اگر صاحب استارتاپ و یا در فکر راهاندازی یک استارتاپ هستید احتمالاً یکی از اصلیترین دغدغههای شما جذب کاربر جدید است. اگر وبسایت یا اپلیکیشنی کامل و بینقص بسازید ولی نتوانید افراد را برای استفاده از آن متقاعد کنید مطمئناً کار باارزشی انجام ندادهاید. در این مقاله میخواهیم ایدههای تسکولو برای جذب کاربر جدید را با هم بررسی کنیم. استارتاپ تسکولو یکی از تیمهای دور اول شتابدهی آواتک است. میتوانید در این لینک با این استارتاپ بیشتر آشنا شوید.
ایده اول: جذب کاربر اولیه هنگام لانچ با استفاده از سایت هکر نیوز
تسکولو عموماً از چهار تکنیک برای جذب کاربر استفاده کرده است. جذب اولیه کاربرهایشان هنگام لانچ سایت بوده که داخل هکر نیوز اتفاق افتاده است. هکر نیوز سایتی برای به اشتراک گذاشتن لینک سایتها برای استارتاپ های آمریکایی است. جمعیتی پشت هکرنیوز قرار دارد که تعدادشان خیلی بالاست و اکثر آنها موسس یک استارتاپ یا آدمهای تکنیکال هستند. در این سایت هر ساعت تعداد خیلی زیادی لینک گذاشته میشود. هر چه تعداد لایکها و کامنتها برای یک لینک بیشتر باشد، بالاتر میرود و در صفحه اول قرار میگیرد.
تیم تسکولو قبل از اینکه لینکشان را روی هکر نیوز قرار دهند با ده نفر از کسانی که میشناختند صحبت کردند تا هنگام آپلود پستشان آن را لایک کنند و کامنت بگذارند. کامنت آنها باعث شد که پست تسکولو بیشتر دیده شود و بتواند با کامنتها و لایکهای بیشتر افراد باز هم upvote بگیرد. آنها 6 ساعت روی صفحه اول هکر نیوز بودند و توانستند بیش از 29000 بازدید در این مدت بر روی سایت خود بیاورند. کسانی که استارتاپ دارند متوجه میشوند که این بازدید هنگام لانچ چه نعمتیست!
باکیفیت بودن کاربرهایی که از هکر نیوز میآیند به محتوایی که گذاشته میشود بستگی دارد. اینکه محتوا در چه زمینه ایست و اینکه برای جامعه مخاطب جالب است یا نه. پستی که آنها گذاشتند جالب بود و 28 درصد بازدیدکنندگان به کاربر تبدیل شدند. همچنین یک بلاگ آلمانی هم در مورد آنها نوشت که باعث شد بقیه هم بنویسند و از این هم فیدبک خوبی گرفتند. اولین ایدهی تسکولو برای جذب کاربر هنگام لانچ و استفاده از بلاگهایی بود که مخاطبان هدف استارتاپشان آن بلاگها را میبینند. بسته به استارتاپتان باید بلاگهای مناسب ایرانی یا خارجی را پیدا کنید. سپس تلاش کنید با ترفندهای مختلف بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشید.
ایده دوم: بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی بهصورت خلاصه اشاره بهنوعی بازاریابی دارد که در آن بهمنظور جذب و نگهداشتن مشتری محتوای موردنیاز وی خلق و به اشتراک گذاشته میشود. بازاریابی محتوایی به این برمیگردد که کاربرهای ما چه کسانی هستند. داستان استارتاپ متفاوت است و به قول استیو بلنک هر استارتاپ باید مسیر خود را پیدا کند. تسکولو در ابتدا در مورد مدیریت پروژه و مدیریت تیم نوشتند. در بازاریابی محتوایی دو هدف دنبال میشود؛ اول اینکه محتوایی که نوشته میشود باعث جذب مخاطب گردد. دیگر اینکه این محتواها موجب شوند شما بهعنوان متخصص در زمینهای که نوشتهاید مطرح و شناخته شوید. البته باید در نظر داشت که بازاریابی محتوایی برای هر کسبوکار متفاوت است.
مدیران تسکولو بر این باور هستند که تسکولو تاکنون چندان در بازاریابی محتوایی در حوزه مدیریت تیم و پروژه موفق نبوده است. زیرا محتوا در این زمینه زیاد است که همین موضوع دیده شدن را خیلی سخت میکند. در چنین بازاری بسیار مهم است که بتوان به محتوای جدید و باارزشی برای مخاطب دستیافت. تسکولو در حال حاضر به بازاریابی محتوایی از جهت دیگری نگاه میکند که این ایدهشان بسیار جالب است. آنها بررسی کردهاند که کاربران آنها اکثراً چه کسانی هستند و به چه محتوایی علاقه دارند. آنها متوجه شدند که اکثراً کاربران سایتشان افرادی هستند که پروژههای نرمافزاری را مدیریت میکنند. بنابراین در حال حاضر محتوایی که تولید میکنند در حوزهی تکنیکال نرمافزاری است. حوزهای که اتفاقاً میتوانند چیزهای جذابی را در موردش بنویسند. یعنی بهجای اینکه در مورد مدیریت پروژه محتوا تولید کنند در مورد بحثهای تکنیکال نرمافزاری محتوا تولید میکنند.
ایده سوم: مهندسی به عنوان بازاریابی
سومین ایدهی تسکولو که اتفاقاً در دنیا خیلی جدید است Engineering as Marketing است. آنها باوجود اینکه بهتازگی این روش را به کار گرفتهاند توانستهاند بازخوردهای خوبی از آن بگیرند. اما این روش چیست؟ در این روش تیم تسکولو با توجه به تخصصی که در برنامهنویسی دارند کدهای جالب و جذابی مینویسند و آنها را با نام خودشان منتشر میکنند. مخاطبان کدها را میبینند و حتی اگر برایشان جذاب به نظر برسد به یکدیگر معرفی میکنند. تسکولو به کمک همین کدها معرفی میشود و میتواند کاربران جدیدی را بگیرد. جالب بود نه؟!
ایده چهارم: جذب کاربر جدید با کمک کاربران قبلی
روش دیگری که تسکولو با کمک آن کاربر جدید جذب میکند کاربران قبلی سایت هستند، چون کسانی که میخواهند از امکانات تسکولو استفاده کنند باید از اعضای تیم خود دعوت کنند تا روی سایت بیایند. در کل تعداد کمی از کاربرهای آنها تنها حدود 5 تا 10 درصد از گوگل آمدهاند.
درسهای بازاریابی در تسکولو:
- یکی از اصلیترین کارهای یک استارتاپ جذب کاربر است.
- روشهای مختلفی برای جذب کاربر وجود دارد و هر استارتاپ بایستی متناسب با شرایط خودش این روشها را به کار گیرد.
- تسکولو توانست هنگام لانچ، کاربر خوبی جذب کند چون بدرستی فهمید جامعه مخاطبش کجا هستند و با چه ترفندهایی میتواند به آنها دسترسی یابد.
- تسکولو همچنین از بازاریابی محتوایی برای جذب کاربر استفاده کرد. در بازاریابی محتوایی باید دو نکته مهم را در نظر داشته باشید، اول اینکه محتوا برای جامعه مخاطب جذاب باشد و دوم اینکه رقابت بر روی موضوع آن محتوا زیاد نباشد.
- Engineering as Marketing روش جدید و جالب دیگری است که تسکولو استفاده میکند. در این روش از دانش فنی و تکنیکال تیم برای جذب کاربران استفاده میشود.