یکی از انواع مختلف بازریابی، بازاریابی از طریق محتوا است. در بازاریابی محتوا تلاش میشود با استفاده از تولید و بههمرسانی محتوا (متن، فیلم، صوت، اینفوگرافیک و …) مشتریان جذب و حفظ شوند. متن، فیلم، صوت و اینفوگرافیک شکلهای مختلف و رایج محتوا هستند. این نوع بازاریابی، روشی بسیار خوب برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک سایت است. اغلب متخصصان سئو از بهکارگیری بازاریابی محتوا یک هدف را دنبال میکنند: ایجاد لینکهای ورودی برای سایت. هرچند این کار بسیار باارزش است ولی دنبال کردن این استراتژی بدون اهداف بلندپروازانه تر باعث میشود فرصتها را از دست بدهید.
حتی اگر در یک شرکت بزرگ کار میکنید، برندسازی شخصی برای حضور موفق در صنعت عامل کلیدی است. این کار نهتنها برای شرکت مفید است بلکه برای خود فرد نیز فواید زیادی دارد. برند شخصی متعالی میتواند باعث فرصتهای جدیدی شود. امروزه متخصصان در کنار تلاشهایشان برای کسبوکار، سعی میکنند برند شخصی خود را نیز بسازند تا منبعی قدرتمند برای بازاریابی و کارآفرینی شود.
نوآوران موفقی در دنیا وجود دارند که سعی میکنند با نوشتن محتوای ارزشمند و منظم، برند شخصیشان را بسازند. آنها در این محتواها دانش خود را به اشتراک میگذارند. هرکدام بلاگی دارند که بهطور مرتب بهروزرسانی میشود. مطالبشان در اجتماعات مجازی به اشتراک گذاشته میشود و بحثهای زیادی پیرامون آنها در شبکههای اجتماعی صورت میگیرد.
مهمترین درسی که میتوان از این افراد یاد گرفت این است که اگرچه آنها تولیدکنندگان خوبی در حوزه محتوا هستند اما هدفشان از نوشتن، اهدافی همانند سئو یا ایجاد لینک نیست. بلکه آنها برای به اشتراکگذاری دانششان مطلب مینویسند. وقتیکه شرکتها و نویسندگان متوجه شوند که مقصودشان از تولید محتوا بایستی به اشتراکگذاری دانش باشد، برندسازی شخصی بهصورت طبیعی انجام میشود.
اعتبار سازی
محتوای ارزشمند که در دل خوانندگان نفوذ کند باعث اعتبار میشود. محتوای روشنگرانه که بحث را هدایت میکند، ایدهها را کامل میکند، مسائل را حل میکند یا مهارتهای ارزشمندی را یاد میدهد باعث افزایش اعتبار شده و تصویر مثبتی از نویسنده ایجاد میکند. در اینصورت درهای جدیدی بر روی این متخصصان باز میشود مثل دعوت برای سخنرانی کردن، قراردادهای مشاورهی باارزش و …
علاوه بر پستهای بلاگ، به اشتراکگذاری محتوا از روشهای گوناگون مثل پادکست، ویدئو و رسانههای اجتماعی نیز باعث افزایش اعتبار میشود. در این صورت اعتبارتان بهتر و سریعتر از آنچه تصور میکنید رشد خواهد کرد.
رابطه سازی
بسیاری از متخصصانی که برند شخصی قوی دارند پیشنهادهایی از افرادی که آنها را نمیشناسند دریافت میکنند. آنها محتوای تولیدشده توسط این متخصصان را خواندهاند و پی به خبرگیشان بردهاند.
این کار را میتوان با تولید محتوایی که افراد، علاقهمند به خواندنشان هستند انجام داد. اگر خواننده از مطالعهی مقاله هیچ اطلاعات کاربردی به دست نیاورد، آن مقاله نخواهد توانست نقشی در ساخت برند شخصی شما داشته باشد.
خوانندگان احساس یک رابطه شخصی با پستهای مولفی دارند که بهطور منظم مطالبش را میخوانند. با کمک بحثهای آنلاین از طریق کامنتها و ایمیلها میتوانید روابط قوی ایجاد کنید که اغلب باعث فرصتهای خوبی در کسبوکار شما میشود.
پیدا شدن فرصتهای کسبوکار
وقتی شما موفق شدید خودتان را بهعنوان یک متخصص در یک حوزه معرفی کنید، با فرصتهای مختلف کسبوکار مواجه خواهید شد. ساخت برند شخصی یک فرآیند مداوم است و بایستی از فرصتهای جذاب تا حد امکان استفاده کرد. این کار باعث شتاب بخشیدن به رشد برند شخصی شما میشود و به ایجاد روابط جدید کمک میکند.
بسیاری از فرصتهای کسبوکار در این زمینه از شرکتهایی است که میخواهند بر روی دانشی که در محتوای تولیدی وجود دارد سرمایهگذاری کنند. برای مثال یک تحلیلگر رسانههای اجتماعی که مقالهای درباره استفاده از رسانه های اجتماعی برای افزایش فروش تجارت الکترونیک مینویسد ممکن است از شرکتی که خواهان این موضوع است پیشنهادهایی دریافت کند.
همیشه در مورد چیزی بنویسید که بهخوبی آن را میدانید. فرض کنید اگر یک تحلیلگر رسانههای اجتماعی به دنبال مشتریان بیشتر است که نیاز به راهنمایی در مورد بازاریابی در اینستاگرام دارند بایستی یک کتاب در مورد بازاریابی با اینستاگرام بنویسد.
آینده سازی
بهکارگیری روابط شکلگرفته شده و محتوای تولیدی میتواند باعث فرصتهای جدید و ارزشمند شود. برای مثال بسیاری از نویسندگان بلاگها مقالاتی منتشر میکنند که باعث ایجاد فرصتهایی برای سخنرانی یا کارگاههایی برای شرکتهای بزرگ میشود.
امروزه تولید محتوای آنلاین خوب، نمایانگر دانش و تخصص شماست. محتوایی خوب است که در پاسخ به سؤالات سایر افراد باشد. ازآنجاکه سؤالات افراد پیوسته در حال تغییر است شما نیز باید مدام خود را بهروز کنید. پس سراغ حوزهای بروید که به آن علاقه دارید و تمایل دارید پیوسته در آن مطلب بیاموزید.
ارائه پاسخ به آنچه مشتریان بالقوه در فضای مجازی به دنبال آن هستند نهتنها ارزش ایجاد میکند بلکه باعث ایجاد دنیای بهتر نیز میشود. البته برند شخصی خودتان را نیز ارتقا میدهد. هدفتان از تولید محتوا افزایش بازدید و ساخت لینک نباشد. بلکه به ساخت روابط ارزشمند، ارتقای برند شخصی و تبدیلشدن به یک نویسنده قابل، بیندیشید.