مدل های کسب و کار انواع مختلفی دارد.واژه فریمیوم توسط جرید لاکین برای اولین بار مطرح شد و بر روی وبلاگ فرد ویلسون که سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر بود عمومیت یافت. این واژه برای مدل‌های کسب‌وکاری معنی دارد که عمدتاً تحت وب می‌باشند و خدمات پایه‌ای رایگان را با خدمات تکمیلی پولی ترکیب می‌کنند. مشخصه مدل فریمیوم، پایگاهی بزرگ از کاربران می‌باشند که از پیشنهادهای رایگان بدون قید و شرط بهره می‌برند. اغلب این کاربران هیچ‌گاه تبدیل به مشتریانی نمی‌شوند که بابت خدمات اضافی پول پرداخت کنند و تنها بخش کوچکی از این کاربران به مشتریان پولی خدمات تکمیلی تبدیل می‌شوند. این پایگاه کوچک کاربران پولی، هزینه کاربران رایگان را پرداخت می‌کنند. این امر به دلیل هزینه نهایی اندک خدمات به کاربران اضافی رایگان امکان‌پذیر است.

شاخصی که در این مدل کسب‌وکار باید بررسی شود:
۱) میانگین هزینه ارائه خدمت به یک کاربر رایگان
۲) نرخ تبدیل کاربران رایگان به مشتریان پولی

مدل های کسب و کار-معرفی مدل کسب و کار اسکایپ

مدل کسب‌وکار نرم‌افزار اسکایپ (Skype) نیز براین اساس می‌باشد. اسکایپ نرم‌افزار کاربردی است که به کاربر اجازه می‌دهد به‌وسیله صدا روی پروتکل اینترنت تماس تلفنی برقرار کنند. تماس تلفنی و ویدئویی بین کاربران اسکایپ کاملاً رایگان است و برای تماس با تلفن ثابت و تلفن موبایل نیاز به خرید اعتبار می‌باشد. همچنین این برنامه امکانات مختلف دیگری مانند پیام‌رسان فوری، انتقال فایل، ویدیو کنفرانس و پست صوتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اسکایپ یک شبکه ارتباطات تلفنی کاربربه‌کاربر (Peer to Peer) است که توسط نیکلاس زنشتروم سوئدی و جانوس فریس دانمارکی ایجاد شد. این دو قبلاً در ساخت یک شبکه اشتراک پرونده به نام کازا (Kazaa) همکاری داشتند. برنامه اسکایپ تا انتهای سال ۲۰۰۹ میلادی بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر داشته‌است.
شرکت پشتیبانی‌کننده این شبکه به نام Skype Group در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت ای بی (ebay) خریداری شد و در سال ۲۰۱۱ مایکروسافت اسکایپ را به قیمت ۸٫۵ میلیارد دلار خرید. مقر اصلی این شرکت در لوکسامبورگ قرار دارد و شعبه‌هایی نیز در لندن، پاریس، تالین و پراگ دارد.

-قابلیت‌های Skype:
– امكان برقراري تماس صوتي و تصويري با ديگر دوستان خود در نقاط مختلف جهان
– داراي قابليت Video Calls جهت مشاهده مستقيم مخاطب از طريق Webcam
– قابليت ارسال SMS
– امكان ايجاد کنفرانس‌های صوتي با دیگر مردم دنيا
– امكان جستجو و كشف ديگر مشتركين Skype در دنيا و برقراری تماس با آن‌ها
– امكان تعيين تصوير دلخواه براي اشتراك خود و نمايش آن به مخاطبين
– تماس با تلفن معمولی از طریق همین برنامه
– چت به‌صورت گروهی (Conference)
– قابلیت تنظیم پروفایل شخصی
– قابلیت جستجو به‌وسیله سیستم جستجوی پیشرفته Skype

اسکایپ با فراهم نمودن خدمات تماس رایگان از طریق اینترنت صنعت مخابرات را به چالش کشید. با استفاده از اسکایپ کاربران قادر خواهند بود تماس رایگان برقرار کنند. تماس‌های رایگان کاملاً در بستر اینترنت انجام می‌شود و بر پایه فناوری همتا به همتا قرار دارند که سخت‌افزار و اینترنت کاربر را همچون زیرساخت ارتباطی به کار می‌گیرد.
این شرکت صرفاً هزینه اندکی بابت پشتیبانی از کاربران جدید، متحمل می‌شود. همچنین اسکایپ به زیرساخت‌های اندکی نیاز دارد. کاربران تنها بابت تماس به تلفن ثابت و تلفن‌های همراه هزینه پرداخت می‌کنند. این کار از طریق خدمتی تکمیلی انجام می‌گیرد که اسکایپ وات نامیده می‌شود و نرخ‌های پایینی را پیشنهاد می‌نماید. قیمتی که برای این خدمات اسکایپ می‌گیرد اندکی بیشتر از قیمت تمام‌شده‌ای است که اسکایپ از طریق حاملین عمده‌فروشی از قبیل آی‌بیسیس و لول‌تری که ترافیک شبکه شرکت را اداره می‌کند، متحمل می‌شود.

در ابتدا اپراتورهای مخابراتی درک نمی‌کردند که چرا اسکایپ تماس‌های رایگان را پیشنهاد می‌دهد و در نتیجه این شرکت را جدی نگرفتند. بعلاوه بخش ناچیزی از مشتریان سنتی شرکت‌های مخابراتی از اسکایپ استفاده کردند؛ اما با گذشت زمان، مشتریان هرچه بیشتر تصمیم گرفتند که تماس‌های بین‌المللی خود را از طریق اسکایپ انجام دهند و در نتیجه یکی از پرمنفعت‌ترین منابع درآمدی شرکت‌های مخابراتی از بین رفت. بر اساس تحقیقی که تلژئوگرافی در مورد شرکت‌های مخابراتی انجام داده است، اسکایپ هم‌اکنون در جهان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده خدمات صوتی بین کشورها می‌باشد.
اسکایپ مدعی شده است که از زمان تأسیس شرکت از سال ۲۰۰۴ بیش از ۱۰۰ میلیارد تماس داشته است.

همچنین آمارهای زیر که روزانه می‌باشد قدرت بالای این نوع مدل از کسب‌وکار را در جهش و رشد اسکایپ نشان می‌دهد.
– ۶۵ میلیون کاربر در روز وارد اکانت خود می‌شوند.
– ۷۰۰ میلیون دقیقه تماس تلفنی رایگان در روز برقرار می‌شود.
– ۳۰میلیون دقیقه تماس با تلفن همراه و ثابت برقرار می‌شود.
– ۳۰۰ میلیون دقیقه تماس ویدئویی انجام می‌گیرد.

در زیر نمودار رشد درآمدی اسکایپ بر حسب میلیون دلار آمده است که بسیار قابل‌توجه است.

مدل های کسب و کار-اسکایپ

مدل های کسب و کار

[divider]

نویسنده: ابوالفضل کارگر

مدیر آکادمی مجازی ستکا

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی
مطالب مرتبط
با ورود به این مدرسه کارآفرین ‌شوید
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی مدرسه‌های کارآفرینی برای همه اقشار جامعه خبر داده و گفته است که این طرح با همکاری چند ...
ادامه مطالب
کارآفرینان تکنولوژی، ایران را متحول می‌کنند
کارآفرینان تکنولوژی، ایران را متحول می‌کنندسونیتا سراب‌پور:‌«برقراری ارتباط دوسویه با دیگر فعالان این بخش،رمز موفقیت رشد فعالیت‌های استارت‌آپی در ایران است.»این اظهارات بخشی از مصاحبه امیر زرکش، یکی از ایرانیان ...
ادامه مطالب
جای خالی سرمایه ‏گذاران خطرپذیر
جای خالی سرمایه ‏گذاران خطرپذیرشهرام شریف: یک حلقه بسیار مهم در چرخه کارآفرینی حضور سرمایه‏گذاران خطرپذیر یا Venture Capitalistها است. در ایران این مفهوم به‌تازگی منجر به ایجاد جریانی در ...
ادامه مطالب
علت شکست کارآفرینی در کسب و کار تجاری
پنجمین استارتاپ گرایند تهران
تحقیقات بازاریابی
سومین استارتاپ گرایند تهران
سم والتون بنیان‌گذار فقید والمارت
با ورود به این مدرسه کارآفرین ‌شوید
کارآفرینان تکنولوژی، ایران را متحول می‌کنند
خلاصه کتاب مدیریت – طرفداران دو آتشه
آموزش کسب و کار اینترنتی | شاخص های
جای خالی سرمایه ‏گذاران خطرپذیر