برای تضمین موفقیت کارآفرینی اینترنتی بایستی گامهای زیر را بردارید. افراد زیادی را دیدهام که با انجام این مراحل کسبوکار موفق خود را شروع کرده و رشد دادهاند. شما هم امتحان کنید!!
گام 1: نیاز را شناسایی کنید و آن را برآورده کنید.
اغلب افرادی که کسبوکار را شروع کردهاند این اشتباه را مرتکب شدهاند که ابتدا به دنبال محصول و سپس بازار بودهاند. برای بالا بردن احتمال موفقیت با بازار شروع کنید. به دنبال افرادی باشید که در جستجوی یک راهحل برای یک مشکل هستند اما نتیجه مشخصی عاید آنها نمیشود. برای این نوع تحقیقات بازار میتوان از اینترنت کمک گرفت.
- فرومهای آنلاین را ببینید. بررسی کنید افراد چه سوالاتی میپرسند و تلاش میکنند چه مشکلاتی را حل کنند.
- کلمات کلیدی که بیشتر افراد جستجو میکنند و سایتهای زیادی برای آن وجود ندارد را پیدا کنید.
- رقبای بالقوه را از طریق بازدید سایتشان و بررسی اینکه برای برآورده کردن تقاضا چه کاری انجام میدهند بررسی کنید. آنگاه شما میتوانید از آنچه آموختهاید استفاده کنید و محصولی برای بازاری که وجود دارد ایجاد کنید. بایستی این کار را بهتر از رقیبانتان انجام دهید.
گام دوم: نسخهای بنویسید که بفروشد
فرمول فروش اثبات شدهای وجود دارد که بازدیدکنندگان را به خریداران از سایت شما تبدیل میکند. برای این کار اقدامات زیر را انجام دهید:
1- برانگیختن علاقه با تیترهای جذاب
2- توضیح مشکلی که محصول شما آن را حل میکند.
3- ایجاد باورپذیری از اینکه راهحل شما مسئله را حل میکند.
4- اضافه کردن نظرات افرادی که از محصول استفاده کردهاند
5- صحبت کردن در مورد محصول و منافع آن برای کاربر
6- ارائه پیشنهاد
7- گارانتی قدرتمند
8- درخواست خرید
با این فرمول شما باید روی اینکه چگونه محصول یا خدمت شما بهصورت منحصربفردی میتواند مشکل افراد را حل کند یا زندگی آنها را بهتر کند مانند یک مشتری فکر کنید و از خودتان بپرسید که چه چیزی میخواهید.
گام 3: یک وبسایت کاربرپسند طراحی کنید
بعد از اینکه شما بازار و محصول خود را مشخص کردید و فرایند فروش را تدوین کردید اکنون برای طراحی وبسایت کسبوکار کوچک خود آمادهاید. همواره در نظر داشته باشید که آن را ساده طراحی کنید. کمتر از 5 ثانیه وقت دارید تا توجه افراد را جلب کنید یا آنها برای همیشه از سایت شما میروند و هرگز برنمیگردند. نکات مهمی که باید به خاطر داشته باشید اینها هستند:
- از یک یا دو فونت ساده با زمینه سفید استفاده کنید
- از تصویر، صدا و فیلم استفاده کنید
- یک پیشنهاد طراحی کنید که بتوانید ایمیلهای افراد را جمعآوری کنید
- فرایند خرید را ساده کنید. بیش از دو کلیک بین مشتری بالقوه و تسویه حساب فاصله نباشد
- وبسایت شما ویترین آنلاین شما است. سعی کنید کاربرپسند باشد
گام 4: از موتورهای جستجو برای هدایت ترافیک به وبسایتتان استفاده کنید.
تبلیغات کلیکی سادهترین راه برای جذب ترافیک برای سایت جدید است. این کار نسبت به اینکه شما منتظر بمانید تا افراد به سایت شما بیایند دو مزیت دارد. اولا تبلیغات کلیکی در صفحات جستجو، خیلی زود نشان داده میشوند. ثانیا این نوع از تبلیغات به شما اجازه میدهد کلمات کلیدی گوناگون همچنین تیترها، قیمتها و روشهای فروش را آزمایش کنید. با این کار نه تنها ترافیک زیادی را به سایت خود جذب میکنید بلکه میتوانید از این نوع تبلیغات برای کشف بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید.
گام 5: خودتان را خوشنام کنید
افراد از اینترنت برای یافتن اطلاعات استفاده میکنند. اطلاعات رایگان ارائه کنید تا شاهد ترافیک بیشتر و رتبه بالاتر در موتورهای جستجو باشید.
- محتوی تخصصی رایگان در سایتتان قرار دهید. مقاله، ویدئو یا هر محتوای دیگر که برای سایرین مفید است ایجاد کنید. محتوا را از طریق شبکههای اجتماعی منتشر کنید.
- لینک ارسال به دوستان را در زیر محتواهای ارزشمند سایتتان قرار دهید.
- در فرومها و سایتهای شبکههای اجتماعی بهعنوان یک کارشناس فعال حضور یابید.
گام 6: از قدرت بازاریابی ایمیلی استفاده کنید تا بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.
هنگامی که شما لیستی از بازدیدکنندگان سایت بوجود میآورید صاحب یکی از باارزشترین داراییهای یک کسبوکار آنلاین میشوید. مشتریان این لیست به شما اجازه دادهاند که برایشان ایمیل بفرستید. این به معنی این است که:
- شما چیزهایی برای برآورده کردن خواستههایشان به آنها دادهاید
- شما یک رابطه بلندمدت با آنها ایجاد کردهاید
بازاریابی ایمیلی ارزانتر و بسیار کاراتر از تبلیغات چاپی، تلویزیونی یا رادیویی است. هر کسی که از سایت شما بازدید کند و ایمیل خود را در لیست شما ثبت کند تمایلش را برای رصد کردن سایت نشان داده است. بنابراین هیچ ابزاری بهتر از ایمیل برای برقراری ارتباط با این مخاطبان وجود ندارد.
گام 7: درآمدتان را از طریق پیشنهادات اضافی به خریداران افزایش دهید.
یکی از مهمترین استراتژیهای بازاریابی اینترنتی ایجاد ارزش درازمدت برای هر مشتری است. حداقل 36 درصد از افرادی که یکبار از شما خرید کردهاند اگر آنها را دنبال کنید دوباره از شما خرید خواهند کرد. بخاطر داشته باشید که اولین فروش سخت و بسیار هزینهزا است. بنابراین از روش فروشهای بعدی استفاده کنید.
- محصولاتی به مشتری پیشنهاد کنید که مکملی برای خرید اصلی آنها باشد.
- کوپنهایی بهخاطر وفاداری آنها بفرستید تا بتوانند در خریدهای بعدی استفاده کنند
- بعد از خرید در صفحه تشکر محصولات مرتبط دیگری را به آنها پیشنهاد دهید.
تغییرات اینترنت بسیار سریع است بطوریکه رشد یک سال دنیای مجازی با 5 سال دنیای واقعی برابر است اما اصولی که میتوان یک کسبوکار اینترنتی را شروع کرده و آن را توسعه داد تغییر نمیکند. اگر یک کسبوکار کوچک آنلاین را شروع کردهاید گامهای تشریح شده در بالا را انجام دهید.