در این مقاله میخواهیم 10 توصیه به کارآفرینان ارائه کنیم که برای رشد کسبوکارشان حیاتی است. ما بهعنوان کارآفرینان مسیر خودمان را دنبال میکنیم. برای برخی از ما دستیابی به موفقیت مالی فرایندی طولانیمدت، کند و پر زحمت است. برای برخی دیگر این اتفاق به سادگی میافتد. بر این باورم که این موضوع در نتیجهی یک فرایند منطقی نیست ولی نشانههایی از این است که کارآفرین اهمیت یادگیری، پذیرش و رشد کسبوکارش را بهخوبی درک کرده است.
1- همیشه حق با مشتری نیست
قبلا میگفتیم که همیشه حق با مشتری است. انتظار داریم که جلوی هر مشتری خم شویم حتی اگر کاملا واضح باشد که اشتباه میگوید. این ضربالمثل ممکن است زیانهای جدی به ما، کارمندان و مشتریانمان بزند. لازم است برخی مواقع به خواسته مشتری دقیقتر نگاه کنیم شاید حق با او نیست.
2- زمان پول است
پول، مشتریان، ایدهها همه منابعی هستند که میتوانید بهطور بالقوه مقدار بیشتری از آنها را بهدست آورید. اما زمان کالایی است که همیشه مقدار مشخصی از آن را دارید. یکی از روشهایی که میتوانید مطمئن شوید از وقتتان بیشترین استفاده را میکنید در نظر گرفتن ارزش کارهایتان است.
از خودتان بپرسید دستمزد عادلانه کارهایی که من انجام میدهم چقدر است؟ اگر کس دیگری با هزینه کمتر میتواند این کارها را انجام دهد اجازه دهید آنها این کار را انجام دهند و شما روی سطوح بالاتر و فعالیتهای درآمدزاتر تمرکز کنید. بهعنوان مالک کسبوکار فقط باید کارهایی را انجام دهید که فقط شما میتوانید آنها را انجام دهید.
3- همه پولها خوب نیستند
این موضوعی است که اغلب کارآفرینان در مراحل اولیه کارشان با آن دستبهگریبان میشوند. وقتیکه کسبوکار شما هنوز به درآمدزایی نرسیده است ممکن است بهسادگی در این دام بیفتید که هر پیشنهادی را بپذیرید. مسئله این است که همه مشتریان با ارزش نیستند. از مشتریانی که بیش از اندازه وقت شما را میگیرند یا کسانی که انتظارات غیرمعقول دارند یا آنهایی که از کار کردن با آنها هراس دارید اجتناب کنید. این مشتریان ارزشش را ندارند.
4- هیچ راه ارزان قیمتی در بازاریابی وجود ندارد
هنگامیکه با بیشتر مالکان کسبوکار که میخواهند تبلیغات بازاریابی انجام دهند صحبت میکنم، آنها از پیشنهادات من بهخاطر گران بودن اجتناب میکنند. ولی این یک واقعیت است که بازاریابی ارزان ممکن است برند شما را بیارزش جلوه دهد. محتوای با کیفیت پایین، آگهیهای ارزان و سئوی نامناسب ممکن است در کوتاهمدت باعث صرفهجویی شود اما اعتبار برند شما را در درازمدت خدشهدار میکند.
5- تا جایی که ممکن است برونسپاری کنید
اگر شما کارمند ندارید تا در انجام کارها به شما کمک کنند از برونسپاری استفاده کنید. بسیاری از کارآفرینان درمییابند که استفاده از برونسپاری هزینههای آنان را کاهش میدهد و آنها وقت بیشتری برای کارهای درآمدزای دیگر دارند.
6- همانگونه که برند شرکت خودتان را میسازید برند شخصی خودتان را نیز بسازید
بیشتر کارآفرینان بهاشتباه بر روی ساخت برند شرکتشان بدون توجه به برند شخصی خودشان تمرکز میکنند. برند شخصی شما را از رقیبتان متمایز میکند و در حوزه کاریتان به شما اعتبار میبخشد. زمانی که شرکت شکست میخورد برند شخصی از شما پشتیبانی میکند.
7- کار زندگی است و زندگی کوتاهتر از آن است که از کارتان متنفر باشید
تعادل بین کار و زندگی چیزی است که اغلب کارآفرینان با آن دستبهگریبان هستند. وقتی به آنچه انجام میدهید علاقهمند باشید و هم خودتان و هم کارمندانتان را شاد کند آنگاه کار آن چیزی است که برای زندگی واقعیتان میخواهید. کار لذتبخشتر و بامعنی تر میشود و احتمال فرسودگی شغلی را کمتر میکند.
8- افرادی باهوشتر از خودتان را استخدام کنید
با این واقعیت روبرو شوید که همیشه افرادی باهوشتر از شما وجود دارد. اگر اینقدر خوششانس هستید که آنها را میشناسید، استخدامشان کنید و روی مواردی که شما بهتر انجام میدهید متمرکز شوید. به آنها اختیارات لازم را بدهید تا کارهای دیگر را انجام دهند.
9- بهترین راهکار ممکن است برای مشتریان شما بهترین نباشد
وقتیکه یک کسبوکار را شروع میکنید بهسادگی در انجام آنچه از نظر دیگران بهترین روش برای انجام برخی کارها است گرفتار میشوید. مشکل اینجاست که آنها مشتریان شما را نمیشناسند. از بهترین راهکارها بهعنوان یک نقطه شروع استفاده کنید اما آنها را برای تحقق نیازهای منحصربهفرد کسبوکار و مشتریان خودتان بررسی کنید.
10- فقط انجامش بده
برنامهریزی، اولویتبندی و وزنبندی انتخابها همگی نقش مهمی در کسبوکار دارند. اما مهمترین نکته این است که باید تصمیمات را اجرایی کنید. این نکته را همیشه بهخاطر داشته باشید که انجام دادن کاری بهطور معمولی بهتر از این است که هیچ کاری را بهصورت عالی انجام ندهید.
این 10 درسی بود که یک کارآفرین باید بیاموزد تا یک کسبوکار سودده و بادوام بسازد.