fa0a1287a8e44fe6812c6ff7a3e75e65

گردش مالي ۲۰۰ ميليون دلاري در صنعت گيم

شايد صنعت گيم ايران درحال حاضر با ساير نقاط دنيا فاصله زيادي داشته باشد اما در چند سال اخير توجه مسئولان و توليدكنندگان داخلي نسبت به اين موضوع بيشتر شده و روز به روز محصولات بيشتري در عرصه گيم ايراني پا به عرصه ظهور مي‌گذارند. 
بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي يكي از نهادهاي مهم در عرصه صنعت گيم است كه با هدف‌گذاري مناسب در اين حوزه مي‌تواند بازوي مناسبي در اجراي سياست‌هاي فرهنگي باشد. صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي با وجود بازار بسيار پر سود خود سهم اندكي از اين بازار را در اختيار بازي‌هاي ايراني گذاشته است و شايد بتوان گفت ايران آنطور كه بايد نتوانسته در اين زمينه شكوفايي و بالندگي داشته باشد. 
بازي‌هاي رايانه‌اي به عنوان گستره‌اي حساس، پرمخاطب و در عين حال پيچيده كه از فناوري نوين برخوردار است، همواره مورد توجه مسئولان بوده به نحوي که صنعت گيم با توجه به نوپا بودن از منظر صنعتي و شكل‌گيري، كمتر از يك دهه در كشور در گردونه توليد بازي از سوي فعالان و علاقه‌مندان به اين عرصه نشان داده كه در صورت سرمايه‌گذاري مناسب، اختصاص بودجه و تامين امكانات با توجه به وجود ظرفيت‌هاي بالاي انساني و خلاق از توانايي تبديل به حوزه‌اي درآمدزا و اشتغالزا براي عرصه فرهنگ كشور برخوردار است. 
فعالان اين حوزه در طول اين سال‌ها با توليد بيش از ۲۰۰ اثر ايراني در گونه‌هاي مختلف با كمترين امكانات مادي كه در عرصه‌هاي داخلي و خارجي خوش درخشيده، نشان دادند كه ايران به عنوان كشور دارنده صنعت گيم از توان بالا براي رقابت با محصولات خارجي كه چندين دهه از شكل‌گيري آن در كشورهاي منظور گذشته، برخوردار بوده و در صورت توجه جدي و سرمايه‌گذاري اساسي حرف بسيار براي گفتن دارند. 
حبيب داستاني، توليدكننده بازي‌ رايانه‌اي «عمليات انهدام ۲: نبرد خرمشهر» در گفت و گو با «کسب وکار» با بيان اينكه توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان تنها جنبه مادي و درآمدزايي حوزه گيم را مورد توجه قرار مي‌دهند، گفت: رشد صنعت گيم كشور به صرف هزينه و زمان با اتكا به تدوين و اجراي برنامه مناسب و منسجم، قابل تحقق است. 
داستاني، ايجاد نظام گسترده، يكپارچه، سريع و كارآمد را از راهكارهاي مناسب در تجاري‌سازي صنعت گيم عنوان كرد و افزود: تبليغ و توزيع بازي‌هاي رايانه‌اي در اين فرايند نقش بسزايي دارد. 
او بازاريابي، تبليغات و توزيع مناسب را از عوامل اساسي در ايجاد فرايند يادشده برشمرد و توضيح داد: هر يك از موارد ياد‌شده بخش‌هايي از نظام كار بوده كه در حقيقت، تبليغات بخشي از بازاريابي است و توزيع نيز منحصر در توزيع به سبك امروزي (سنتي) بازي‌هاي رايانه‌اي نيست و فراتر از آن است. 
وي يادآور شد: در زمينه تبليغات و بازاريابي بايد عملياتي و كاربردي تصميم‌گيري و با سياست‌گذاري مناسب، بازار گيم ايراني را ايجاد كرد. 
وي با بيان اينكه با وجود درآمدزابودن حوزه گيم، بخش خصوصي كمتر در عرصه توليد و توزيع گيم رغبت نشان مي‌دهد، ادامه داد: انگيزه توليدكنندگان و حاميان آنها از توليد، تنها جنبه مادي و درآمدزايي است، بديهي است چنانچه نتوانند درآمدزايي مناسبي داشته باشند، وارد اين حيطه نمي‌شوند. 
او به نقش تبليغات و دستگاه‌هاي مسئول در اين گستره اشاره كرد و ادامه داد: صدا و سيما، دست‌اندركاران و كارشناسان حوزه گيم مي‌توانند با ارائه طرح موضوع در زمينه نياز بازار و مخاطب در رشد اقتصاد بازي‌هاي رايانه‌اي نقش‌آفرين باشند. 
بازي‌سازان ايراني در سال‌هاي اخير كوشيده‌اند در فضاي نابرابر رقابت با محصولات خارجي و كمبود امكانات تكنيكي و بودجه‌اي و بر اساس نياز مخاطب و توجه به داشته‌هاي فرهنگي به‌ويژه در عرصه‌هاي تاريخي، اسطوره‌اي، دفاع مقدس، مباحث حادثه‌اي، خانوادگي، مسابقه‌اي و… به ارائه اثر بپردازند. 
بهروز مينايي، مديرعامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي با بيان اينكه صنعت بازي در كشورهاي غربي مورد توجه مسئولان آنان است، افزود: همين توجه سبب شده تا بخش خصوصي در اين كشورها همراه با دولت در اين عرصه فعاليت كند. 
وي توضيح داد: در سال۲۰۰۲ كشور كره ۹۰ درصد محصولات گيم خارجي را مصرف مي‌كرد اما با برنامه‌ريزي مناسب و هماهنگي دولت با بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري ۲۰۰ ميليون دلاري سالانه دولت در عرصه گيم سبب شد تا ۳ شركت دولتي سنگين در اين كشور شكل گيرد و با اين شيوه توانستند چرخه مصرف داخلي را برعكس كنند و اكنون اين كشور در زمينه بازي‌هاي آنلاين قدرت برتر دنيا شناخته مي‌شود، به طوري كه درحال حاضر ۹۵ در صد مصرف‌كننده‌هاي داخلي گيمرهاي كره‌اي هستند. مينايي همچنين ادامه داد: در ابتدا كه اين بنياد تاسيس شد تعداد بازي‌ها شايد به ۵ مورد نيز نمي‌رسيد در ۷ سال فعاليت اين مجموعه، ۶۷ ميليارد تومان بر اساس برنامه ارائه شده درخواست بودجه داشتيم كه در سال اول يك ميليارد و سال بعد تبديل شد به ۳
ميليارد و همين طور ادامه پيدا كرد و در سال ۹۲ ۱۷ ميليارد و امسال، شايد بخواهند ۲ ميليارد پرداخت كنند. از كل بودجه درخواستي (۶۷ ميليارد تومان) در سال‌هاي فعاليت بنياد تاكنون بيش از ۱۵ ميليارد به اين مجموعه پرداخت شده است كه نشانگر اين است كه تنها براي ۲۷ درصد برنامه‌هاي ارائه شده اعتبار مالي به اين مجموعه داده شده است. 


