ویژگی‌های یک کارآفرین موفق

برایاینکه یک کارآفرین موفق باشید باید در خلق پرسش‌های درست به مهارت برسید، خلاق و نوآور باشید، بازاریابی و فروش یاد بگیرید و همواره با مثبت‌اندیشی و ایمان به خود پیش روید و زندگی خود را به شاهکاری بی‌همتا تبدیل کنید. در ادامه این مطلب ویژگی‌های دیگری را مطرح می‌کنم که برای موفق شدن به شما کمک خواهند کرد.

1- اهمیت ICT را درک کنید

ما وارد هزاره سوم شده‌ایم. دنیای ما هر روزه در حال تغییر و تحول است و اتفاق‌های بزرگ و زیادی در آن رخ می‌دهد. برای آنکه در چنین دنیایی پیشتاز و سرآمد باشید باید به دو نکته مهم توجه کنید و آن اطلاعات و روابط شماست.

در دنیای امروز باید همیشه به‌روز باشید و اطلاعاتتان را در حوزه کاری‌تان و حوزه‌های مرتبط با آن بالا ببرید. اطلاعات بالا شما را در کسب‌وکارتان تبدیل به فردی حرفه‌ای می‌کند و باعث می‌شود قدرتمندتر از رقبایتان ظاهر شوید؛ اما آیا واقعاً صرف داشتن اطلاعات بالا کافی است؟!

مطمئناً خیر. زمانی بود که صرف داشتن اطلاعات بالا به شما قدرت می‌داد. اما امروزه دنیا تغییر کرده است. دنیای IT دیگر مرده! ما وارد دنیای ICT شده‌ایم. شما باید در کنار اطلاعات بالا روابط قدرتمندی را هم با افراد برقرار کنید. این‌ها حقایقی است که کمتر جایی به شما خواهند گفت و من در سنین پایین برای بدست‌آوردن‌شان بهای زیادی را پرداخته‌ام. تا چقدر در برقراری ارتباط با افراد موفق بوده‌اید؟! آیا با بزرگان سیاسی و بزرگان رشته خود در ارتباط هستید؟ شما مطمئناً در آینده به آن‌ها نیاز خواهید داشت. این جمله جیم ران را فراموش نکنید که می‌گوید:

“شما میانگین آن پنج‌نفری هستید که بیشتر وقت خود را با آن‌ها می‌گذرانید.”

در مدیریت روابطتان دقت کنید و فیلتری در روابطتان قرار دهید. قرار نیست که همه دوست شما باشند. بسیاری از افراد تنها وقت شما را خواهند گرفت. درحالی‌که وقت یکی از گران‌بهاترین سرمایه‌ها برای یک کارآفرین است. شما نمی‌توانید با همه افراد در ارتباط باشید؛ اما برقراری روابط درست با بزرگان می‌تواند پل قدرتمندی برای پیشرفت شما باشد. پس از همین امروز در کنار مطالعه و اطلاعات بالا به فکر برقراری ارتباط‌های مؤثر هم باشید.

2- ریسک‌پذیر باشید

کارآفرینان بزرگ و افراد موفق همیشه گفته‌اند که در زندگی باید بهای آنچه را که می‌خواهی بپردازی؛ “ریسک کردن” و تحمل استرس و سختی‌ها هم یکی از همین بهاها است.

یاد بگیرید که به‌جا و درست ریسک کنید. ریسک کردن یعنی سفر به نقطه‌ای نامطمئن و ترسناک. یعنی این‌که اگر می‌خواهی رشد کنی، اگر می‌خواهی بدرخشی و زندگی‌ات را به یک شاهکار بی‌همتا تبدیل کنی، باید از نقطه امنیتی که الآن در آن هستی خارج شوی و به سمت آینده‌ی جدیدی پیش بروی و به نقاط جدیدی پا بگذاری. این کار برای بسیاری از افراد مشکل و رنج‌آور است. برای خیلی‌ها واقعاً غیرمنطقی است که حقوق چند میلیون تومانی خود را رها کنند و به دنبال آینده‌ی خود بروند. شاید به همین خاطر است که این افراد تا پایان عمرشان یک کارمند معمولی باقی می‌مانند. این طرز تفکر باید از سنین پایین در مدارس مدیریت شود. اینکه فرد انگیزه داشته باشد؛ اما دست به هیچ کاری نزند فایده‌ای نخواهد داشت!

حرکت کنید. ساکن بودن خوب است، فقط به شرطی که پس از به دست آوردن آرامش موردنیاز خود دست به عمل بزنید و پیش روید. ریسک کردن افق‌ها و درهای جدیدی را در زندگی به رویتان باز می‌کند. بر ترستان غلبه کنید و فراموش نکنید که زندگی همیشه در یک‌زمان معین به شما فرصت این را می‌دهد که خودتان باقدرت انتخاب خود تصمیمی بگیرید؛ اما اگر در آن فرصتی که زندگی به شما داده تصمیمی نگیرید، زندگی شما را مجبور به تصمیم‌گیری می‌کند. این درسی بود که یکی از دوستان کارآفرینم به من داده است. اگر ریسک نکنید، زندگی شما را مجبور به ریسک کردن می‌کند و شما را در شرایط سختی قرار خواهد داد. اگر در ابتدای جاده موفقیت هستید، این جمله مرا خوب به خاطر بسپارید. در آینده مطمئناً آن را تجربه خواهید کرد.

  3- کار گروهی را فراموش نکنید

کار گروهی در به موفقیت رسیدن یک کارآفرین بسیار اهمیت دارد. شما به‌تنهایی نمی‌توانید همه وظایف را بر عهده بگیرید و انجام دهید. تصور کنید که تیم کاری شما مثل یک تیم فوتبال است، بنابراین هر یک از بازیکنان باید به‌درستی وظیفه‌ی خود را انجام دهد. گاهی اوقات یک حرکت اشتباه باعث عقب افتادن تیم می‌شود، پس در استخدام پرسنل سازمان خود در آینده نهایت دقت را به خرج دهید و به‌دنبال افراد حرفه‌ای باشید و به متخصصان کسب‌وکار خود پول خوبی بدهید.

همواره برای کارکنانتان یک رهبر باشید، نه یک رئیس. با کارکنانتان دوست باشید و به آن‌ها انگیزه دهید. این انگیزه و عشق به کار است که موجب پیروزی یک شرکت می‌شود.

4- صبور باشید

شاید خواندن این مقاله برای شما آسان باشد؛ اما مطمئناً عمل کردن به آن آسان نیست. در زندگی باید صبور باشید. گاهی اوقات زندگی با آجر به سر انسان‌ها می‌کوبد. مرا ببخشید که این‌قدر آشکارا برایتان می‌نویسم. این‌ها واقعیاتی است که در زندگی همه انسان‌ها وجود دارد و در زندگی یک کارآفرین بیشتر می‌توان آن را یافت. این‌ها بهای موفقیت شماست. تنها کاری که از شما برمی‌آید صبور بودن است. گاهی اوقات آن اتفاقی که می‌خواهید رخ نمی‌دهد. برای من زیاد اتفاق افتاده است و من تنها به خودم قول داده‌ام که در این مواقع صبور باشم. من این حقیقت را در زندگی درک کردم که اتفاقات زندگی ما به هم مرتبط هستند. اگر الآن آنچه می‌خواهم رخ نمی‌دهد، مطمئناً این اتفاق به اتفاقی در آینده پیوند خواهد خورد.

این همان نکته‌ای است که استیو جابز در سخنرانی مشهورش گفته است. بعضی مواقع خواسته‌های شما برآورده می‌شوند، بعضی مواقع پس از گذشت زمان آنچه می‌خواهید برایتان اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات اتفاقی متفاوت برایتان رخ می‌دهد، اتفاقی که گذر زمان دلیل رخ دادنش را برایتان مشخص می‌کند.

آنچه اهمیت دارد آن است که شما باقدرت به راه خود ادامه دهید…

اشتراک‌گذاری

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *