در این مقاله هفت نکته مهم برای مذاکره با سرمایهگذارانی که به کمک آنها نیازمندید را شرح خواهیم داد:
برای رقابت آماده باشید
امکانات و حمایت سرمایهگذاران محدود است. بنابراین برای بدست آوردن توجه و پشتیبانی آنها با شرکتهای دیگری که نیازمند سرمایهگذاری هستند بایستی رقابت کنید. تمایل یک مؤسسه سرمایهگذاری جهت صرف کردن وقت و پول برای راهاندازی کسبوکار شما تابعی است از سهم سرمایهگذار و حس او نسبت به سرمایهگذاری در شرکت شما. اگر طی مذاکره با سرمایهگذار این دو مسئله را دست پایین بگیرید، با شکست روبهرو خواهید شد.
امان از اعتماد به نفس بیش از اندازه
هنگامی که مشغول تامین سرمایه هستید، این امکان را در نظر بگیرید که پیشرفت شما از آنچه فکر میکنید آهستهتر خواهد بود و الگوی کاری شما به تدریج تکامل خواهد یافت. در این حالت شاید بهتر است بیشتر از آنچه لازم میدانید به سرمایهگذاران سهم واگذار کنید تا وقتی در آینده انتخابهای محدودی پیش پای شما بود برای تأمین منابع مالی نیازمند مذاکره دوباره با سرمایهگذاران نباشید.
صادق و شفاف باشید
بیشتر وقتها شفافسازی از آنچه میپندارید کمهزینهتر است. سرمایهگذاران باتجربه در گذشته اکثر مشکلات را دیدهاند. اگر درباره وقفه در پیشرفت، با آنها صادق باشید، ممکن است توصیههای سودمندی برایتان داشته باشند. هر چقدر هم شفافیت از قدرت نفوذتان بکاهد، باز هم با ارزش است. چون اعتماد سرمایهگذاران را به شما افزایش خواهد داد.
اعتمادسازی به جای سوءاستفاده
وقتی طرف دیگر آسیبپذیر است اغلب به راحتی میتوانید اعتمادسازی کنید. این یعنی وقتی که میتوانستید از آنها سوءاستفاده کنید، ترجیح دادید از این کار خودداری کنید تا طرف مقابلتان به شما اعتماد کند. در صورتی که سرمایهگذار آسیبپذیر است، به جای منفعتطلبی از این فرصت برای اعتمادسازی استفاده کنید. در روابط درازمدت، اعتمادی که امروز شکل میگیرد سبب افزایش فرصتها در آینده میشود.
رو راست باشید.
اگر در موقعیتی نیستید که از پس تعهدات داده شده برآیید، رک و پوستکنده بگویید. اگر بیش از حد تعهد دادهاید، پیمان شکنی نکنید. در عوض بیدرنگ به آن اعتراف کنید. اگر صادق باشید امکان دارد سرمایهگذار، با کمال میل، برای بهبود شرایط قرارداد دوباره با شما وارد مذاکره شود.
طمع نکنید.
در مذاکرات فقط به فکر چانهزنی بر سر مقدار سرمایهگذاری و کاهش سهم سرمایهگذاران نباشید؛ تمام جنبههای منافع خود را مطرح کنید. فراموش نکنید در آغاز کار انگیزههای غیر مالی بسیاری داشتید.
همهچیز، سهام شرکت نیست
قدرت چانهزنی خود را عاقلانه به کار برید. ارزشگذاری و مقدار سهم سرمایهگذار تنها وقتی اهمیت دارد که شرکت شما سرانجام موفق شود. در این صورت تعیین شروط دیگر میتواند تأثیر بیشتری در درآمد نهایی شما داشته باشد. برای موفقیت موسسه خود برنامههای متعددی را در نظر داشته باشید و عواملی که میتواند سبب موفقیت شما شود را سبک سنگین کنید.