كپي‌رايت، مشكل اصلي صنعت گيم
نبود قانون كپي‌رايت و تمايل نداشتن توزيع‌كنندگان به پخش بازي‌هاي داخلي وضعيت بازار گيم داخلي را با مشكلات بسياري روبه‌رو كرده است. 
كارگردان هنري بازي رايانه‌اي «فرياد آزادي» به نقش تبليغات در حوزه گيم اشاره كرد و گفت: تبليغات مناسب و هدفمند به رونق بازار بازي‌هاي رايانه‌اي منجر مي‌شود. 
«حميدبرغاني» اختصاص بودجه مناسب به صنعت گيم، حمايت مالي از توليدكنندگان، حمايت سازمان‌ها و مراكز دولتي نظير سازمان امور مالياتي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و…، اعمال قانون كپي رايت، تشكيل شبكه‌هاي مناسب توزيع، كشف استعدادهاي علاقه‌مند به صنعت بازي‌سازي و سرمايه‌گذاري در اين زمينه و تداوم برگزاري نمايشگاه‌هاي استاني براي آشنايي خانواده‌ها با نقش و اهميت بازي‌ها در آموزش را از راهكارهاي ارتقاي جايگاه گيم در كشور عنوان كرد. 
وي وضعيت بازار گيم كشور را نامناسب دانست و افزود: نبود قانون كپي‌رايت و تمايل نداشتن توزيع‌كنندگان به پخش بازي‌هاي داخلي وضعيت بازارگيم داخلي با مشكلات بسياري روبه‌رو كرده است. 
كارگردان هنري بازي رايانه‌اي فرياد آزادي به ضرورت توزيع مناسب گيم در بازار‌هاي داخلي و خارجي اشاره كرد و توضيح داد: در صورت حصول اطمينان از سودمند بودن فروش بازي در بازارهاي داخلي و خارجي، توزيع‌كننده مي‌تواند با اطمينان خاطر هزينه‌هاي لازم براي توزيع مناسب محصول را تامين كند. 
وي با يادآوري اينكه تبليغات تاثير بسزايي در فروش محصول در بازارهاي داخلي و خارجي دارد، افزود: تبليغات مناسب سبب رونق بازار گيم مي‌شود. 
به عقيده برغاني، حمايت از بازي رايانه‌اي و گسترش آن در سطح بين‌المللي با فراهم كردن بستر مناسب براي تعامل بيشتر با توليدكنندگان و ناشران بين‌المللي امكان‌پذير مي‌شود. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *