چگونه ایده کسب‌وکار خود را تست کنیم؟

بسیاری از مخترعان و کارآفرینان اعتراف نموده‌اند که در جایی از دنیای کاری خود شکست را تجربه کرده‌اند اماRichard Christensen‎ کارآفرین و نویسنده The Zig Zag Principle (McGraw-Hill,2011) ‎‏ می‌گوید اگرچه ممکن است در کسب‌وکار و زندگی شکست عادی به نظر رسد ولی بسیاری از ما بلد نیستیم چگونه به صورت کارآمد شکست بخوریم.

او برای آموزش کارآفرینان مثالی از ورزش اسکی برای آن‌ها می‌زند. او به آن‌ها می‌گوید که عمداً انحرافاتی از مسیر موفقیت داشته باشند تا از شکست‌های ویرانگر که می‌تواند موجب نابودی مالی و شخصیشان شود جلوگیری کنند. Christensen‎ می‌گوید: “هنگام اسکی کردن اگر جانمان را دوست داشته باشیم مستقیماً به سمت پایین کوه حرکت نمی‌کنیم.”

این رویکرد کاملاً با آن‌چه که بیشتر مدرسه‌های کسب‌وکار آموزش می‌دهند متفاوت است.  Christensen می‌گوید: “در کسب‌وکار، به ما آموزش می‌دهند که یک تحلیل عملکردی انجام دهیم و اهداف بلندپروازنه برای خودمان قرار دهیم و مستقیم به سمتشان حرکت کنیم و بعد از آن برایمان سؤال می‌شود که چرا فقط یکی از ده کسب‌وکار کوچک به اهدافشان دست می‌یابند. “

سرعتتان را کم کنید و مسیرتان را تغییر دهید به جای اینکه مثل بلدیزر به سمت اهدافتان حرکت کنید فرآیندی که او زیگ ‌زاگ کردن می‌نامد. این فرآیند نه تنها به موفقیت کسب و کار کمک می کند بلکه تضمین می کند در صورتی که ایده شکست بخورد شکستش کارآمد باشد. در ادامه می توانید چهار نکته در مورد زیگ زاگ کردن بخوانید.

اول به فکر سودآوری باش

Christensen به کسب وکارهای نو توصیه می کند که در وهله اول به فکر سودآوری باشند. او می گوید: “به فکر سریع‌ترین راه سودآوری باشید، حتی اگر با اهداف کلی شما انحراف داشته باشد”. او در راه اندازی ۳۲ کسب وکار شرکت داشته که همگی با ۵ تا ۱۰ هزار دلار راه اندازی شده‌اند. ۱۱ تا از آن‌ها شکست خوردند اما ۱۳ تا به موفقیت های میلیون دلاری دست یافتند. Christensen توصیه می کند زمانی که می خواهید مقداری ازمنابعتان را در ریسک قرار دهید خواه در قالب یک کسب وکار جدید باشد و خواه یک ایده ی نو در شرکتی جاافتاده، ۶۵ درصد از منابع را صرف سود آوری کنید و ۲۵ درصد صرف منابعی مانند کارکنان و ۱۰ درصد صرف توسعه.

شکست‌ها را کارآمد کنید.

اگر یک ایده کسب و کار در قاب زمانی مشخص که Christensen معمولا آن را ۳ ماه می داند به سودآوری دست نیافت او آن را یک ایده شکست خورده می داند اما یک شکست کارآمد. قاب زمانی هر کسب وکار متفاوت است و به میزان سرمایه گذاری در کسب و کار بستگی دارد. Christensen می گوید: “بیشتر افراد یک سال، پنج سال، ده سال صرف دوندگی برای یک ایده می کنند بدون اینکه تعریف مشخصی و ملاک ارزیابی درستی داشته باشند و بعد آن را رها می کنند و آن همه زمان و منابع را هدر می دهند. حداقل اگر همین الآن به سودآوری نرسند، آن همه پول و سال را هدر نداده‌اند. “

تمرکزت را بر روی اهدافت بگذار

بعد از این که به سودآوری رسیدی (اولین زیگ)، Christensen کسب و کارش را به اولین زاگ می برد، ۶۵ درصد از منابع را صرف کارمندان، ساختارها و رویه ها، ۲۵ درصد صرف بزرگ کردن (توسعه یا فرانچایز) و ۱۰ درصد صرف سودآوری. زیگ کردن و زاگ کردن با مدل تخصیص منابع ۶۵/۲۵/۱۰ که در حیات کسب وکار بین سودآوری، منابع و بزرگ کردن می‌چرخد، ادامه می‌یابد.

آهسته کن

در حالی که Christensen اعتراف میکند شرکت‌هایی که از اصول زیگ زاگ پیروی میکنند مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به اهدافشان دست یابند، می گوید با هدفگذاری شفاف بر روی میزان سرمایه، زمان و افرادی که به کسب وکار تخصیص داده می شوند کسب وکارها خواهند توانست به پایداری دست یابند. همچنین سرعت کم می تواند شگفتی های جذابی را آشکار کند. Christensen می گوید: “در این حالت شما تمامی قطعات طلای مسیر را پیدا می کنید که موجب می شود به ایده های کسب وکار بهتری از آن چه خیالش را می کردید دست یابید”

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی
مطالب مرتبط
گزارش بانک مرکزی از رشداقتصادی در بهار
بانک مرکزی اعلام کرد: رشد اقتصادی کشور در فصل اول سال ۹۳ به ۴.۶ درصد رسید.به گزارش مشرق، بانک مرکزی گزارش داد،بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حساب های ...
ادامه مطالب
الگوی بهره گیری ازدانشگاه برای پژوهش دروزارت صنعت،معدن تجارت اجراشود
تهران - ایرنا - رئیس کارگروه معدن و صنایع معدنی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد مشخصی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم، استفاده از ...
ادامه مطالب
آخرین گزارش بانک جهانی رتبه ایران در سهولت انجام کسب و کار را ارزیابی کرد
یازده علامت سرمایه‌گذاریسنگاپور یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تجارت و بازرگانی است. بانک جهانی هرساله گزارشی با عنوان «سهولت انجام کار» در کشورهای مختلف ارائه می‌دهد که در این ...
ادامه مطالب
تحریم و مالیات دو مشکل عمده صادرکنندگان/ بخش حمل و نقل دریایی باید فعال تر شود
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات موجود در بخش صادرات کشور، مهم ترین مشکل کشور در بخش صادرات را مربوط به تحریم های چند سال اخیر بخصوص در حوزه ...
ادامه مطالب
رونق ساخت و ساز با واگذاری زمین ارزان به تعاونی‌ها
واگذاری زمین ارزان قیمت به اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها توسط دولت، ضمن رونق ساخت و ساز و اشتغال در کشور، بخش مسکن را از رکود خارج می‌کند. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن ...
ادامه مطالب
جابه‌جایی رتبه اقلام عمده صادراتی و وارداتی
دنیای اقتصاد: گروه صنعت و معدن: آخرین آمار اعلام شده ازسوی گمرک در هفت ماه منتهی به مهر ماه از افزایش حدود 6 میلیارد دلاری ارزش 10 قلم عمده کالاهای وارداتی ...
ادامه مطالب
جایگاه بازاریابی در اقتصاد مقاومتی
دبیر کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی زنجان گفت: در شرایط اقتصاد مقاومتی توجه به بازاریابی بسیار حایز اهمیت است زیرا با کسب اطلاع از نقاط ضعف و قوت واحدهای تولیدی ...
ادامه مطالب
گزارش بانک مرکزی از رشداقتصادی در بهار
الگوی بهره گیری ازدانشگاه برای پژوهش دروزارت صنعت،معدن
آخرین گزارش بانک جهانی رتبه ایران در سهولت
تحریم و مالیات دو مشکل عمده صادرکنندگان/ بخش
رونق ساخت و ساز با واگذاری زمین ارزان
جابه‌جایی رتبه اقلام عمده صادراتی و وارداتی
جایگاه بازاریابی در اقتصاد مقاومتی
نسبت P/E چیست
مدل های کسب و کار-معرفی مدل کسب و
۳ راز از استاد شطرنج، کسی که یکی