بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک

بازاریابی کسب و کارهای کوچک امری حیاتی برای کارآفرینان و مدیران این دسته از کسب‌وکارها است. زمانی که همه در تعطیلات هستند این افراد بایستی وقت خود را صرف برنامه‌ریزی بازاریابی کنند زیرا این فرآیند زمان‌بر است. هر کسب‌وکاری بایستی طرح بازاریابی خود را در افق یک و سه ساله تدوین کند. همچنین بایستی رقبای خود را آنالیز کرده و آن ها را رصد کند.

یک گروه تحقیقاتی با طراحی یک نظرسنجی از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک درباره دغدغه‌های آن‌ها در سال اول کاری‌شان سؤالاتی را پرسیده‌اند. نتایج این نظرسنجی در جدول زیر آمده است.

42 درصدپیدا کردن مشتری جدید1
33 درصدنگهداری مشتریان2
29 درصداستخدام نیروهای خوب3
21 درصدرقیبان4

با رشد ابزارهای اینترنتی مانند ابزارهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های بازاریابی آنلاین، فرآیند پیدا کردن مشتری برای کسب‌وکارهای کوچک آسان‌تر شده است. آنها بایستی تمام تلاش خود را برای تبدیل کاربران اینترنتی به مشتریان بالقوه خود انجام دهند. البته این کار نیاز به یادگیری تکنیک‌های مربوط به بازاریابی اینترنتی است.

۱- بودجه بازاریابی خود را به‌طور مشخص معین کنید

بیشترین نگرانی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک مربوط به پیدا کردن مشتریان جدید است. اما آمارها نشان می‌دهد که آنها بودجه‌ای کمی برای بازاریابی خود در نظر می‌گیرند. برای رفع این نگرانی باید بودجه‌ای مشخص برای بازاریابی خود مشخص کنید تا فرصت‌های بازاریابی را از دست ندهید. این موضوع به این معنی نیست که شما تمام بودجه خود را صرف بازاریابی کنید. ولی توصیه‌ می شود بودجه شما بایستی متناسب با استراتژی‌های بازاریابی شما باشد تا در مکان‌هایی که مشتریان بالقوه وجود دارند شما نیز حضور داشته باشید.

۲- وب‌سایتی کارا و ساده برای خود داشته باشید

وب‌سایت شما منبع اطلاعاتی مهمی برای معرفی کسب‌وکار است. اطلاعاتی درباره‌ی محصولات، خدمات، اطلاعات تماس و معرفی کارکنان می‌تواند به شکل مناسبی در وب‌سایت قرار گیرد. طبق آمار یکی از مراکز تحقیقاتی آمریکا، 52 درصد از کسب‌وکارها وب‌سایت ندارند. بدیهی است در ایران این درصد به‌مراتب بیشتر است.

داشتن یک وب‌سایت به‌تنهایی کافی نیست بلکه وب‌سایت شما به بهینه‌سازی مداوم نیاز دارد. در زیر به چند نکته در مورد ویژگی‌های وب‌سایت اشاره شده است:

  1. طراحی وب‌سایت به‌گونه‌ای باشد که اطلاعات تماس به‌وضوح قابل‌مشاهده باشد تا کسانی که دنبال اطلاعات شما می‌گردند گمراه نشوند و سریع‌تر به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
  2. یکی از نکات مهم در یک وب‌سایت، محتوای آن است؛ بنابراین شما باید مرتبط‌ترین محتواها را تولید کرده و به‌طور منظم و به‌روز در وب‌سایت خود بگذارید.
  3. کاربران وب‌سایت خود را تحلیل کنید. بررسی کنید چگونه با شما آشنا شده‌اند و از طریق کدام کانال ارتباطی وارد سایت شده‌اند.

۳- نقش پراهمیت گوشی‌های هوشمند را فراموش نکنید

ازآنجایی‌که کاربری موبایل و تبلت ها در جستجوی اطلاعات رشد بسیار خوبی داشته، بایستی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. وب‌سایت خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که برای گوشی‌های هوشمند مناسب باشد یا اپلیکیشنی مبتنی بر محتوای تخصصی کسب‌وکار خود طراحی کنید. تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از گوشی‌های هوشمند استفاده می کنند. با این‌حال نزدیک به 90 درصد وب‌سایت‌های کسب‌وکارها واکنش‌گرا نیستند.

۴- به نظراتی که مشتریان به‌صورت آنلاین ثبت می‌کنند توجه خاصی کنید

آمارها نشان می‌دهد که بیشترین اعتماد کاربران برای خرید و یا استفاده از خدمات یک کسب‌وکار از طریق خواندن نظرات آنلاین صورت می‌گیرد. بنابراین صاحبان کسب‌وکارها باید زمانی را برای آنالیز نظرات کاربران خود بگذارند. در این فرایند پاسخ‌گویی کامل به نظرات در کوتاه‌ترین زمان ممکن حیاتی است.

۵- بر روی شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید

اخیراً کاربری شبکه‌های اجتماعی محدود به افراد نیست بلکه کسب‌وکارها نیز برای ارتباط و معرفی خود به مشتریان از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. فیس‌بوک طی آماری اعلام کرده است که 24 میلیون کسب‌وکار صفحه تجاری در فیس‌بوک دارند. برای استفاده بهتر از شبکه‌های اجتماعی نکات زیر کمک زیادی می‌کند.

  1. شبکه‌ اجتماعی را انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با محصول شما داشته باشد. به‌طور مثال شبکه اجتماعی اینستاگرام برای معرفی محصولات پوشاک مناسب است.
  2. فقط ساخت صفحات در شبکه‌های اجتماعی کافی نیست. باید تقویم تولید محتوا برای تولید و به‌روزرسانی اطلاعات و مطالب خود داشته باشید و صفحه خود را به حال خود رها نکنید.
  3. به سؤالات مشتریان خود در شبکه‌های اجتماعی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ دهید.
  4. اطلاعات و محتویات خود را با دیگر صفحات مرتبط به اشتراک بگذارید.

۶- نتایج استراتژی‌های بازاریابی خود را بررسی کنید

برای افزایش نرخ رشد مشتریان نیاز به برنامه‌ریزی مستمر است. افزایش مقطعی این نرخ به معنی ادامه پیدا کردن این رشد نیست بلکه باید در بازه‌های زمانی مختلف، اطلاعات بازاریابی بررسی شوند. کانال‌هایی که بیشترین تأثیر را داشته‌اند شناخته شوند. علل تأثیر یا عدم تأثیر همه استراتژی‌ها معین گردد، در صورت لزوم، بعضی از استراتژی‌ها حذف گردد و استراتژی‌های مطلوب با جدیت بیشتری دنبال گردند.

اشتراک‌گذاری

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *