20140803151743_Untitled-1

صنعت مبلمان کشور بازار هدف ندارد/ورشکستگی تولیدکنندگان در پی واردات بی‌رویه

به عقیده بسیاری از کارشناسان و مسئولان مرتبط صنعت مبلمان جزء معدود صنایع پربازده کشور به شمار می رود که این صنعت نیازمند حمایت شدید دولت، شناسایی بازار هدف ، جلوگیری از واردات بی رویه و برند سازی است.

گروه صنعت؛ بازارخبر – برگزاری بیست و سومین نمایشگاه صنعت مبل از ۱۰ مرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران فرصتی است تا از نگاهی دیگر به این صنعت و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های آن بپردازیم.

از سوی دیگر واکاوی این امر از آن رو مهم جلوه می‌کند که با مروری بر تقویم برگزاری نمایشگاه‌های داخلی در سال جاری درخواهیم یافت که این نمایشگاه با اختصاص ۶۰درصد از فضای داخلی به فعالان و تنوع بی‌نظیر مدل‌ها در جذب بازدیدکنندگان، یکی از شاخص‌ترین نمایشگاه‌های موجود به شمار می‌آید.

صنعت چوب و مبلمان در کشور در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار کارگاه کوچک و بزرگ تولیدی را به خود اختصاص داده و از جمله صنایعی است که از گستردگی زیادی با امکانات بالفعل و بالقوه برخوردار است.

این صنعت با گردش مالی سالیانه ۶۰ هزار میلیارد تومان و پوشش کسب‌وکارهای مرتبط از پارچه و رنگ گرفته تا خراطی و منبت‌کاری و اشتغال ۸ درصد کشور، جزء معدود صنایع پربازده به شمار می‌رود. با این حال مبلمان در ایران عمدتاً توسط واحدهای صنفی تولید شده و واحدهای صنعتی به‌مراتب کمتر در این منصه حضور به عمل می‌رسانند. از سوی دیگر به‌رغم وجود پتانسیل‌های فراوان برای صادرات مبلمان و مصنوعات چوبی، صادرات این کالا چندان چشم‌گیر نیست.

اواسط دههٔ هشتاد واردات به دلیل اجازه ورود ماشین‌آلات و نوسازی نسبت به اوایل این دهه رشد چشمگیری پیدا کرد. بنا به گفته چندی از کارشناسان و فعالان این صنعت، تأمین مواد اولیه و به‌کارگیری فناوری‌های نوین ازجمله مهم‌ترین نکاتی است که برای رونق بخشیدن به صادرات در این صنعت باید موردتوجه قرار بگیرد.

ضعف صنعت مبلمان سازی در شناسایی بازار هدف و برندسازی
علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران به خبرنگار بازارخبر گفت: با توجه به اینکه صنعت مبلمان کشور یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال نفیس‌ترین هنرها است، اما آنچه امروزه شاهد هستیم، عدم‌حمایت و بی‌توجهی به پیوند تجربه‌های نو و نسل پیشین است.

وی با اشاره به ضعف صنعت مبلمان کشور در پیدا کردن بازارهای هدف افزود: ایران در سال‌های گذشته صادرکننده مبلمان بوده، اما متأسفانه اکنون تنها مصرف‌کننده و واردکننده این محصول شده است. دلیل این امر چنین است که هنوز نتوانسته مسیر درست را شناسایی و در راستای بازارهای هدف حرکت کنیم.

فاضلی با اشاره ضعف برندسازی در صنعت مبلمان کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه نه‌تنها در این صنعت بلکه در سایر بنگاه‌های تولیدی کوچک نتوانسته‌ایم آن‌طور که بایدوشاید در بحث برند عمل کنیم.

رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه و با اشاره به برگزاری نمایشگاه کنونی بیان کرد: اگر قبول کنیم که نمایشگاه در تعریفی دقیق عبارت است از محلی برای ابداع،‌ نوآوری و دست آورد نوین،‌ می‌توان به‌صراحت گفت که مدت‌هاست اغلب نمایشگاه‌های ما از این مسیر دور شده‌اند.

فاضلی تصریح کرد: اگرچه استفاده از بازار مکاره برای این نمایشگاه چندان تعبیر مناسبی نیست اما نمایشگاه بیشتر حالت فروش به خود گرفته و بعضاً شاهد برخی عوامل غیر مولد در این بازار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: درمجموع عملکرد این نمایشگاه از لحاظ اختصاص فضا و از سوی دیگر از نظر نوآوری قابل‌قبول و مثبت بوده، هرچند می‌توانست بهتر باشد.

نمایشگاه مبل شبیه بازار مکاره است
عبدالحسین عباسی نایب‌رئیس تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران به خبرنگار بازارخبر گفت: حدود ۲۰ هزار واحد تولیدی در تهران مشغول به فعالیت هستند که از این میان بسیاری از تولیدکنندگان به علت واردات بی‌رویه یا ورشکسته شده و یا دیگر تمایلی به فعالیت ندارند.

وی افزود: تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، واردات مبلمان جزء ۱۰ قلم کالای لوکس به شمار آمده و واردات ممنوع بود؛ اما هم‌اکنون با تغییر دولت و متعاقباً تغییر قوانین و مقررات، واردات مبلمان به‌راحتی آب خوردن انجام می‌گیرد.

به گفته عباسی: ۸۰ درصد واردات مبلمان کشور از کشورهای چین، مالزی، ترکیه، اندونزی و ویتنام است و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از تولید داخل به کشورهایی چون امارات و آفریقای جنوبی صادر می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه درودگران با اشاره به عدم‌حمایت دولت از تولیدکنندگان بیان کرد: برخلاف تمام مشکلاتی که برای صادرات شمرده ‌شده است، موانع پیش روی تولیدکنندگان و عدم‌حمایت دولت از فعالین در این صنعت از مهم‌ترین دلایل ناکامی صنعت مبلمان در زمینه صادرات است.

وی ادامه داد: تأمین مواد اولیه باکیفیت و وجود تعرفه بالا، ناآگاهی از بازارهای هدف، کمبود نقدینگی و ساختار سنتی از جمله مهم‌ترین مشکلات تولید و صادرات صنایع چوبی و مبلمان در کشور است.

عباسی با اشاره به اخذ ۹ رقم مالیات از سوی دولت تصریح کرد: تولیدکنندگان و فعالین صنعت مبلمان سازی مجبور به پرداخت ۹ رقم مالیات و عوارض (مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مشاغل، عوارض مستغلات، عوارض اجاره و تکمیلی و.) هستند که با احتساب مجموع درآمدها و هزینه‌های جانبی همچون حقوق و دستمزد کارگران اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که چندی پیش وزیر صنعت و معدن در مشهد گفت، نیمی از کارخانه‌های فعال در این صنف تعطیل و به‌جرئت می‌توان گفت که ابن صنعت مرخص است.

نایب‌رئیس تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون در طول سال و افزایش تعداد واحدهای صنفی در این زمینه تصریح کرد: نمایشگاه کنونی که بیش از ۵۰ هزار متر را به خود اختصاص داده است، تمام غرفه‌ها توزیع‌کننده هستند و کمتر می‌توان حتی ۱۰ تولیدکننده واقعی را پیدا کرد.

عباسی با اشاره به عدم کیفیت محصولات ارائه‌شده در نمایشگاه افزود: عمده محصولات ارائه‌شده در نمایشگاه از قم و ملایر بوده که چندان از نظر کیفیت مطلوب نبوده و فقط موجب سود عده‌ای خاص خواهد شد.

این عضو هیئت‌رئیسه درودگران با انتقاد از تداوم پی‌درپی برگزاری نمایشگاه‌ها و تشبیه آن به بازار مکاره بیان کرد: متأسفانه پس از انقلاب شاهد برگزاری نمایشگاه‌های پی‌درپی هستیم؛ این در حالی است که تا قبل از انقلاب تنها ۲۹ مهر هرسال نمایشگاهی با هدف نمایش خلاقیت و نوآوری تولیدکنندگان برگزار می‌شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت مبلمان کشور از مزیت‌های نسبی مطلوبی برخوردار است که با برنامه‌ریزی نظام‌مند و استراتژی تشکیلاتی تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنف صنعت مبلمان کشور می‌تواند نه‌تنها بازارهای مبل منطقه که حق بازارهای اتحادیه اروپا را هم در دست بگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *