حتما شما هم هرروز صبح با انبوهی از ایمیلهای تبلیغاتی در صندوق دریافت حساب ایمیل خود روبهرو میشوید. بازاریابی ایمیلی هماکنون جزئی جدانشدنی از تجارت الکترونیکی و حتی تجارت سنتی شده است. گرچه ممکن است شما به بسیاری از این ایمیلها حتی توجه نکنید و سریعا آنها را پاک کنید، اما در این مقاله در نظر داریم شما را با این ابزار بسیار مؤثر بازاریابی در فضای مجازی آشنا کنیم.
بازاریابی ایمیلی فرمی از بازاریابی مستقیم (direct marketing) است که از ایمیل بهعنوان یک ابزار اطلاعرسانی پیامهای تجاری به مخاطبین استفاده میکند. در تعریف جامعتر، هر ایمیلی که به یک مشتری فعلی و یا بالقوه ارسال میشود میتواند تحت عنوان بازاریابی ایمیلی قرار بگیرد. گرچه معمولاً این ایمیلها در سه گروه ذیل قرار میگیرند:
1- ارسال ایمیل با هدف تقویت رابطه یک کسبوکار با مشتریان فعلی و قبلی خود و تشویق وفاداری در مشتریان و تکرار خرید.
2- ارسال ایمیل با هدف جذب مشتری جدید یا قانع کردن مشتری فعلی به خرید فوری یک محصول
3- اضافه کردن تبلیغات به ایمیلهایی که بنگاههای دیگر به مشتریان خود ارسال میکنند.
چرا بازاریابی ایمیلی؟
هزینه کم: جدا از اینکه در چه صنعتی فعالیت میکنید، اگر فعالیت بازاریابی ایمیلی را در سطح قابل قبولی انجام دهید مشاهده خواهید کرد که به نسبت هزینهای که در این فعالیتها کردهاید، نتیجه فوقالعاده دریافت خواهید کرد. در واقع چه این فعالیتها را خود مستقلا انجام دهید یا از طریق آژانسهای تخصصی، بازاریابی هزاران مصرفکننده توسط ایمیل بسیار ارزانتر از سایر کانالهای تبلیغاتی برای شما تمام خواهد شد.
قابلیت اندازهگیری و انعطاف بالا: با ابزارهای تحلیلی که امروز در دسترس میباشد، به آسانی میتوانید پاسخ دقیق به ایمیلهای خود را اندازهگیری کنید. با مشاهده نتایج و بازخورد ایمیلهای خود در صورت لزوم بهراحتی میتوانید به آنها سریعا پاسخ دهید و استراتژی کمپینهای خود را اصلاح کنید.
موفقیت بالا: ایمیلها میتوانند دقیقا مشتریان ایدهآل را هدف قرار دهند. با توجه به این موضوع و نیز هزینه کم آن که پیش از این ذکر شد، این کانال بازاریابی نرخ بازگشت سرمایه (return on investment) بسیار بالایی را از آن خود میکند.
انواع ایمیلها
مهمترین ایمیلها شامل موارد ذیل میباشد:
– ایمیل خوشآمد گویی: معمولا در مورد آنها اغماض صورت میگیرد. ایمیلی است که برای تأیید آدرس ایمیل به آن نگاه میشود اما میتوان از جذابیت آن در نظر مشتریان در فازهای آشنایی با کسبوکار ما بهره لازم را برد.
– ایمیلهای برانگیزاننده: ایمیلهایی که توسط یکی از اقدامات یا رخدادهای مربوط به مشتری ایجاد میشوند. از دیدگاه مشتری، این ایمیلها قابل پیشبینی هستند و موردتوجه آنها قرار میگیرند. چند نمونه از این نوع ایمیلها شامل موارد ذیل است:
o بعد از خرید: ارسال فاکتور نهایی و احتمالا کد سفارش و سایر مشخصات بعد از خرید به همراه تشکر از مشتری. به این ایمیل میتوان ترفیعات مرتبط دیگری را نیز افزود.
o تبریک تولد کاربر: روز تولد کاربر، وی را با یک هدیه غافلگیر کنید. فروشگاههای اینترنتی این کار را سالیان سال است انجام میدهند و همچنان از آن جواب میگیرند.
o برنامههای ارجاعی “به یک دوست ارسال کنید”: از این فرصت برای معرفی و بازاریابی هم فرستنده و هم دریافتکننده استفاده کنند.
o پیگیری سبد خرید رهاشده: به خریداران چند روز بعدازاینکه محصولات خود را در سبد خرید خود رها کردهاند، خرید ناتمام آنها را یادآوری میکند.
– عدم پیگیری: به فرایند عدم پیگیری (unsubscribe) خود یک نگاه دقیق بیاندازید. این افراد در حق شما لطف کردهاند و بهجای اینکه ایمیل شما را اسپم نمایند آنها را دریافت نمیکنند. متدهای زیر را جهت افزایش کارایی کار خود امتحان کنید:
o از صفحه عدم پیگیری به مشتریان خود اجازه دهید محتوا و بازههای ارسال ایمیلهای دریافتی خود را تغیر دهند.
o سایر کانالهای ارتباطی مثل پیامک و … را پیشنهاد دهید.
o از کاربران اطلاعات بیشتری بگیرید تا در مورد آنها اطلاعات بهتری به دست آورید.
– ایمیلهای کمپینهای دورهای و زمانی که شامل اطلاعرسانی تخفیفها، حراجها، محصولات جدید و … میگردد.
عوامل موفقیت بازاریابی ایمیلی
Dave Chaffey معتقد است فاکتورهای مهم در موفقیت بازاریابی ایمیلی از منظر تجربه شامل موارد ذیل است:
1- خلاقیت: اگر میخواهید میان انبوهی از ایمیلهای رقبا دیده شوید باید همیشه یک گام جلوتر باشید. این خلاقیت از تیتر ایمیل و نام ارسالکننده تا محتوا و طراحی ایمیل را دربرمی گیرد.
2- مرتبط: هدفگیری دقیق! اگر میخواهید نتیجه را بهتر نمایید، ایمیلهای خود را مرتبط و شخصی شده با هر یک از دریافتکنندگان ارسال کنید. استفاده از نام یا اطلاعات مشتری در عنوان و یا متن ایمیل میتواند جالبتوجه باشد. همچنین توجه به سگمنت ها و توجه به خصیصههای دموگرافی دریافتکنندگان ایمیلهای شما اهمیت بالایی دارد.
3- مشوق: دریافتکنندگان ایمیلهای شما همواره از خود میپرسند: در این ایمیل برای من چه چیزی وجود دارد؟ برای دریافتکنندگان یک هدیه در نظر بگیرید تا پاسخ موردنظر خود را بهتر دریافت کنید.
4- زمانبندی: آمارها نشان میدهد اکثر ایمیلها در ساعات کاری چک میشوند. ارسال ایمیل در ساعات غیر کاری موفقیت کمپین شما را کاهش میدهد. توجه کنید که شما زمان صحیح را میتوانید خودتان به تجربه مشخص کنید.
5- یکپارچهسازی: تجربههای برتر بازاریابی از ارتباطات یکپارچه بازاریابی (integrated marketing communication -IMC) که همه جوانب یک کمپین را بهصورت جامع کار میکند تا تشکیل یک کل منسجم را بدهد. ایمیلهای شما هم باید شامل همین برنامه باشد و تصویر و پیامی همراستا با کل فعالیتهای دیگر مخابره کند.
6- صفحات فرود: آیا میخواهید ایمیلهای شما منجر به فروش شوند؟ فقط مشتریان را به صفحه اصلی خود منتقل نکنید. به آنها نشان دهید که دقیقا کجا میخواهید بروند و روند کار آنها را سرعت بدهید.
امیدوارم در قسمت اول این مقاله باکلیت دنیای بازاریابی ایمیلی آشنا شده باشید. در قسمت بعدی در مورد روندهای این عرصه و نحوه مدیریت روی این کانال بازاریابی با شما بیشتر خواهیم بود.
15 آمار مهم از بازاریابی ایمیلی
1- از سال 2013، بیش از 3.6 میلیارد ایمیل جدید ساختهشده است.
2- 54% ایمیلهایی که از کسبوکارها فرستادهشده است حاوی پیامهای بازاریابی بوده است.
3- 838 میلیارد پیام بازاریابی در سال 2013 فرستادهشده است.
4- 91% مصرفکنندگان روزانه ایمیل خود را چک میکنند.
5- 74% از مشتریان ترجیح میدهند ارتباطات تجاری از طریق ایمیل را دریافت کنند.
6- نرخ کلیک متوسط برای بازاریابی B2B 1.7% بوده است.
7- 60% بازاریابها باور دارند که بازاریابی اینترنتی ROI مثبتی دارند.
8- 66% مشتریان حداقل یک خرید آنلاین بر اثر پیامهای بازاریابی ایمیل انجام دادهاند.
9- 59% شرکتها ایمیلها و شبکههای اجتماعی خود را یکپارچه میکنند.
10- 76% ایمیلها در طول دو روز اولی که ارسالشدهاند باز میشوند.
11- 48% ایمیلها روی گوشیها و تبلت ها دیده میشوند.
12- فقط 11% ایمیلها برای این دستگاهها بهینهشدهاند.
13- 69% کاربران گوشیها و تبلت ها ایمیلهایی که در این دستگاهها درست قابلمشاهده نیستند حذف میکنند.
14- با سرویس جدید صندوق دریافت جیمیل 27% افت در باز شدن ایمیلها را شاهد هستیم.
15- 17% بازاریابها نتایج و معیارهای ایمیلها را برای سازمان خود بررسی نمیکنند.
یک مقاله دیگر در مورد بازاریابی ایمیلی بخوانید.