انواع آموزش الکترونیکی

دکتر مايکل کري (Karry Michael) دانشيار فناوري تعليم و تربيت دانشگاه جورج واشنگتن درباره انواع آموزش الکترونیکی می‌گوید: «مردم وقتي به سیستم‌های آنلاين آموزشي نگاه می‌کنند، تصور می‌کنند که اين سیستم‌ها به سيستم سنتي لطمه وارد مي‌کند، ولي من فکر می‌کنم در کل، سيستم آموزش‌وپرورش در حال رشد و تکامل است. بسياري از افرادي که به‌واسطه داشتن کار تمام‌وقت و يا والديني که مجبور به نگهداري از اطفال خود هستند و امکان شرکت در کلاس‌های سنتي و متداول را ندارند، می‌توانند به‌راحتی از طريق اينترنت به تحصيل خود ادامه دهند.»

آموزش از راه دور براي اولين بار در قرن 19 به‌عنوان تحصيلات مکاتبه‌اي (Stuby Corresponbence) شناخته شد. پس از چندي تحصيلات مکاتبه‌ای با استفاده از سيستم پستي فراگير شد و مدارس و ديگر موسسه‌های داراي صلاحيت به ارائه آموزش از راه دور با استفاده از پست پرداختند و ارتباط نوشتاري معلمان و دانش آموزان را برقرار کردند.

منظور از E-Learning يا آموزش الکترونيکي به‌طورکلی بهره‌گیری از سیستم‌های الکترونيکي مثل کامپيوتر، اينترنت، دیسک‌های چندرسانه‌ای، نشریه‌های الکترونيکي و خبرنامه‌های مجازي نظاير این‌هاست که باهدف کاستن از رفت‌وآمدها و صرفه‌جویی در وقت و هزينه و در ضمن يادگيري بهتر و آسان‌تر صورت می‌گیرد.

سیستم‌های آموزش الکترونيکي گاهي مي‌توانند جايگزين کلاس‌هاي حضوري هم باشند. درعین‌حال براي افراد سخت‌کوش و علاقه‌مند می‌تواند مکمل کتاب و کلاس باشد.

تا سال 2009، 505 میلیون دانش‌آموز حداقل در یک دوره به‌صورت آنلاین شرکت کردند. نرخ گسترش سالانه آموزش آنلاین 7.9 درصد اعلام‌شده است. کشورهای چین و استرالیا بیشترین رشد را داشتند و کشورهای اروپایی و آمریکا در رده‌های بعدی قرار دارند.

در ادامه به بررسی بیشتر المان‌های آموزش الکترونیکی می‌پردازیم.

دوره‌های آنلاین

دوره‌های آنلاین به دوره‌هایی گفته می‌شود که دانش‌پذیران می‌توانند از طریق اینترنت در آن‌ها شرکت کنند. شما تنها به کامپیوتر و اینترنت با سرعت نسبتاً خوب نیاز دارید تا بتوانید از فایل‌های صوتی، تصویری و متنی دوره‌ها بهره‌ی کامل را ببرید.

در دوره‌های آنلاین شما محدودیت مکانی و زمانی ندارید. هر زمان که در منزل آرامش لازم را برای یادگیری داشتید می‌توانید دوره‌ها را به‌صورت آنلاین ببینید. در نتیجه هزینه‌های‌ رفت‌وآمد را کم کرده‌اید و وقتتان را در ترافیک هدر نداده‌اید.

وبینار

وبینار (webinar) ترکیبی از دو مفهوم وب (web) و سیمنار (seminar) است. در تعریف وبینار آمده است: وبینار که از آن با عنوان سیمنار تحت وب نیز یاد می‌شود، سمینار، سخنراني یا کارگاهی است که از طریق اینترنت به‌صورت زنده ارائه می‌شود.

فناوری وبینار جهت برگزاری سمینارها و همایش‌ها و یا ارائه مطالب از طریق اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع سمینار، هر یک از شرکت‌کنندگان پشت رایانه خود نشسته و از طریق اینترنت با سایر شرکت‌کنندگان ارتباط برقرار می‌نماید. اين ملاقات‌های آنلاين معمولاً به اين صورت است كه مدرس یا مدیر جلسه امكان برقراري ارتباط صوتي و تصويري و  امكان ارسال پیام‌های متني را دارا هستند. همچنین مدرس می‌تواند به فراگيران امكان به دست گرفتن كنفرانس و ارائه سخنراني را بدهد.

تفاوت وبینار و دوره‌های آنلاین چیست؟

در وبینار شما به‌صورت زنده با استاد در ارتباط هستید و باید سر زمان مقرر در وبینار حضور داشته باشید. در دوره‌های آنلاین محدودیت زمانی وجود ندارد و شما می‌توانید در هر زمان به ویدیوها و فایل‌ها دسترسی داشته باشید. اگر به هر دلیلی نتوانستید در وبینار حضور به‌موقع داشته باشید فایل ضبط‌شده‌ی آن در اختیار شما گذاشته شود.

از مزایای وبینار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  امکان گفتگو بین اساتید و دانشجویان به‌صورت زنده و آنلاین
  2. عدم محدودیت مکانی و دسترسی راحت به آن
  3. امکان دسترسی به تصویر و صدای اساتید
  4. امکان اشتراک‌گذاری فایل و صفحه شخصی کامپیوتر بین اساتید و دانشجویان
  5.  ارائه نظرسنجی آنلاین و مشاهده نتایج آن در لحظه
  6. نداشتن هزینه‌های رفت‌وآمد

برای ورود به وبینار ضروری است نرم‌افزارهای فلش پلیر و افزونه به اشتراک‌گذاری وبینار را نصب کنید.

اشتراک‌گذاری

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *