14-7-21-181825summer-school_2_

مدرسه تابستانی شریف، مدرسه بچه درس‌خوان‌ها نیست!

فاز نخست اولین مدرسه تابستانی کسب و کار شریف با هدف تقویت مهارت‌های ارتباطی و خلاقیت‌ها و رقم زدن آینده‌ای متفاوت برای دانش‌آموزان و دانشجویان با شرکت حدود ۸۰ نفرپایان یافت.

به گزارش ایسنا، دکتر سید علیرضا فیض‌بخش، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: چند سالی است که ما در دانشگاه صنعتی شریف با مشکلی در میان دانشجویان و عمدتا دانشجویان دانشگاه خود مواجه هستیم مبنی براینکه این دانشجویان به دلیل توجه صرف به درس خواندن، نتوانسته اند برخی از مهارت‌ها و خلاقیت‌های وجودی خود را پرورش دهند و در تعاملات ارتباطی و حتی تعاملات شخصی همچون ازدواج نیز دچار مشکل می‌شوند.

وی گفت: در بسیاری ازخانواده‌ها که خواستارند فرزندانشان در دانشگاه‌های مطرح کشور قبول شوند، مشاهده می‌شود که فرزندان آنها از سنین ۱۴ سالگی به بعد تمام زندگی‌شان تست و کنکور می‌شود و راه رشد سایر ابعاد شخصیتی، تعاملات و خلاقیت‌هایشان قفل می‌شود چرا که تست به دلیل آن که تنها به دنبال یک گزینه صحیح است، مانع خلاقیت می‌شود.

فیض‌بخش ادامه داد: به عنوان نمونه این دانش‌آموزان زمانی که به دانشگاه‌های مطرحی چون صنعتی شریف ورود می‌یابند نیز مشغول دروسی چون حسابان، فیزیک کوانتوم و غیره می‌شوند و گاهی تا سنین ۲۵ تا ۲۶ سال به همین شیوه پیش می‌روند و پس از آن به دلیل آنکه تنها درس خوانده‌اند و نگاه متفاوتی برای آینده خود ندارند؛ بنابراین بسیاری از این دانشجویان پس از دریافت مدرک خود به ذهن‌شان می‌رسد که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند.

فیض‌بخش تصریح کرد: این دانشجویان پس از رفتن به خارج از کشور درگیر کار و ازدواج و فرزند می‌شود و در بعضی از آنها مشاهده می‌شود که ۳۰ سال است که از کشور خارج شده‌اند و علی‌رغم تمایل به بازگشت، دیگر نمی‌توانند به کشور خود برگردند.

مجری مدرسه تابستانی کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه با توجه به مشکلات ذکر شده و مشورت‌های صورت گرفته برنامه‌ای را امسال تدارک دیده‌ایم تا به سمت ارتقاء مهارتهای دانش‌آموزان و دانشجویان پیش برویم، اولویت اصلی مدرسه تابستانی کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف ایجاد خلاقیت و نوآوری در دانشجویان و دانش‌آموزان عنوان کرد وگفت: برای راه‌اندازی این مدرسه طرح‌های دانشگاه‌های برتر جهان از جمله استنفورد مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه درفاز نخست با توجه به محدودیت دامنه پذیرش، بیش از ۵۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که در نهایت پس از انجام مصاحبه‌هایی در چند مرحله حدود ۸۰ نفر جهت شرکت در مدرسه تابستانی پذیرش شدند، اظهارکرد:‌ نیمی از ثبت‌نام کنندگان دانشجو و نیمی دیگر دانش‌آموز بودند و مدرسه برای دو گروه از دانشجویان و دانش‌آموزان به صورت جداگانه برگزار شد.

‌ فیض‌بخش تصریح کرد:‌ در سوالات مصاحبه گزینش، رشته و معدل دانشجویان برای ما اهمیت نداشت و صرفا این موضوع سنجیده می‌شود که فرد باهوش باشد و در واقع برای پذیرش در این مدرسه ما دنبال بچه درس‌خوان‌ها نبودیم.

به گفته وی، در این مدرسه با همیاری استادان دانشگاههای شریف و چند نفر از استادان دانشگاه تهران و استادان خارجی به مدت یک ماه و نیم بر روی مواردی همچون نوع تفکر و نگاه افراد، مباحث مالی و حسابداری، ارائه مهارتهای کار تیمی، بازی‌های تیمی، آشنایی با فضای کسب وکار، مهارتهای ارتباطی همچون مذاکره، سخنرانی کردن، ارائه کردن و مهارت‌های کارآفرینی و دیگر موضوعات تمرکز صورت گرفت و به شرکت‌کنندگان مهارت‌هایی ارائه شد. در واقع برای افراد شرکت‌کنندگان در هفته چهار روز دوره و کلاس برگزار می‌شد و محوریت کلاس‌ها کمتر آموزشی بود و بیشتر برروی موارد ذکر شده تمرکز صورت گرفت.

فیض بخش با بیان این که این مدرسه به دو قسمت مساوی تقسیم شده است، تصریح کرد: یک بخش مربوط به مباحثی است که در تابستان ارائه شد و تعاملاتی دیگر نیز تا پایان تابستان سال آینده از طریق فضای اینترنت و به روز کردن شبکه‌های ارتباطی و غیره صورت خواهد گرفت که در نهایت از میان شرکت‌کنندگان ۱۰ درصد گزینش می‌شوند و برای این افراد یک برنامه چند ساله چیده خواهد شد تا دانشگاه صنعتی شریف در سالهای آینده یک سهم ویژه در تربیت کارآفرینان داشته باشد.

به گفته مجری مدرسه تابستانی کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف، همچنین تمام شرکت کنندگان در این مدرسه عضو باشگاه کارآفرینان جوان دانشگاه صنعتی شریف خواهند شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *