علاقه فراوان وارد سالن شدند. در بدو ورود آن‌ها به سالن فرآیند پذیرش صورت ‌گرفت و روال برنامه به آن‌ها توضیح داده می‌شد. دراین‌ بین بیشتر چهره‌هایی جوان و باانرژی به چشم می‌خورد که مشتاقانه در این برنامه حضور یافته‌اند تا بتوانند از این فضای ایجادشده استفاده کنند. روند این برنامه طبق روال دفعه قبل ۳ ساعته بود که در ساعت اول شرکت‌کنندگان در لابی سالن به گفت‌وگوی آزاد با یکدیگر پرداختند و با دیگر دوستان خود آشنا شدند. در ساعت دوم برنامه حضار در خدمت مؤسسین نت برگ بودند و از تجربیات آن‌ها استفاده کردند و ساعت سوم این برنامه هم با پذیرایی و گفت‌وگویی دوستانه و گرفتن عکس یادگاری به اتمام رسید.

دومین استارتاپ گرایند تهران

دومین استارتاپ گرایند تهران

حضور مؤسسین نت برگ در دومین استارتاپ گرایند تهران

مهم‌ترین بخش دومین استارتاپ گرایند تهران با حضور مؤسسین نت برگ سپری شد و آن‌ها از تجربیاتشان و چگونگی رشد و رونق کسب‌وکارشان گفتند. نت‌برگ نامی آشنا برای همه وب‌گردها و افراد علاقه‌مند به حوزه تجارت الکترونیک است. چند سال پیش دو پسرعمو به نام‌های علیرضا و سامان صادقیان یک کسب‌وکار در حوزه‌ی خرید گروهی را شروع کردند که در حال حاضر نت برگ نام دارد. عشق و علاقه دوران کودکی آن‌ها به دنیای وب و پیشنهاد همکلاسی‌شان در دانشگاه کلمبیا به راه‌اندازی سایت خرید گروهی، آن‌ها را بر آن داشت که به بررسی بازار ایران بپردازند. به گفته‌ی خودشان: «ما به بررسی بازار ایران پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که در بازار ایران ظرفیت و پتانسیل خوبی برای انجام این کار وجود دارد و نت برگ را راه انداختیم». نت برگ یک سیستم خرید گروهی است، به‌نوعی می‌توان گفت سیستم برد-برد-برد ۳ جانبه است؛ فلسفه‌اش به‌طورکلی این است که کسب‌وکارها به‌جای اینکه بیایند هزینه‌های تبلیغاتی را پرداخت کنند و بخواهند در دستگاه‌های تبلیغاتی سنتی سرمایه‌گذاری کنند برای جذب مشتری همان سرمایه را در قالب تخفیف به خود مشتری ارائه بدهند و ریسک مشتری را برای تجربه جاهای جدید کاهش دهند و خدمات خودشان را ارائه دهند. خرید گروهی در کل مدل کسب‌وکار جالب و پتانسیل رشد بالایی دارد و البته یک سری نکات و حساسیت‌های ریزی نیز دارد که اگر رعایت نشود نارضایتی مشتریان را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه مهمترین قابل توجه‌ترین سرفصل هایی را که نت برگی ها درکارشان ضروری دیدند و داشتن آن‌ها را برای کسانی که به عرصه کارآفرینی وارد شده اند لازم می دانند، از زبان خودشان بخوانید:

دومین استارتاپ گرایند تهران

دومین استارتاپ گرایند تهران

سعی کردیم فرهنگ کار تیمی را در نت برگ ایجاد کنیم

سایت نت برگ در سال ۹۰ راه‌اندازی شد. در اول خودمان دو نفر شروع کردیم و با دو تا از دوستانمان در مورد کارهای اجرایی و برنامه‌نویسی صحبت کردیم. کم‌کم به اعضای تیم کاری ما اضافه شد تا امروز که یک تیم ۸۰ نفری هستیم. کسب‌وکاری که ما راه انداختیم گسترده است و احتیاج به مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق دارد و ما سعی کردیم از همان اول به کارمان به‌طور تخصصی نگاه کنیم و از تخصص‌های مختلفی استفاده کنیم تا کارمان به‌طور حرفه‌ای پیش رود و مدیران حرفه‌ای را انتخاب کنیم. و نکته جالب‌تری که در کارمان وجود دارد این است که سامان ایران زندگی نمی‌کند ولی بااین‌حال کارمان را به‌صورت مشترک پیش می‌بریم و ساعاتی را به‌صورت تماس ویدئویی با یکدیگر در مورد مسائل شرکت به گفت‌وگو می‌پردازیم. پیدا کردن نیروهای خوب و همکاری کردن با آن‌ها کار سختی است ولی ما همه تلاشمان را کردیم که بتوانیم نیروهای فعال‌تری را انتخاب کنیم.

روزهای اولیه نت برگ و بازاریابی

کار ما به این صورت بود که باید تعدادی کسب‌وکار را پیدا می‌کردیم و به مشتریانمان معرفی کنیم. یک صفحه بر روی اینترنت گذاشتیم که «به‌زودی نت برگ میاد» و اگر مشترک خبرنامه شوید یک تخفیفی به شما تعلق خواهد گرفت و جایزه‌ای را در نظر گرفتیم. در ۳۰ سایت معتبر بنر قرار دادیم و چند هزار مشترک پیدا کردیم. در همان ابتدا یک بروشور طراحی کردیم و با چند تا کسب‌وکار به‌صورت حضوری صحبت کردیم و جالب این‌که ۸۰ درصد آن‌ها موافقت کردند. برای شروع یک کسب‌وکار به سرمایه اولیه‌ای نیاز است چه این سرمایه از خود شخص باشد و چه از طریق وام در اختیارش قرار گیرد، ما ۹۰ درصد سرمایه اولیه‌مان را صرف تبلیغات و نیروی انسانی کردیم. نسخه اولیه نت برگ هم با چیزی که الان است خیلی فرق دارد، فضای اعتماد در تجارت الکترونیک ضعیف بود و یکی از راهکارهای ما برای جلب اعتماد ظاهر زیبای سایت بود و ما توانستیم با استفاده از یک تیم فنی خوب این کار را به‌خوبی انجام دهیم. نکته مهم دیگری که در تجارت الکترونیک برای جلو بردن شرکت و رشد آن مهم است، این است که همه واحدها باید باهم و به‌صورت پله‌پله رشد کند و اگر یک قسمت عقب بماند مطمئنا بقیه شرکت را پایین می‌کشد و ما سعی کردیم این نکته را مدیریت کنیم و به‌صورت سیستماتیک شرکت را جلو ببریم.

ما عادت کردیم به کارمان به‌طور حرفه‌ای‌تر نگاه کنیم.

دلیل مطرح‌شدن نت برگ شاید این باشد که به قول یکی از دوستان، کاری را که باید انجام می‌دادیم به‌طور درست و حرفه‌ای انجام دادیم و توانستیم رضایت مشتریان و سایر کسب‌وکارها را به دست آوریم. رضایت مشتری برای ما مهم بود و می‌خواستیم قراردادهای خوبی ببندیم و برای عملی کردن این کار پیشنهادهای خوبی مطرح کردیم، راه‌های پرداخت آسان را انتخاب کردیم، طراحی خوبی داشتیم، سیستم کامنت خوب و تلفن فعالی داشتیم و سعی کردیم اعتمادسازی که مهم‌ترین رکن بود صورت بگیرد.

برای یک کارآفرین کدام مهم‌تر است: ایده یا اجرا

هر دو تا مهم هستند و باید خیلی خوب باشند. ، به یک‌چیز خاص نیست همه‌چیز باید در کنار هم و به بهترین نحو وجود داشته باشند. ایده مهم است و صرفاً هم نباید نوآورانه باشد. کسب‌وکارهای که الان وجود دارند خیلی هم ایده‌های عجیب‌وغریبی ندارد. اگر گروه و سرمایه‌گذاری خوب باشد و بتواند مشتری‌های خود را پیدا کند رشد می‌کند.

قدم زدن در مسیر کارآفرینی به جسارت و تحمل فرد بستگی دارد.

یک کارآفرین برای حرکت کردن در مسیر راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید جسارت و تحمل فراوانی داشته باشد. ما خیلی از این می‌ترسیدیم که کارمان نتیجه ندهد و می‌نشستیم باهم صحبت می‌کردم که ادامه بدهیم یا نه، ولی تحمل کردیم و یک سال و نیم طول کشید تا توانستیم هزینه‌هایمان را سربه‌سر کنیم. مسیر کارآفرینی سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را دارد و ادامه‌اش به ویژگی‌های شخصی هر فرد و اینکه چقدر تحمل و پشتکار دارد بستگی دارد. الان حدود ۸۰ درصد استارتاپ ها در همان اول کار شکست می‌خوردند اما در بین این‌ها موفقیت هم وجود دارد و کسانی هم هستند که موفق‌اند. باید به خودتان اطمینان داشته باشید ولی این اعتماد به خود نباید کورکورانه باشد ، واقع‌بین باشید. در این مسیر آدم چیزهای زیادی یاد می‌گیرد.

یک کارآفرین باید برنامه داشته باشد و با آن جلو رود.

