۹ نکته برای مذاکره ای بهتر برای کارآفرینان

مذاکره مهارتی مهم برای موفقیت در کسب­ و کار و زندگی است. با انجام چند قانون بسیار ساده، مذاکره­ کننده­ بهتری شوید. اگر شما یک کسب‌وکار دارید، احتمالا هر روز هفته در حال مذاکره کردن هستید. همیشه قرار نیست که بر سر چندین میلیون دلار با مشتریان و فروشندگان مذاکره کنید، بلکه بر سر همه چیز از یک امید برای ترفیع گرفته تا یک برنامه کاری منعطف، تا انتصابی دلپذیر و… مذاکرات صورت می‌گیرند.

دقت کنید که مذاکره مهارتی است که با تمرین بهتر می­شود. هرچه بیشتر مذاکره کنید، در جلسه بعدی راحت­تر خواهید بود و مهارت­هایتان بهتر می شوند. در مذاکره نکاتی وجود دارد که شما را به سرعت از یک مذاکره کننده غیر حرفه‌ای به حرفه‌ای تبدبل می‌کند.

۱- به اولین پیشنهادی که مطرح می‌شود بله نگویید.

واقعیت این است که بیشتر مذاکره­کنندگان در ابتدا پیشنهادی مقدماتی مطرح می­کنند، که این کمتر ازآن چیزی است که آمادگی انجام و ارائه آن را دارند. پیشنهاد مقدماتی تنها قسمت یک بازی مذاکره است، که قابل پیش بینی است. وقتی پیشنهادی مطرح می‌شود، اول به آن خوب فکر کنید و اگر این پیشنهاد پاسخگوی نیازهای شما نبود، پیشنهادی خلاف آن را مطرح کنید تا همه چیز منطبق با خواسته شما باشد.

۲- مذاکره را در محل خودتان یا در محلی بی­طرف برگزار کنید.

شما وقتی توافق می‌کنید مذاکره در دفتر طرف مقابل صورت گیرد، مزیتی برای او به وجود آورده‌اید و موقعیتی عالی برای او فراهم کرده‌اید. سعی کنید در هر زمان که امکان داشت، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که مذاکره را در دفتر خودتان برگزار کنید. هرگاه شرایط مناسب نبود، شرایطی را فراهم کنید که در محلی بی‌طرف مذاکره انجام شود.

۳- برای قیمت­‌گذاری پیش­قدم نشوید.

یک قانونی در مذاکره وجود دارد و آن این است که اولین نفری که قیمت‌گذاری می‌کند، ضرر می‌کند. پس هنگام مذاکره از طرف دیگر بخواهید که در مورد معامله‌ای که احتمال دارد صورت بگیرد، صحبت کند و دقیقا بگوید که هدفش از انجام مذاکره چیست و دنبال چه جیزی است.

۴- تنها با تصمیم­‌گیرندگان معامله کنید.

مذاکره کردن با کسی که به توافق رساندن یک معامله در حیطه قدرت و صلاحیتش نیست، هدر دادن وقت است. تا جایی که امکان دارد با کسی مذاکره کنید که در موقعیت بله گفتن باشد و بتواند تصمیم بگیرد.

۵- با خودتان مذاکره نکنید.

هنگامی که یک طرح پیشنهادی به طرف مقابل می­دهید، به آن­ها وقت بدهید که آن را بررسی کرده و پاسخ دهند. ناامید نباشید که به خاطر آن مجبور شوید قیمت خود را، پیش از آن که آن­ها فرصت پاسخگویی داشته باشند، پایین­تر آورید.

۶- احساسات و خشم خود را کنترل کنید.

وقتی یک مذاکره گرم و پرهیجان می‌شود، شما خونسردی خود را از دست می‌دهید و محتمل اشتباه می‌شوید. حتی شانس اینکه از معامله آن چیزی را که می‌خواهید به دست آورید، کم می شود. در مذاکره سعی کنید حرفه‌ای عمل کنید و احساسات و خشم خود را کنترل کنید تا یک مذاکره عالی داشته باشید.

۷- از نه گفتن نترسید.

قدرتمندترین کلمه­ای که می­توانید در هر مذاکره­ای به زبان آورید، «نه» می­باشد. اگر طرح پیشنهادی که ارائه می‌شود مورد قبول نیست و شما را راضی نمی‌کند، بدون هیچ درنگی آن را به کار ببرید.

۸- به دنبال نتایج برد- برد باشید.

هر دو طرف در مذاکره باید برنده باشند. وقتی که مذاکره در وضعیت برد- باخت قرار می­گیرد، نتیجه نامتوازن است و ارتباط طولانی مدت شما با هم صدمه می بیند. شما باید در مذاکره به دنبال نتایج برد-برد باشید تا روابط تجاری شما را بسازد و خراب نکند.

۹- مرعوب نشوید.

همیشه این مسئله را در ذهن‌تان داشته باشید که در مذاکره، طرف مقابل شما به همان اندازه که شما به او نیاز دارید به شما نیاز دارد. پس هیچگاه مرعوب نشوید.

محصولات مرتبط

خدمات مشاوره ستکا
دوره‌های حضوری
دوره‌های مجازی
کتاب‌های کارآفرینی
مطالب مرتبط
۹۰۶ واحد تعاونی در هفته تعاون به بهره برداری می رسد/ ۱۵میلیون نفر در کشور عضو تعاونی ها هستند
تهران - ایرنا - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در هفته تعاون (12 تا 18 شهریور ماه) در مجموع 906 واحد تعاونی در کشور به ...
ادامه مطالب
نخستین برند پوشاک ایران صادراتی می شود
فعال بازار پوشاک گفت: ظرفیت زیادی برای تولید و عرضه پوشاک با برند ایرانی در کشور وجود دارد ولی بسیاری از فعالان صنعت پوشاک به کپی‌کاری پوشاک خارجی و عرضه ...
ادامه مطالب
یاری مجلس به گردشگری در بودجه ۹۴
معاون رئیس‌جمهور: گردشگری می‌تواند موتور محرکه خروج از رکود باشدروستای قلعه بالا واقع شده در منطقه خارتوران و پارک ملی توران، یکی از روستاهای هدف گردشگری است که با توجه ...
ادامه مطالب
رشد واحدهای صنعتی با مراکز تحقیق و توسعه
شاتا: علی‌اصغر توفیق  در نخستین گردهمایی مدیران مراکز تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی کشور با بیان اینکه تحقیق و توسعه در یک واحد صنعتی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود عنوان کرد نمی‌توان این ...
ادامه مطالب
زنان، اشتغال‌آفرینی و کارآفرینی
زنان، اشتغال‌آفرینی و کارآفرینیزنان ایرانی حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. از این نسبت در کنار تمامی نتیجه‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که باید بر مبنای آن صورت بگیرد، یک ...
ادامه مطالب
ایجاد ۱۵ هزار شغل جدید تا پایان سال
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تا پایان امسال 15 هزار شغل جدید در کشور توسط سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد می‌شود.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ...
ادامه مطالب
چرا SME‌ها در ایران باید گسترش یابد؟ بنگاه‌های کوچکی که جهان را اداره می‌کنند…
در حالی که در ایران کسب و کارهای زیر 100 نفر نیروی کار به عنوان بنگاه‌ کوچک و متوسط تلقی می‌شود، در ایالات متحده آمریکا بنگاه‌های کمتر از 500 نفر ...
ادامه مطالب
کمبود خلاقیت و نوآوری آفت تولید محصولات دستی
دنیای اقتصاد: تولید محصولات دستی به یک شیوه، استفاده از مواد خام بدون تغییر نسبت به گذشته، انتقال نسل به نسل هنرهای سنتی در مناطق مختلف و مواردی دیگر از این ...
ادامه مطالب
۹۰۶ واحد تعاونی در هفته تعاون به بهره
مدل کسب و کار در حوزه های مختلف
نخستین برند پوشاک ایران صادراتی می شود
یاری مجلس به گردشگری در بودجه ۹۴
رشد واحدهای صنعتی با مراکز تحقیق و توسعه
زنان، اشتغال‌آفرینی و کارآفرینی
ایجاد ۱۵ هزار شغل جدید تا پایان سال
آشنایی با لینکدین
چرا SME‌ها در ایران باید گسترش یابد؟ بنگاه‌های
کمبود خلاقیت و نوآوری آفت تولید محصولات دستی