گزارش ویژه

سومین استارتاپ گرایند تهران در آخرین ماه تابستان هم برگزار شد. این رویداد استارتاپ گرایند در فضایی متفاوت و به میزبانی شرکت همکاران سیستم که حامی این رویداد است برگزار شد. در این برنامه برادران امیری از شرکت زرین پال مهمان برنامه بودند و از تجربیات خود در راه کارآفرینی در حوزه اینترنت و راه‌اندازی استارتاپ گفتند.

سومین استارتاپ گرایند تهران

این رویداد نیز همچون رویدادهای گذشته از سه بخش تشکیل شده بود. در بخش اول پذیرش صورت گرفت و شرکت‌کنندگان با دوستان دیگری که در این برنامه حضور یافته بودند آشنا شدند. در بخش دوم مؤسسین زرین پال در فضایی کاملاً دوستانه، از کسب‌وکار و زندگی حرفه‌ای خود و چالش‌ها و موفقیت‌هایی که در این زمینه برایشان پیش‌آمده بود برای کارآفرینان و حضار سخن گفتند. در بخش سوم هم شبکه‌سازی و پذیرایی انجام شد. دیوار استارتاپ گرایند هم که در این برنامه جای خودش را داشت محلی برای الصاق نیازمندی‌ها و اعلام آمادگی دوستان برای جذب نیروی‌های خلاق و فعال در حوزه کاری خود بود.

بخش دوم برنامه با حضور برادران امیری، مؤسسین زرین پال گذشت. در ابتدای سخن میلاد صابری نماینده استارتاپ گرایند تهران و همچنین مجری برنامه از استارتاپ گرایند گفت و از حامیان این برنامه تشکر کرد و پس از آن نوبت به آقای فولادی، مدیریت واحد محصول و بازاریابی همکاران سیستم بود که به میهمانان خیرمقدم بگوید.

در ادامه میلاد صابری از آشنایی‌اش با برادران امیری و از نه گفتن آن‌ها به «نه بابا نمیشه ها» گفت، از اینکه چند سال پیش با دوستش به راه‌اندازی سیستم paypalفکر می‌کردند و با گفتن یکی از همین نه بابا نمیشه ها پروژه‌شان متوقف شده بود، اما سال‌ها بعد متوجه شده بود که دو برادر جوان پروژه‌ای این‌چنینی انجام داده‌اند و در کار خود موفق شده بودند و آن‌ها کسانی جز برادران امیری نبودند. علی و مصطفی امیری از کسب‌وکارشان، از گرفتن ایده آن تا رشدش، از وجه تمایز آن با رقبا و از پروژه‌های شکست‌خورده‌ای که داشتند تا به موفقیت برسند گفتند.

8-10

خانواده‌ای کامپیوتری و زرین پال

علی و مصطفی دو برادر کارآفرین و موفق در حوزه فعالیت خود هستند. علی متولد ۱۳۶۴ و فارغ‌التحصیل از رشته سخت افراز و مصطفی متولد ۶۶ فارغ‌التحصیل از رشته کامپیوتر. خودشان را خانواده‌ای کامپیوتری می‌دانند و می‌گویند که پدرشان هم سال‌ها پیش در رشته کامپیوتر تحصیل کرده است. آن‌ها گفتند که پدرشان در کنارشان به‌عنوان یک حامی حضور داشته تا اگر به مشکلی برخوردند راهنمایشان باشد.

و اما بشنوید از زرین پال از زبان خودشان: ایده شکل‌گیری زرین پال فروردین سال۱۳۸۹ و زمانی که در تعطیلات عید بودیم به ذهنمون رسید. زرین پال یک payment gateway است که عملیات تراکنش مالی را تضمین می‌کند و یک سیستم ارائه‌دهنده درگاه پرداخت آنلاین بین خریدار و فروشنده است و مردم می‌توانند درگاه بگیرند و گردششون رو مشاهده کنند. ما اومدیم براساس مدل‌هایی که وجود داشت و مدلی که توی ایران بود یک وب‌سرویس استاندارد رو درآوردیم و در همون تعطیلات عید نسخه اولیه سیستم رو قبل از اینکه بخواهیم با بانک خاصی قرارداد ببنیدم راه‌اندازی کردیم و مطمئن بودیم بر اساس مدلی که طراحی کرده‌ایم برای بانک آورده خواهیم داشت و می‌توانیم تأیید آن را بگیریم. و مشتریان ما در این کسب‌وکار هر کسی که کالا یا خدماتی را در اینترنت به فروش می‌رساند می‌تواند باشد و از خدمات ما استفاده کند.

کسب درآمد ما بر اساس کارمزد است

کسب درآمد ما بر اساس کارمزد است. کارمزد رو ما از فروشنده دریافت می‌کنیم و فروشنده برای اینکه بتواند کالا را به فروش برساند بر مبنای تراکنشی که در سیستم دارد باید کارمزدی را پرداخت کند. ما یک کارمزد ۲ونیم درصدی به‌صورت پایه داریم.

بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که داشتیم نیروی انسانی ما بود

فکر می‌کنیم که بزرگ‌ترین سرمایه‌ی ما نیروی انسانی‌مان بود. ما در جذب نیرو سعی کردیم بر روی اینکه اون ها واقعاً به این کار علاقه‌مند هستند حساسیت داشته باشیم و اگه یک نیرویی تخصص لازم رو نداشت داخل نظام آموزشی که داریم و از طریق تجربه‌هایی که می‌توانیم انتقال بدهیم اون ها رو به جایی برسونیم که بتوانیم چیزی از آن‌ها یاد بگیریم. نیرویی می‌خواستیم که بداند چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد، در چه نقطه‌ای داره حرکت می کنه و هدفش چیه و چه‌کاری رو داره انجام میده. الان ما در مجموعه سامان سیستم که ۵-۶ پروژه به‌طورجدی فعالیت می‌کنند،۱۰ نفر هستیم.

8-6

از خود کسانی که به درگاه نیاز داشتند شروع کردیم

یک مثالی هست اینه که توی ایران همیشه لازم نیست که زیاد فکر کنی که ببینی چه ایده‌ای رو باید اجرا کنی، کافی است ببینی که توی بیرون از ایران چه ایده‌ای اجرا شده، چطوری اجرا شده و بیاید همون رو توی ایران پیاده کنی و اجرا کنی. ایده زرین پال هم شاید به خاطر اینکه اولین ایده در ایران بود تونست سرعت رشد خیلی خوبی داشته باشه و بعد از اون هم بازاریابی ما هم بازاریابی بود که از خود اون کسانی که می دونستیم به این درگاه نیاز دارند شروع کردیم. ما اون موقع یک سیستم اتوماسیون فروش «هاست» به اسم سما داشتیم که مشتریانی بودند که از این سیستم استفاده می‌کردند؛ این‌ها خودشان فروشنده هاستینگ بودند و عملا برای اتصال به درگاه پرداخت مشکل داشتند ما امدیم بر اساس این بازاری که در اختیار خودمون بود بازاریابی را که قبلاً برای فروش محصول انجام داده بودیم، برای زرین پال انجام دادیم و این باعث شد که ما ۵۰ تا ۱۰۰ تا مشتری خوب داشته باشیم که به ما اعتماد هم داشتند. و ما الان در ۱۵ هزار پذیرنده بیش از ۱۰۰و بیست هزار کاربر عضو داریم که بیش از ۸۰ درصدشان فعال هستند، معیار فعال بودن ما هم این است که می‌گوییم باید ۳ تراکنش در هفته داشته باشند.

ما برای پذیرنده‌هایمان قابل‌اعتماد شدیم

برای اعتمادسازی مشتریانمان فکر می‌کنم ۲ تا نکته خیلی مؤثر بود. اول اینکه ما اطلاعات کارت‌بانکی آن‌ها را داخل زرین پال نمی‌گرفتیم و کاربر را مستقیما به بانک ارجاع می‌دادیم که همان‌جا پرداختش را انجام دهد و اطلاعاتش داخل درگاه پرداخت بانکی ثبت شود. نکته دوم برای اعتمادسازی این بود که خیلی از پذیرنده‌ها کوچک بودند و فقط روی سایت‌شان شماره موبایل آن‌ها بود ولی در زرین پال شماره مشخص و آدرس مشخصی بود و باعث می‌شد که افراد اعتماد کنند که واقعا این‌چنین شرکتی هست که می‌توانند به آن اعتماد کنند. سیستم ما هم طوری بود که اگه کسی کالایی رو خرید می‌کرد و کالا به دستش نمی‌رسید ما پول رو به آن شخص برمی‌گرداندیم و هنوز هم از این موردها داریم که پول را برمی‌گردانیم.

8-8

آفتابلاگ بزرگترین شکست ما در حوزه کسب‌وکار اینترنتی بود

ما فعالیتمان از همان اول به‌نوعی در زمینه کسب‌وکار اینترنتی بود و بزرگترین شکست ما هم در این زمینه آفتابلاگ بود. ما زمانی که این پروژه را شروع کردیم دیدمون بیشتر احساسی بود  و اصلاً نگاه تجاری به آن نداشتیم و بعد از یک مدت دیدیم کاری  که داخل آن درآمد مشخص نباشه قطعاً شکست می‌خورد. اشتباه ما هم در این پروژه این بود که مدل درآمدی ما مشخص نبود و عنوان می‌کردیم که مدل درآمدزایی ما تبلیغات است درصورتی‌که هیچ آشنایی با تبلیغات نداشتیم  و از اینکه چگونه تبلیغات باید گرفته شود، چگونه از آن پول درآورده شود. الان می‌توانم بگویم تبلیغات آخرین راه درآمدزایی است که یک کسب‌وکار می‌تواند به آن فکر کند.

سخن آخر

در آخر هم از برنامه‌ی خوب شما تشکر می‌کنیم و فقط یک توصیه کوچک برای دوستانی که می‌خواهند کسب‌وکاری را شروع کنند، اگر روزی تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار گرفتید برنامه بذارید که ۳ سال از عمر خودتان را برای کار کردن روی آن صرف کنید، اگر به این نتیجه رسیدید که می‌توانید سه سال از عمر خودتان را بدون هیچ حاشیه‌ای به اون کسب‌وکار بپردازید همین امروز شروع کنید و در غیر این صورت اگر به این نتیجه رسیدید که ارزش ندارد آن را کنار بگذارید چون خیلی قبل‌تر از اینکه بخواهد به سوددهی برسد شکست می‌خورد.

دفتر سومین استارتاپ گرایند تهران با پذیرایی و عکس یادگاری بسته شد.

استارتاپ گرایند تهران

سومین استارتاپ گرایند تهران

برای اطلاع بیشتر از این رویداد ها روی استارتاپ گرایند کلیک کنید

[divider]

نجمه اشکوری

سردبیر ماهنامه کارآفرینی ستکا

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی
مطالب مرتبط
ادبیات ثروتمدان
تحقیقاتی که از ثروتمندان به‌عمل‌آمده است، نشان می‌دهد که این قشر جامعه در مدیریت پول خود از برخی لغات بیشتر از مردم عادی استفاده می‌کنند و همچنین تعریفی که از ...
ادامه مطالب
هدفگذاری در زندگی
کنت بلانچارد در کتاب ارزشمند سیری در کمال فردی مدلی را برای تنظیم اهداف و اجرای آن بیان کرده است که آن را مدل پنج گام Price نام‌گذاری کرده است. ...
ادامه مطالب
قرارداد آتی چیست
مدل های کسب و کار-معرفی مدل کسب و
چگونه دامنه ثبت کنیم
ادبیات ثروتمندان در مدیریت پول
هدفگذاری در زندگی با مدل Price
تحقیقات بازاریابی
دومین استارتاپ گرایند اصفهان
gamification چیست
سم والتون بنیان‌گذار فقید والمارت
آشنایی با قوانین چک