توصیه ما به کسانی که می‌خواهند وارد فضای کسب‌وکار شوند و کارآفرینی کنند این است که حتما برنامه ای مشخص داشته باشند که آن را اجرایی کنند و طبق آن بدانند که برای ادامه راه باید چگونه عمل کنند، اگر برنامه نداشته باشند در کار گم می‌شوند. انسان بدون برنامه در خودش گم است و نمی‌داند که راه را درست می‌رود یا اشتباه. در راه‌اندازی یک کار غیر از برنامه داشتن، علاقه و ایمان به کار خیلی مهم هستند. نکته‌ی دیگر اینکه الان وضعیت تجارت الکترونیک در ایران خیلی خوب است، از دنیا عقب هستیم ولی پتانسیل خیلی بزرگی وجود دارد و برای کسانی که سرمایه دارند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است. از ترکیب ایده، تیم‌خوب و سرمایه‌گذاری درست حتماً موفقیت حاصل می‌شود مخصوصاً در این زمینه که الان پتانسیل خوبی وجود دارد. موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که آدم باید به دنبال شناسایی پتانسیل‌های موجود و فرصت‌ها باشد، فرصت‌ها برای همه پیش می‌آیند فقط باید دقیق بود و پیگیری کرد. گاهی اوقات چیزهایی بر سر راه آدم قرار می‌گیرد که به آن‌ها علاقه‌مند‌است و در موردشان تحقیق می‌کند و به نتیجه خوبی می‌رسد.

-قسمت سوم برنامه

قسمت دوم برنامه هم به پایان رسید و شرکت‌کنندگان به لابی سالن برای پذیرایی هدایت شدند، در این ‌بین چهره‌هایی خرسند و مصمم به چشم می‌خورد که با انرژی‌تر از بدو ورود به سالن به‌سوی لابی در تردد بودند و با دوستان خود به صحبت می‌پرداختند. نت برگی‌ها هم که از علاقه‌شان به کارآفرینی و اینکه باید به رشد فرهنگ کارآفرینی و جوانان کمک کرد گفتند، در پایان مراسم هم در جمع دوستانه استارتاپ گرایندی ها حضور یافتند و با آن‌ها به گفت‌وگو پرداختند ودومین استارتاپ گرایند تهران هم به پایان رسید.

برای اطلاع بیشتر از این رویداد ها روی استارتاپ گرایند کلیک کنید

[divider]

نجمه اشکوری

سردبیر ماهنامه کارآفرینی ستکا

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی
مطالب مرتبط
۹۰۶ واحد تعاونی در هفته تعاون به بهره برداری می رسد/ ۱۵میلیون نفر در کشور عضو تعاونی ها هستند
تهران - ایرنا - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در هفته تعاون (12 تا 18 شهریور ماه) در مجموع 906 واحد تعاونی در کشور به ...
ادامه مطالب
کمبود خلاقیت و نوآوری آفت تولید محصولات دستی
دنیای اقتصاد: تولید محصولات دستی به یک شیوه، استفاده از مواد خام بدون تغییر نسبت به گذشته، انتقال نسل به نسل هنرهای سنتی در مناطق مختلف و مواردی دیگر از این ...
ادامه مطالب
بررسی بحران بیکاری و راه‌های کارآفرینی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با دبیر کل سازمان بین المللی کارفرمایان درباره بحران بیکاری، راهکارهای کارآفرینی و اشتغال و مشکلات کارفرمایان و کارگران را مورد بررسی ...
ادامه مطالب
یاری مجلس به گردشگری در بودجه ۹۴
معاون رئیس‌جمهور: گردشگری می‌تواند موتور محرکه خروج از رکود باشدروستای قلعه بالا واقع شده در منطقه خارتوران و پارک ملی توران، یکی از روستاهای هدف گردشگری است که با توجه ...
ادامه مطالب
چهارمین استارتاپ گرایند تهران
چهارمین استارتاپ گرایند تهران، کارآفرینان و فعالان حوزه وب برای شنیدن داستان موفقیت کسب‌وکاری اینترنتی با موضوع جذاب رستوران و غذا به نام فیدیلیو دور هم گرد آمدند. این رویداد با همکاری ...
ادامه مطالب
صنعت مبلمان کشور بازار هدف ندارد/ورشکستگی تولیدکنندگان در پی واردات بی‌رویه
به عقیده بسیاری از کارشناسان و مسئولان مرتبط صنعت مبلمان جزء معدود صنایع پربازده کشور به شمار می رود که این صنعت نیازمند حمایت شدید دولت، شناسایی بازار هدف ، ...
ادامه مطالب
کارآفرینی؛ موتور رشد و توسعه
کارآفرینی؛ موتور رشد و توسعهرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به نهمین جشنواره کارآفرینی که پنجشنبه گذشته در سالن همایش هایصدا و سیمای مشهد و با حضور بیش از ...
ادامه مطالب
۹۰۶ واحد تعاونی در هفته تعاون به بهره
کمبود خلاقیت و نوآوری آفت تولید محصولات دستی
بررسی بحران بیکاری و راه‌های کارآفرینی
چگونه ایده کسب‌وکار خود را تست کنیم؟
یاری مجلس به گردشگری در بودجه ۹۴
چهارمین استارتاپ گرایند تهران
مصاحبه با محسن ملایری
صنعت مبلمان کشور بازار هدف ندارد/ورشکستگی تولیدکنندگان در
کارآفرینی؛ موتور رشد و توسعه
توصیه به کارآفرینان