۵ ریسکی که یک کارآفرین هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار باید در نظر بگیرد

هیچ زمانی شروع یک کسب­وکار تا بدین اندازه هیجان­انگیز نبوده است. اقتصاد کسب­‌وکار های نوپا سرشار از فرصت، نوآوری و توان بالقوه است. اما درست در همین زمان تقریباً با بیشترین ریسک­ها نیز مواجه هستیم. ممکن است قبل از اینکه ریسک­های راه­اندازی یک کسب­وکار نوپا را شناسایی و ارزیابی کنیم پریدن در استخر کسب­وکارهای نوپا ترسناک باشد.

بر اساس تجارب من به‌عنوان یک کارآفرین سریالی پنج ریسک در شروع هر کسب­‌وکار ی وجود دارد. خوشبختانه اگر بتوانید در ابتدا این ریسک­ها را شناسایی کنید و مشخص کنید که چگونه با آن‌ها رفتار خواهید کرد شانس موفقیت شما افزایش پیدا خواهد یافت.

۱- ریسک محصول

در مورد آنچه خواهید فروخت تصمیم بگیرید. هرچند به نظر می­رسد این کار ساده­ای برای کارآفرین باشد اما توانایی تشریح محصول بسیار مهم است و سخت­تر از آن چیزی است که فکر می­کنید. هنگام شروع یک کسب­وکار بایستی این کار در اولویت بالایی قرار گیرد. اگر شما نمی­توانید محصول را به‌خوبی تعریف کنید نباید از دیگران انتظار داشته باشید به آن توجه کنند.

این ریسک قابل‌کنترل است. شما باید اطمینان یابید که بازار محصول شما به‌اندازه کافی بزرگ است و فرصت درست در زمان درست در بازار وجود دارد. لازم است که تحقیقات بازار را انجام دهید. بایستی چشم­انداز بازار را بدانید و بتوانید به­طور واضح تعیین کنید که چگونه کسب­وکار شما در این چشم­انداز فعالیت خواهد کرد.

۲- ریسک بازار

داشتن اطلاعات در مورد مشتریانتان و اینکه چرا، چگونه و کجا محصولات موردنیازشان را می­خرند مهم‌ترین ریسکی است که بایستی قبل از ارائه محصول آن را ارزیابی کنید. به‌طور کامل بازار را بررسی کنید. اگر ریسک بازار در محدوده مجاز است و شما به‌اندازه کافی می­توانید از بازار سهم بگیرید دلیلی برای عدم موفقیت کسب­‌وکار شما وجود ندارد.

Catch money

۳- ریسک مالی

کارآفرینان می­توانند از بانک­ها و مؤسسات مالی برای پروژه‌های خود تأمین اعتبار کنند. علاوه بر آن دوستان، خانواده و سرمایه­‌گذاران مخاطره پذیر منابع دیگری برای تأمین مالی هستند. مطمئن شوید در شناسایی مایل استون­های کسب­‌وکار و زمان‌بندی آن کاملاً نقاطی که نیاز به تزریق منابع مالی است مشخص‌شده‌اند. اگر شما بتوانید طرح کسب­‌وکار خود را به‌خوبی تشریح کنید، مسیر رشد را مشخص نمایید و به­‌طور موفقیت­آمیز به مایل­استون­ها برسید، این اطمینان در سرمایه­‌گذاران به وجود می­آید که چک بعدی را برای شما بنویسند.

۴- ریسک تیم

راهی وجود ندارد که یک نفر بر همه ریسک­ها غلبه کند. بنابراین مهم است که یک تیم قدرتمند داشته باشیم تا در مقابله با چالش­ها ما را یاری کند. تیم شما همچنین باید پویا باشد تا ایده­هایی برای ساخت محصول ارائه کند، آن را به بازار عرضه کند و رشد موفقیت­آمیز آن را حفظ کند.

در مورد نقش خودتان و یک کارآفرین فکر کنید و به تیم اجازه دهید بهترین کار را انجام دهد. روی افرادی که به کار شما اعتقاد دارند، سرمایه­‌گذاری کنید.

۵- ریسک اجرا

بسیاری از کارآفرینان هنگامی‌که به‌شدت وارد جزئیات می­شوند مسیر کلی کسب­‌وکار را فراموش می­کنند. برخلاف آن‌ها گروه دیگری از کارآفرینان وارد جزئیات نمی­شوند و خود را در یک سطح بالایی حفظ می­کنند که باعث می­شود با مشکلات عمده­ای مواجه شوند. به نظر من بهتر است که کارآفرین در مراحل اولیه خود را درگیر جزئیات کند و پس از طی این مراحل بیشتر به تدوین استراتژی­ها و تعیین مسیر کلی شرکت بپردازد. برخی ریسک­ها را تنها شما می­توانید کنترل کنید. برای اینکه کارآفرین موفقی شوید بایستی با دیگران در مورد اینکه چگونه ریسک­های خود را کاهش می­دهند، مشورت کنید اما هیچ‌گاه به کسی اجازه ندهید که تأثیر ۱۰۰ درصدی در فرایند تصمیم­گیری داشته باشد. ریسک­ها را ارزیابی کنید و از تغییر مسیر نگران نباشید.

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی