بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی

روش‌های گوناگونی برای بازاریابی وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان به بازاریابی حضوری، بازاریابی تلفنی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی از طریق برگزاری و شرکت در همایش‌ها یا نمایشگاه‌های مرتبط و… اشاره کرد. در بین این روش‌ها بازاریابی ایمیلی روش بسیار موثر و کاربردی است.

بازاریابی ایمیلی یک روش پر بازده و نسبتا ارزان در مقایسه با سایر روش‌ها است. برای کسب‌وکارهای نوپا که در ابتدای کار نمی‌توانند سرمایه‌گذاری چندانی برای بازاریابی محصولات و خدماتشان داشته باشند، استفاده از این روش توصیه می‌گردد. در میان ابزارهای گوناگون، ایمیل‌مارکتینگ و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو بالاترین بازدهی نسبت به میزان سرمایه‌گذاری را دارند.

بیش از حد ساده گرفتن بازاریابی ایمیلی باعث شده است که روزانه شاهد حجم انبوهی از ایمیل‌های تبلیغاتی باشیم. بسیباری از آنها حتی اصول اولیه را برای تاثیرگذاری بر مخاطب رعایت نمی‌کنند. در واقع برای بازاریابی ایمیلی هزینه می‌شود اما در بسیاری از شرکت‌ها خروجی مناسب حاصل نمی‌شود. در این نوشتار قصد داریم نکات مهم بازاریابی ایمیلی را با همدیگر بررسی کنیم.

ابزار مناسب بازاریابی ایمیلی

بسیاری از افراد برای ارسال ایمیل انبوه بازاریابی از Yahoo , Gmail و در بهترین حالت مثلا از Outlook استفاده می‌کنند. اما در ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل، تنها بخش کوچکی از کار است. بخش مهم کار آماده‌سازی مناسب محتوی ایمیل‌ها برای ارسال است. پس از آن اطلاعاتی که بعد از ارسال ایمیل باید برای تحلیل ایمیل مارکتینگ در اختیار داشته باشیم نقش کلیدی دارد. در ضمن ارسال انبوه ایمیل توسط این ابزارها در اکثریت موارد منجر به اسپم شدن ایمیل‌ها می‌گردد.

به بیان دیگر استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای غیرحرفه‌ای برای بازاریابی ایمیلی چیزی جز اتلاف وقت نیست. این کار یک بازاریابی کورکورانه و بی‌فایده تلقی می‌گردد زیرا این ابزارها اطلاعات مورد نیاز برای ایمیل مارکتینگ موفق در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

نرم‌افزارهای حرفه‌ای ایمیل مارکتینگ، اطلاعات مناسبی از ایمیل‌های ارسالی در اختیار ما قرار می‌دهند. مثلا اینکه چه تعداد از ایمیل‌ها باز شده‌اند، چه تعداد از ایمیل‌ها به مقصد نرسیده‌اند، چه آدرس ایمیل‌هایی مشکل دارند و امکان ارسال به آنها وجود ندارد.

علاوه بر این، نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی

  • احتمال اسپم شدن را بسیار کاهش می‌دهند.
  • امکان شخصی سازی ارسال ایمیل‌ها را فراهم می‌کنند.
  • به شما سابقه کاملی از ایمیل‌های ارسالی به یک شخص را ارائه می‌دهند.

راهکارهایی برای کاهش احتمال اسپم شدن

یکی از مهمترین دغدغه‌ها در بحث بازاریابی ایمیلی کاهش احتمال اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی است. در ادامه راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه شده است:

  • ایمیل شما هرچه قدر ساده باشد (متن ساده) شانس بیشتر برای قرار گرفتن در اینباکس دارد. اگر ایمیل تبلیغاتی شما شامل تصاویر و یا فایل‌های ضمیمه باشد، احتمال اسپم شدن آن بیشتر می‌شود. در حالت ایده‌آل برای جلوگیری از اسپم شدن می‌توان گفت که ایمیل‌های بدون تصویر بهترین نوع ایمیل تبلیغاتی جهت ارسال و اسپم نشدن هستند.
  • با وجود اینکه ایمیل‌های متنی ساده بیشترین میزان آمار ورود اینباکس را دارند ولی ارتباط بصری مناسبی با مخاطب برقرار نمی‌کنند. در عوض ایمیل‌های مبتنی بر Html که دارای رنگ‌بندی و چیدمان عناصر هستند ارتباط بصری عمیق‌تری با مخاطب برقرار می‌کنند.
  • در حالت کلی می‌توان گفت که ایمیلهای Html بدون تصویر بهترین نوع ایمیل تبلیغاتی جهت ارسال و اسپم نشدن هستند.
  • تا حد امکان تصویرهای استفاده شده در ایمیل‌های تبلیغاتی خود را کم حجم کنید.
  • لیست ایمیل‌های شما باید بصورت مختلط باشد. یا به عبارتی دیگر مخلوطی از ایمیل های یاهو، جی‌میل، هات‌میل و دیگر سرویس دهندگان ایمیل باشد. به هیج وجه از لیست‌هایی که فقط از ایمیل‌های یاهو و یا جی‌میل تشکیل شده‌اند استفاده نکنید. این مورد به‌ویژه برای ایمیل‌های یاهو صدق می‌کند.

بازاریابی ایمیلی یعنی ارسال ایمیل‌های تجاری بصورت انبوه به مشتریان بالقوه و یا بالفعل. در ادامه نحوه ارسال ایمیل‌ها، زمان ارسال ایمیل‌ها، محتوای ارسال ایمیل‌ها، مخاطبان ایمیل‌ها را باهم بررسی می‌کنیم.

مخاطبان

قبل از هر چیز باید بدانیم، بازاریابی ایمیلی به معنای ارسال ایمیل به هر آدرس ایمیلی که در دست داریم نیست. در واقع باید مخاطب ارسال از قبل شناسایی شده باشد. ارسال کورکورانه به آدرس‌های نامربوط، علاوه بر بی‌احترامی به مخاطب منجر به کاهش اعتبار شما می‌گردد.

مخاطبان شما کسانی هستند که برای مثال در سایت و خبرنامه شما عضویت دارند، مشتریان فعلی و سابق شما هستند یا مراجعه‌کنندگان شما در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها بوده‌اند.

غیر از موارد فوق تنها مخاطبانی را در نظر بگیرید که به احتمال زیاد مشتری بالقوه شما هستند. برای داشتن یک لیست کامل و به‌روز شده از مخاطبان، فرم‌هایی را در اختیار نقاط تماس شرکت با مشتری قرار دهید که ایمیل و مشخصات مشتریان را در آن‌ها وارد کنند. منظور از نقاط تماس مثلا منشی، مسئول فروش است. بعد از شناسایی مخاطبان آن‌ها را به‌صورت منظم در یک فایل اکسل وارد کنید.

عنوان ایمیل ارسالی

انتخاب درست عنوان ایمیل بر میزان باز شدن ایمیل‌های ارسالی شما بسیار موثر است.برای انتخاب عنوان به موارد زیر توجه کنید:

  • عنوان ایمیل بایستی کوتاه باشد.
  • خودتان را جای مشتری بگذارید و ببینید آیا عنوان برای شما به حدی جذاب است که ایمیل را باز کنید.
  • استفاده از کلمات سوالی مانند چرا، چطور، چگونه نرخ باز شدن ایمیل را بهبود می‌بخشد.
  • استفاده از اعداد و درصد در عنوان ایمیل‌ها

محتوای ایمیل

بنا به تجربه اگر بخش زیادی از محتوای ایمیل مربوط به معرفی محصولات و خدمات شما باشد از تأثیرگذاری ایمیل کاسته می‌شود. به بیان دیگر استفاده بیشتر از محتوای مربوط به کسب‌وکارتان به جز خود محصولات شما، اثربخشی ایمیل شما را بهبود می‌بخشد. سعی کنید حدود 30 الی 40 درصد از محتوای ایمیل را به معرفی خودتان و بقیه را به سایر اطلاعات و رویدادهای جذاب کسب‌و کارتان اختصاص دهید.

آموزش رایگان مربوط به کسب‌و کارتان برای مخاطبان بسیار جذاب هست، با تبلیغ آموزش رایگان و اجرای آن، مشتریان به‌خوبی جذب می‌شوند و حتی شما را به دوستانشان معرفی می‌کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از سرویس‌دهندگان ایمیل در ابتدا تصاویر ایمیل را نشان نمی‌دهد، سعی کنید در قالب ایمیل خود از تصاویر کمتری استفاده کنید.

حتی‌الامکان با توجه به لیست مخاطبین خود، ایمیل‌های ارسالی را شخصی‌سازی کنید. به بیان دیگر لیست مخاطبین خود را بر اساس نیازها و خواسته‌هایشان دسته‌بندی کنید. برای هر کدام از دسته‌ها، ایمیل را اختصاصی شده ارسال کنید.

تا آنجا که امکان دارد پیام خود را به اختصار برای مخاطب توضیح دهید و از زیاده‌گویی پرهیز کنید. در هر ایمیل مهم‌ترین نکات مدنظرتان را مطرح کنید. بقول سعدی :

                                                              کم گوی و گزیده گوی چون در       تا ز اندک تو جهان شود پر

قبل از ارسال انبوه ایمیل‌، آن را به چند نفر ارسال کنید و پیشنهاد و انتقادشان را در مورد محتوا بررسی کنید. با انجام این کار مطمئن باشید که معایب ایمیل شما تا حد زیادی رفع می‌شوند.

زمان ارسال ایمیل

قرار نیست هر روز به مشتریان خود ایمیل ارسال کنید، برای ارسال ایمیل زمان‌های مناسب را شناسایی کنید. با توجه به نوع کسب‌وکارتان احتمالاً در برخی ایام کسب‌وکار شما رونق بیشتری دارد. لذا باید برای ارسال ایمیل در زمان‌های گوناگون برنامه متفاوتی داشته باشید. اصراری نیست که شما هر روز ایمیل بفرستید، زمان‌بندی ارسال ایمیل بستگی به نوع کسب‌وکار شما و نوع خدماتی که شما ارائه می‌دهید، دارد. اما اگر زمان بین ارسال زیاد شود، ممکن است مخاطبان شما را فراموش کنند. پس بر اساس توانمندی خود این زمان را تخمین زده و روی تقویم علامت بزنید. در برخی موارد برای اثربخشی ایمیل با رعایت اصل احترام به مخاطب، یک ایمیل را در بازه‌های زمانی مناسب چندین بار به مخاطب ارسال کنید.

ساعت ارسال ایمیل نیز حائز اهمیت است، با توجه نوع کسب‌وکارتان این ساعت متغیر است. به طور کلی ساعات ابتدایی روز بین 8تا 10 صبح، ساعات انتهایی زمان کاری بین 3تا 6 بعدازظهر و ساعات انتهایی شب بین 10تا 12 افراد به احتمال بیشتری ایمیل‌های خود را چک می‌کنند.

ارسال ایمیل

اگر ایمیل شما پیوست دارد حتماً در متن ایمیل قید کنید و ترجیحاً جمله‌ای به اختصار در مورد آن توضیح دهید. حجم محتوای ایمیل و پیوست‌های آن نباید بیش از حد باشد. بسیاری از افراد فضای میزبانی وب با حجم محدود برای کارهای سازمانی خود دارند و ایمیل‌های حجیم شما می‌تواند برای آنها مشکل‌ساز باشد. حجیم بودن ایمیل شما می‌تواند موجب آزرده‌ خاطر شدن آنها گردد.

ارسال مجدد ایمیل‌ها

بعد از ارسال ایمیل‌ها، نرم‌افزارهای بازاریابی ایمیلی اطلاعات کاملی از افرادی که ایمیل شما را باز نکرده‌اند می‌دهد. با این اطلاعات می‌توانید مجددا با یک فاصله زمانی مناسب ایمیل‌ها را ارسال کنید.

نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ، ابزار تعیین کننده بازاریابی

اطلاعاتی که نرم‌افزار بازاریابی ایمیلی مورد استفاده در اختیار شما می‌دهد، نقش مهمی در فعالیت‌های آتی بازاریابی شما ایفا خواهند کرد. مثلا می‌خواهید یک عنوان تبلیغاتی جذاب برای فعالیت‌های بازاریابی خود انتخاب کنید. برای این‌کار ایمیل‌هایی با عناوین مختلف ارسال می‌کنید، از روی نرخ باز شدن این ایمیل‌ها می‌توانید میزان جذابیت هر کدام از عناوین را تعیین کنید. به بیان دیگر هر چه ایمیلی بیشتر باز شود، می‌توان گفت جذابیت آن از ایمیل دیگر با عنوان متفاوت بیشتر می‌باشد.

جمع بندی

نمی‌توان برای کسب‌وکارهای گوناگون یک حکم کلی جهت ایمیل مارکتینگ صادر کرد. بهترین کار این است که خودتان بهترین شیوه برای بازاریابی ایمیلی را کشف کنید. سعی کنید با لحاظ نکات گفته شده در این نوشتار بازاریابی ایمیلی را با عناوین، محتوای متفاوت و در زمان‌های گوناگون انجام دهید و بهترین الگو برای ارسال ایمیل را بدست آورید. برای بدست آمدن الگوی مناسب به سوالاتی نظیر زیر پاسخ دهید:

  • جذابترین عنوان چیست؟
  • بهترین محتوی چیست؟
  • اسم فرستنده شخص باشد یا شرکت؟
  • ساعت ارسال ایمیل؟
  • زمان‌بندی مناسب برای ارسال دوباره و چند باره ایمیل‌ها؟

نرم‌افزارهای بازاریابی ایمیلی حرفه‌ای، امکانات کافی برای پاسخگویی به سوالات فوق را در اختیار شما قرار می‌دهند. در حال حاضر نرم افزارهای    Mailerlite و  Mailchimp از جمله ابزارهای مناسب برای این کار هستند. البته نرم افزارهای داخلی نیز وجود دارد که کیفیتی پایین‌تر از این نرم‌افزارها دارند.

بطور خلاصه برای استفاده از بازاریابی ایمیلی

  • به افرادی ایمیل بزنید که ایمیل شما آنها را آزرده نکند، یعنی رعایت اصل احترام به مخاطب.
  • حتی الامکان ایمیل‌ها را بر اساس تفاوت نیازها و خواسته ها شخصی سازی کنید.
  • لینک انصراف از دریافت ایمیل را برای احترام به مخاطب قرار دهید.
  • عنوان جذاب و کوتاه انتخاب کنید .
  • تا می‌توانید پیامتان را به اختصار توضیح دهید.
  • تنها 30الی 40 درصد از محتوای ایمیل برای فروش باشد.
  • در ساعت مناسب و دوره‌های زمانی مناسب ایمیل ارسال کنید.
  • از نرم‌افزارهای مناسب ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.
  • ایمیل‌های ارسالی را رها نکنید، بخش مهمی از کار شما تحلیل اطلاعات دریافتی از ایمیل‌های ارسالی است.

اشتراک‌گذاری

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *